Uw bedrijf verkopen? Goede voorbereiding is de sleutel tot succes!

Deel deze pagina

29 februari 2016



U wilt stoppen met uw ondernemerschap. U wilt gaan genieten van uw ‘oude dag’! U staat op het punt uw bedrijf over te dragen. Aan een familielid, aan een medewerker of wellicht aan uw concurrent. Eigenlijk zou dat heel eenvoudig moeten zijn. De werkelijkheid is echter anders. Bedrijfsoverdracht is voor ondernemers vaak geen alledaagse bezigheid en vergt veel specialisme.

Elk jaar moeten zo’n 20.000 bedrijven hun deuren sluiten. Sluiten zonder dat er een verkoop heeft plaatsgevonden. Staking van de onderneming noemen we dat. En dit aantal is stijgende. Vaak is dit te wijten aan een slechte voorbereiding of het onverkoopbaar maken van uw onderneming.

Bedrijfsoverdracht: goede voorbereiding

In de tegenwoordige tijd hebben we te maken met veel ondernemers die willen stoppen met hun onderneming. De babyboomers noemen we die. Er ontstaat dan ook een groot aanbod van bedrijven. En bij een groot aanbod en gelijkblijvende vraag is het niet moeilijk te stellen dat het steeds lastiger zal worden om uw onderneming te verkopen. Daarom is een goede voorbereiding essentieel. Een voorbereiding start niet pas een jaar vóór de verkoop, maar enkele (meestal 4 tot 5) jaren voor de verkoop van uw onderneming.

Bepalen van de juiste waarde

Wat is de toegevoegde waarde van uw onderneming? Uw klantenbestand? Uw dienst of product? Is dat uw locatie, uw markt? Het is zaak dit goed in kaart te brengen. En nog belangrijker is het om deze op de juiste waarde te schatten.

Maar, dat is niet het enige. Hoe ziet uw boekhouding eruit? Vaak worden de jaarstukken opgemaakt vanuit fiscale redenen. Absoluut niet verkeerd. Immers niemand betaalt te veel belasting. Maar op het moment dat u uw jaarcijfers aan uw koper bekend moet maken, dan kunnen de lage winstcijfers wel eens sterk de verkoopprijs én de waarde van uw onderneming drukken.

En is uw organisatie wel op orde? Hoe zit het met het ziekteverzuim? Hoe zit het met de voorraad? Is er wellicht incourante voorraad wat ergens in de hoek ligt te verstoffen? Ook dit drukt de waarde van uw onderneming behoorlijk.

U weet heel goed dat het financieren van een overname tegenwoordig niet meer zo eenvoudig is. Terwijl de banken vroeger vaak de overname voor 100% financierden is dat tegenwoordig nog maar een uitzondering. Een uitzondering die zelfs maar zelden voorkomt. Wat kunt u bieden ten aanzien van de financiering? Een achtergestelde financiering aan de kopende partij of wellicht neemt u een hoger risico door een earn-out constructie.

Laat u begeleiden door een specialist

Claassen, Moolenbeek & Partners is zo’n specialist. Al meer dan 30 jaar hebben wij ervaring met bedrijfsoverdrachten. Daarnaast zijn wij uniek door onze lange ervaring in de financieringen. Ook bedrijfsoverdracht financiering. Wij begeleiden u als ondernemer bij uw bedrijfsoverdracht. Dit in nauwe samenwerking met andere marktpartijen, zoals uw accountant, uw jurist of fiscalist. Maar het kan ook samen met gespecialiseerde partners bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Wij houden de regie en bewaken het brede spectrum van alle activiteiten. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat een bedrijfsoverdracht soepel kan verlopen.

Register Adviseur Bedrijfsvolging Business (RAB)

Kantoor ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen hebben geregistreerde adviseurs bedrijfsopvolging & bedrijfswaardering. Een Register Adviseur Bedrijfsopvolging Business Valuation (RAB-BV) is een financieel deskundige met als specialisatie waardebepaling van ondernemingen ofwel business valuation. Opgeleid door Avans+/Instituut Scire. Hiermee voldoet de Business Valuator aan de hoge kwaliteitseis die men stelt aan bedrijfswaardering en bedrijfsoverdrachten.

Meer informatie

Speelt u met de gedachten om uw bedrijf over te dragen? Aan uw kinderen, aan een medewerker of gewoon verkoop op de overnamemarkt? Neem contact met ons op voor het maken van een vrijblijvende afspraak.