Claassen, Moolenbeek & Partners – Bedrijfskundig – en banquair advies

CM&P - Bedrijfskundig en bancair advies > Nieuws > De financiering bij een startup

De financiering bij een startup

Het is altijd lastig om als startend ondernemer financiering te krijgen. Je hebt geen track record. Het enige wat je kunt doen is een financier ervan overtuigen dat je plan commercieel en financieel haalbaar is. De financier moet vertrouwen in jou als ondernemer en in je plannen hebben. Dit vergt een zeer goede voorbereiding en een goed financieringsplan.

Een eigen bedrijf starten begint met een droom

Begin maart dit jaar meldde Mirjam de Vries zich bij mij met haar verhaal over haar droom. Mirjam, begin 30, had al vanaf haar jeugd de droom om een eigen bedrijf te starten. In haar geval: een modewinkel. Deze modewinkel zou de vorm krijgen van een glamour concept store. Het plan was om de glamour concept store te vestigen in Arnhem.

Mirjam had inmiddels de nodige financiële middelen tot haar beschikking, maar kwam na het schrijven van haar eigen start up plan tot de conclusie dat ze niet voldoende middelen had om te kunnen starten. Haar vraag was dus of wij haar konden helpen met het verkrijgen van de nodige financiering en met het perfectioneren van haar business plan.

De financiële haalbaarheid bij de start van een eigen bedrijf

Als eerste zijn we gestart met een vooronderzoek naar de haalbaarheid van haar plannen. Bij de haalbaarheid is naast de financiële haalbaarheid ook gekeken naar de geschiktheid van de locatie en de potentie om de benodigde omzet te kunnen genereren. Locatiekeuze voor een glamour concept store zoals Mirjam deze voor ogen had is van majeur belang.

 

Locatie van een start up

Er is bovendien contact gezocht met InRetail, de branche-organisatie voor retail non-food. De experts van deze branche-organisatie kunnen je vertellen wat belangrijk is om succesvol te kunnen zijn in de modebranche. Waar liggen de kansen en wat zijn de bedreigingen? Voor de gemeente Arnhem is er een binnenstadsmonitor beschikbaar, waarin verslag wordt gedaan van allerlei zaken rondom de Arnhemse binnenstad en het winkelend publiek. Op grond van deze binnenstadsmonitor kun je beoordelen of je met je concept een slagingskans hebt bij de start van je eigen onderneming.

Doordat Mirjam niet over de door haar gewenste locatie in Arnhem kon beschikken is besloten om het toch ergens anders te proberen. Na lang zoeken en het beoordelen van diverse locaties is de keuze uiteindelijk gevallen op een locatie in Amsterdam.

Bij elke mogelijke locatie is steeds weer gekeken naar de haalbaarheid en zijn de financiële projecties steeds opnieuw bijgesteld, want een andere locatie betekent bijvoorbeeld ook een ander huurbedrag. De vraag die dan opkomt is hoeveel huur die je kunt betalen. De hoogte van de huur hangt af van de omzet die je genereert. Maar hoeveel omzet kan je dan behalen? Dat hangt dan weer af van factoren als winkelvloeroppervlak en de mensen die je kunt bereiken.

Financiering van een startup niet alleen bancair

Banken willen graag een startup financieren, maar hebben vaak te maken met regels die toezichthouders opleggen. Bovendien is de beoordeling van een startplan vaak arbeidsintensief. Tot slot zijn de bedragen – in de ogen van de bank – vaak beperkt, lees tot 500.000,–. Kortom: de wil is er bancair vaak wel, maar de mogelijkheden zijn soms beperkt.

Uiteindelijk is het startplan van Mirjam voorgelegd aan Qredits met de vraag of zij bereid waren de benodigde financiering te verstrekken. Samen met Mirjam hebben we een prima presentatie gemaakt, waarbij Mirjam vol passie haar plannen visueel toonde en ik middels het financieringsplan alle ins-en outs van de financiële kant van het plan heb uitgelegd. Deze samenwerking en uitleg van de plannen heeft Qredits kunnen overtuigen: binnen twee weken had Mirjam het geld op de rekening staan en inmiddels is zij haar droom aan het verwezenlijken.

Na deze goede afloop kreeg ik van Mirjam een boeket bloemen en een fles wijn thuis gestuurd en een kaart met de tekst “Bedankt voor alle gedane moeite, maar vooral dat je er aan hebt bijgedragen dat ik na meer dan 10 jaar eindelijk mijn droom kan waar maken” …En daar doen we het voor.

De naam van de klant in dit artikel is vanwege de privacy gefingeerd.

 

 


Auteur: Mr. J.G. (Arie) de Groot heeft zijn allround financiële en fiscale kennis opgebouwd gedurende een carrière van 25 jaar binnen het bedrijfsleven. Vanaf 2008 heeft Arie zich veel beziggehouden met recovery van bedrijven. Als rode draad door zijn carrière lopen de termen bouwen en innoveren.