Waardebepaling bedrijf

Ben je van plan een bedrijf te kopen? Daar komt veel bij kijken. Allereerst moet je helder hebben waarom je een bestaand bedrijf wilt kopen. Er zijn genoeg redenen voor te bedenken maar wat wil jij hiermee bereiken? Een bestaand bedrijf heeft historie, er is kennis aanwezig, er is een klantenbestand, misschien zijn er synergie-effecten als je al een bedrijf bezit. Onderzoek van Ondernemersplein geeft aan dat de kans op succes bij de koop van een bedrijf 96% is. Dat is hoog. Er zitten echter ook haken en ogen aan het kopen van een bedrijf. Het komt nogal eens voor dat het niet brengt wat de ondernemer ervan verwacht. Of de aanloop naar de koop gaat niet zo soepel als gehoopt.

CM&P adviseert je graag bij het kopen van een bedrijf. Wij hebben een bewezen methodiek en onze aanpak in het proces helpt bij het maken van de juiste keuze.

Bij Bedrijfsovername is waardebepaling één aspect

De overname van een bedrijf gaat altijd gepaard met emoties, zowel aan de verkoopkant als aan de koopkant. De verkoper heeft een bepaalde visie op zijn bedrijf en de koper heeft een bepaalde visie op de toekomstmogelijkheden van het aan te kopen bedrijf. En beiden vertalen dat in een waarde die zij vanuit hun positie en situatie ervaren. En tussen die verschillende ervaringen speelt zich de prijsvorming af.
Een onafhankelijke waardebepaling van een bedrijf is dus een logisch onderdeel bij een bedrijfsovername. In de praktijk blijkt, dat ondernemers een waardebepaling van een bedrijf vooral laten uitvoeren aan het begin van een overnametraject (koop of verkoop). Daarbij vormt de waardebepaling van het bedrijf een basis voor de prijsonderhandelingen.

Waardebepaling van een bedrijf is kijken naar de toekomst

Waardebepaling van een bedrijf is per definitie altijd toekomstgericht. De waarde wordt bepaald door het antwoord op de vraag hoeveel de onderneming in de toekomst nog aan geld gaat genereren. Resultaten uit het verleden zijn daarbij geen garantie voor de toekomst, maar geven wel een indicatie voor de toekomst. Daarbij vormt de waardebepaling van het bedrijf een basis voor de prijsonderhandelingen.

Verschillende bedrijfsvormen, verschillende waarderingsmethode

Waardebepaling van een Eenmanszaak, VOF of BV in het MKB vereist een specifieke aanpak vergeleken bij de waardebepaling van beursgenoteerde bedrijven. Bij de waardebepaling van een beursgenoteerd bedrijf wordt dagelijks de koers van het aandeel bepaald. De koers wordt gezien als een indicatie van de prijs die een koper wil betalen voor het toekomstig geld en genererend vermogen van het bedrijf. De koers is dus een indicatie van de waarde, vanuit de markt bekeken.
Een MKB-bedrijf heeft geen beursnotering waardoor niet simpelweg de koers/winstverhouding toegepast kan worden om de waarde te bepalen. Naast historische gegevens (deze laten het zuivere resultaat zien) spelen afhankelijkheden een grote rol in het duiden van de toekomst. Deze afhankelijkheden vormen in zijn totaliteit een risico op de mate waarin het verleden zich in de toekomst weer manifesteert of op de mate waarin de toekomst zelfs beter wordt dan het verleden. Om deze afhankelijkheden goed in kaart te brengen en hun effect op de waarde van het bedrijf duidelijk te maken is ondersteuning van een professional nodig.

waardebepaling MKB

Waardebepaling niet alleen bij een overname of verkoop

Een waardebepaling is een belangrijk onderdeel van het overname traject maar daarnaast kan een waardebepaling van een bedrijf voor andere redenen worden ingezet. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Bij verkoop. Je wilt jouw bedrijf op de middellange termijn verkopen. Daarvoor is inzicht nodig in de maatregelen die in de komende jaren nodig zijn om de waarde van het bedrijf te verhogen en het bedrijf verkoopklaar te maken;
  • Bij overdracht. Je wilt het bedrijf op termijn op een zorgvuldige, realistische en (fiscaal) optimale wijze overdragen binnen de familie;
  • Investeerders zoeken. Je zoekt investeerders voor het bedrijf. Je wilt hen overtuigend duidelijk kunnen maken op welke wijze het bedrijf waarde voor hen kan creëren;
  • Afspraken met aandeelhouders. Je wilt met de medeaandeelhouders goede afspraken maken over een eventuele exit zodat er achteraf geen discussies ontstaan over de waarde van het bedrijf. Of je hebt een verschil van inzicht met de medeaandeelhouders over bijvoorbeeld de afwikkeling van een exit- of earn out regeling.
  • Bij fusie. Je wilt fuseren met een ander bedrijf en een onafhankelijke, realistische waarde laten bepalen voor ieders inbreng;
  • Bij boedelscheiding. Je wilt de waarde van het bedrijf laten bepalen in het kader van een mogelijke boedelscheiding;
  • Bij een juridische procedure. Je wilt de economische schade voor het bedrijf als gevolg van een bedrijfsvoorval laten vaststellen in het kader van een juridische procedure;
  • Voor de fiscus. Je wilt de ‘going concern waarde’ van uw bedrijf goed onderbouwen voor de Belastingdienst om optimaal gebruik te kunnen maken van de fiscale regelingen;

Bij deze voorbeelden is ondersteuning van een professional nodig die verstand heeft van de materie en van de business.

Hulp nodig?

In korte tijd een duidelijk inzicht in de waarde van uw bedrijf.
Neem contact met ons op.

Nieuwsbrief CM&P



Gratis adviesgesprek

Maak gebruik van een gratis advies / kennismakingsgesprek. Ontdek hoe ook u succesvol(ler) kunt ondernemen….

Overname adviseur

Financieringsmix voor bedrijfsovername

Je wilt met jouw onderneming groeien. Dit kun je doen door nieuwe opdrachtgevers te zoeken. Maar het kan ook door het kopen van een onderneming, [...]

Bedrijfsovername; een goede voorbereiding is het halve werk.

Iedere ondernemer krijgt er op een dag mee te maken: de bedrijfsovername. In het ene geval wil je een bedrijf kopen. In het andere geval [...]