Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Bedrijf kopen

Waarom een bedrijf kopen?

Ben je van plan om een bedrijf te kopen? Daar komt veel bij kijken. Allereerst is van belang te achterhalen waarom je een bedrijf wilt kopen. Daar zijn genoeg redenen voor te bedenken! Een bestaand bedrijf heeft historie, er is kennis aanwezig en er is een klantenbestand. Misschien bezit je al een onderneming en zijn er synergie-effecten met de aan te kopen onderneming. Maar er zitten ook haken en ogen aan het kopen van een bedrijf. Het komt wel eens voor dat de aankoop niet brengt wat de ondernemer ervan verwacht had. Onze aanpak in het proces helpt je bij het maken van de juiste keuze.

Dit doen we met een duidelijk stappenplan waarbij we onder andere samen met jou zoeken naar een bedrijf dat bij je past. Hierbij wordt ook een profiel opgesteld. Wil je het bedrijf in één keer overnemen of geleidelijk? Hoe komt de koopprijs van het bedrijf tot stand en hoe ga je om met de bestaande arbeidscontracten? Over contracten gesproken, hoe stel je een overnamecontract op? Daarnaast hebben de meeste ondernemers financiering nodig. Daar kunnen we je ook bij helpen.

Advies bedrijf kopen

Een bedrijf kopen is ingewikkelder dan je denkt. Er komt veel bij kijken, zoals hierboven ook beschreven. Zorg dan ook dat je het goed doet en laat je begeleiden in dit proces, want het is niet niks! Wij, als overname adviseurs, helpen jou graag.

Tip: nu alvast profiteren van ons uitgebreide netwerk? Bekijk ons vraag en aanbod van bedrijven.

Strategie voor het kopen van een bedrijf

Er zijn verschillende soorten bedrijfsovernames. Er is niet één manier, het gaat erom dat de manier bij jou en bij jouw onderneming past.

Strategische overname: als ondernemer heb je een onderneming die je wilt laten groeien. Dit kan door middelen van autonome groei, maar ook via een overname. Met een overname wordt het proces versneld. Dit wordt ook wel Buy and Build genoemd. De redenen voor een bedrijfsovername zijn divers, bijvoorbeeld:

  • Concurrent in de buurt wordt overgenomen waardoor de omzet flink toeneemt.
  • Overname om aan goed personeel te komen.
  • Een bedrijf wordt gekocht omdat dat bedrijf een bepaalde expertise heeft die het kopende bedrijf niet heeft.
  • Onderneming in een andere regio wordt overgenomen om via die overname het gebied te vergroten.
  • Spreiden van de overheadkosten over meerdere ondernemingen/ vestigingen.

Management Buy In (MBI): iemand van buitenaf wil een bestaande onderneming overnemen. Niet zelf starten, maar juist door middel van een Management Buy In zijn of haar ondernemersambities verwezenlijken.

Management Buy Out: je bent al werkzaam binnen een onderneming, maar je wilt de onderneming waarvoor je werkt overnemen. Samen met de huidige eigenaar of het zittende management of alleen de onderneming voortzetten. In het artikel over Management Buy Out gaan we dieper in op de mogelijkheden. Een carve-out is ook een vorm van management buy out.

100% of een gedeeltelijke overname: De vormen hierboven kunnen allen via een 100% overname gedaan worden, maar ook gedeeltelijk.

Stappenplan bij het kopen van een bedrijf

Hieronder schetsen we het stappenplan wat vaak komt kijken bij het overnemen van een bedrijf.

Oriëntatiefase: als het over te nemen bedrijf nog niet inzicht is gaan we met elkaar onderzoeken wat voor een onderneming er gezocht gaat worden. Dit is van een aantal aspecten afhankelijk. Na de oriëntatiefase hebben we met elkaar goed in beeld wat voor een onderneming er gezocht wordt.

 

Searchfase: aan de hand van het profiel gaan we opzoek naar ondernemingen die daarbij matchen en benaderen wij de bedrijven. Dit kunnen bedrijven zijn die al te koop aangeboden worden, maar ook bedrijven die nog niet ter overname worden aangeboden.

 

Informatiefase: na de verkennende gesprekken met de mogelijk over te nemen onderneming wordt informatie uitgewisseld. Met name financiële gegevens.

 

Waardebepaling: er zal een bod uitgebracht moeten worden op het bedrijf wat je wilt gaan overnemen. Daarvoor is het opstellen van een waardebepaling een must om op basis daarvan het bod voor te bereiden.

Onderhandelingen: het onderhandelingsproces worden gestart vanuit het voorbereide bod. Op het moment dat er overeenstemming is over het bod wordt dit vastgelegd in een ‘Letter of Intent’.

 

Boekenonderzoek of ook wel een Due Diligence genoemd moet uitgevoerd worden. Als koper wil je weten of er geen onverwachte zaken naar voren komen. In deze periode wordt ook vaak de benodigde overnamefinanciering geregeld.

 

Koopovereenkomst: na het boekenonderzoek wordt de bedrijfsovername vastgelegd in een koopovereenkomst. Dit is een juridische overeenkomst waarin alle afspraken en de rechten en plichten over en weer goed worden vastgelegd.

 

Closing: na het ondertekenen van de koopovereenkomst kan de onderneming worden overgenomen en kun je als koper het bedrijf voortzetten en integreren binnen de eigen onderneming. Bij een aandelentransactie worden de aandelen overgedragen door middel van een notariële akte, bij een activa/passiva transactie is dat niet nodig.

Overweeg je om een bedrijf te kopen?

Neem contact met ons op.