Bedrijfsovername; een goede voorbereiding is het halve werk.

Deel deze pagina
Geschreven door: Ferdinand Zomerman
23 oktober 2018

Bedrijfsovername

Iedere ondernemer krijgt er op een dag mee te maken: de bedrijfsovername. In het ene geval wil je een bedrijf kopen. In het andere geval wil je jouw bedrijf juist verkopen. In veel gevallen zal de bedrijfsoverdracht soepel verlopen.

Wanneer spreek je van een ‘gemakkelijke’ bedrijfsovername?

Bedrijfsovernames zijn relatief gemakkelijk wanneer de relaties tussen de partijen goed is. Twee voorbeelden van een relatief makkelijke bedrijfsovername is als het bedrijf naar een kind van de eigenaar gaat. Of wanneer een geschikte werknemer het bedrijf gaat voortzetten. Het is in alle situaties belangrijk om met alle betrokken goed te blijven communiceren. Vooral met de kinderen die geen aandeel hebben/ krijgen in de overname. Te vaak blijkt namelijk dat verwachtingen niet goed naar elkaar worden uitgesproken en dat afspraken niet voor iedereen duidelijk zijn. Neem hiervoor een onafhankelijke derde in de arm die met alle betrokkenen spreekt, de verwachtingen stroomlijnt en het overnameproces begeleidt.

Bedrijf overdragen

Je wilt jouw bedrijf overdragen maar binnen de familie of de onderneming is geen (geschikte) opvolger. Dan zal het bedrijf moeten worden overgedragen aan een derde of men besluit de activiteiten te stoppen. Dit laatste is spijtig, omdat zo waardevolle bedrijven met kennis en voldoende toekomstperspectief verloren gaan.

Wacht niet met voorbereiden totdat je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt maar denk er nu  al over na.

Goede voorbereiding voor een bedrijfsovername

Een geslaagde bedrijfsovername valt of staat met een goede voorbereiding die jaren kan duren. Dit betreft een periode van gedachten vormen over de wijze van overdragen, het verkoop klaarmaken van je onderneming, het vinden van de geschikte koper, het onderhandelen en het afronden van de overdracht. Dit proces verloopt voor de één soepel, een ander heeft meer moeite met ‘loslaten’. Dit is volkomen begrijpelijk.

Keuzes maken

Het begint vaak met keuzes maken investeringen doen of in kosten snijden. Je vraagt je af of het wel zinvol is om bepaalde keuzes te maken. Hoe zal de toekomstige koper het meeste uit het bedrijf kunnen halen? Afslanken of juist uitbreiden? Al deze vragen horen bij het voorbereiden op de bedrijfsovername. Wacht niet met voorbereiden totdat je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt maar denk er nu al over na.

Eerste stap in het bedrijfsovername traject

De eerste stap in het bedrijfsovername traject is het inwinnen van informatie. Je kunt hierbij denken aan informatie over een bedrijfsovername in de familiesfeer en/of het kopen of verkopen van een bedrijf. Voor veel ondernemers is een overname (koop of verkoop) van een bedrijf niet iets waarmee ze eerder te maken hebben gehad. Als ondernemer ben je gewend altijd alles zelf te doen. Mijn ervaring is dat deze ‘alles-zelf-willen-doen-ondernemer’ uiteindelijk geen opvolger vindt of spijt krijgt van een zelf gesloten onaantrekkelijke deal. Schakel daarom altijd een externe overname adviseur in om dit proces te begeleiden.

“Bezint eer gij begint”

Beantwoord voor dat je echt overgaat tot verkoop de volgende vragen. En denk goed na over de gevolgen van jouw antwoorden.

  • Waarom wil ik mijn bedrijf te koop aanbieden?
  • Hoe is de situatie na de verkoop?
  • Wil ik nog enige tijd verbonden blijven aan het bedrijf?
  • Wat is voor mij de meest gunstige prijs?
  • Wat blijft er voor mij netto over?

Deze en nog vele andere vraagstukken moeten worden benoemd en de gevolgen moeten in kaart worden gebracht. Een financieel adviseur kan je daar bij helpen.

Het overnameproces in 10 fasen

Wanneer besloten is om het bedrijf te verkopen, krijg je te maken met een aantal stappen. Elk bedrijf is uniek en ook de te nemen stappen zijn maatwerk. Enkele algemene fasen van een bedrijfsovername zijn:

  1. persoonlijke doelen afwegen;
  2. waarde van de onderneming bepalen;
  3. gewenste datum van de overname benoemen;
  4. profiel gewenste koper opstellen;
  5. kansen, belemmeringen en bedreigingen in kaart brengen;
  6. zoek-, selectie-, en onderhandelingsstrategie bepalen;
  7. het concreet zoeken en selecteren van de juiste kandidaat;
  8. het onderhandelen;
  9. het afronden van de verkoop;
  10. nazorg en evaluatie.

Meer weten?

Wil jij doorpraten over de toekomst van jouw onderneming? Neem gerust eens contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Met onze landelijke dekking is er altijd wel een expert in de buurt. Zoek hier een vestiging bij jou in de buurt.

ing. Ferdinand Zomerman RAB FJ-BV-BM&V

Over de auteur

Ferdinand Zomerman zet hij zich honderd procent in als bedrijfsadviseur voor ondernemers in het MKB. Omdat hij veel bedrijven van binnen heeft mogen zien, is zijn ervaring zeer breed. Ben je op zoek naar een Strategisch sparringpartner, Management ondersteuner of Financieel adviseur? Neem dan contact op met hem via www.cmenp.nl/partner/ferdinand-zomerman/