Maak een ondernemingsplan in 5 stappen

Deel deze pagina
Geschreven door: mr. Hay Vullinghs MBA
15 mei 2018



Feit: “De meeste ondernemers besteden meer tijd aan het plannen van hun vakantie dan aan het plannen van hun onderneming”

Wanneer je in december aan ondernemers vraagt of ze al hebben nagedacht over de vakanties van komend jaar, dan is de kans groot dat ze de vraag met een volmondig ja beantwoorden. De wintersport is vastgelegd en reisgidsen voor de mei- en/of zomervakantie liggen al klaar om bij de kerstboom gezellig door te bladeren. Vraag je dezelfde ondernemers naar het ondernemingsplan voor het komende jaar of de komende jaren, dan kijken ze je meestal wat wazig aan. Bijzonder is dat toch.

Is een ondernemingsplan belangrijk?

Een ondernemingsplan of ondernemersplan is heel belangrijk. Niet alleen voor de startende ondernemer of voor de ondernemer die een financiering wenst. Iedere ondernemer heeft baat bij een goed ondernemingsplan. Er wordt wel eens beweerd dat ondernemers met een solide ondernemingsplan betere resultaten bereiken. Of dat waar is, weet ik niet. Hebben mensen die hun vakantie van dag tot dag hebben ingepland, een leukere vakantie dan mensen die dat niet hebben gedaan? Wat ik wel weet, is dat een ondernemer met een goed ondernemingsplan, de tijd en de rust heeft genomen om na te denken welke richting hij of zij met de onderneming op wenst te gaan. De sterke en zwakke punten worden tegen elkaar afgewogen; de mogelijkheden en onmogelijkheden bekeken, risico’s afgewogen waardoor focus aangebracht. Het plan dient voor de ondernemer – maar ook voor medewerkers, financiers, klanten en leveranciers – als een soort kompas: het geeft houvast en structuur. Het maakt je beter voorbereid op de toekomst en vergroot de kans op succes.

Is het opstellen van een ondernemingsplan moeilijk?

Nee, het opstellen van een ondernemingsplan hoeft niet ingewikkeld te zijn. Omdat de meeste ondernemers wel weten hoe ze een reis moeten plannen, zal ik een vergelijking maken met zo’n reisplan. Ik doe dat aan de hand van de 5 basis onderdelen uit het ondernemersplan:

  1. sterkte/zwakte analyse
  2. randvoorwaarden/uitgangspunten
  3. doelstellingen
  4. uitvoering
  5. evaluatie en bijsturen
Kies je eigen koers met CM&P

“het lijkt simpel…en dat is het ook” (Loesje)

1) STERKTE/ZWAKTE ANALYSE

Je begint met een grondige inventarisatie van de sterke en zwakke punten (organisatorisch, markt/commercieel, producten/diensten en financieel). Wanneer je eerlijk bent verschaft het een goed (objectief) beeld van de situatie zoals die nu is. Dat is belangrijk omdat het inzichtelijk maakt wat nog overbrugd moet worden om het uiteindelijke doel te realiseren. De inventarisatie van de reis zou het volgende kunnen opleveren: gezin met 4 kinderen, waarvan 2 pubers; de ene wil strand/zon, de ander wil het liefst veel zien; de pubers willen naar de disco. Met 6 personen en bagage in de auto is lastig, zeker als het een lange rit wordt. Zo zijn er vele factoren die in meer of mindere mate bepalend zijn óf en op welke termijn de doelstellingen gerealiseerd kunnen worden.

2) RANDVOORWAARDEN/UITGANGSPUNTEN.

Nu de inventarisatie is afgerond kunnen de voorwaarden of uitgangspunten worden opgeschreven waaraan de reis minimaal moet voldoen. Je kunt bijvoorbeeld afspreken zeggen dat ieders stem even zwaar telt en dat kwaliteit boven kwantiteit gaat (liever 2 weken goed dan 3 weken matig); de keuze van de bestemming mag niet tot ruzie leiden en moet zo goed mogelijk aan ieders wensen voldoen. Daarnaast moet de vakantie passen binnen een bepaald budget.

3) DOELSTELLINGEN

Nu ook de uitgangspunten bekend zijn, kunnen de doelstellingen worden bepaald, mits iedereen daar mee akkoord is natuurlijk. Bij de vakantie in dit voorbeeld gaat het gezin naar een badplaats voor het strand en gaan ze iedere dag iets bekijken. Het gaat er om dat je een plan maakt wat je gaat doen om de doelen te bereiken.

Bij een ondernemersplan formuleer ik meestal doelstellingen op dezelfde onderdelen als bij de stekte/zwakte analyse: organisatie, commercie/markt, product/dienst en financiën.

4) UITVOERING

Nu kunnen de noodzakelijke voorbereidingen worden getroffen en kan de vakantie worden geboekt.

Anders dan bij een reisplan geeft het bij een ondernemersplan niet de voorpret van een mooie vakantie of reis. De uitvoering is echter bepalend of de beoogde doelstellingen ook daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden. Het vraagt discipline, doorzettingsvermogen en een kritische blik naar de organisatie.

5) EVALUATIE EN BIJSTUREN

Een ondernemersplan is niet vrijblijvend maar het staat ook niet in steen gebeiteld. Er kunnen situaties komen die vragen om aanpassing van het plan of dat zelfs noodzakelijk maken. Wanneer het tijdens een strandvakantie regent ga je ook niet naar het strand maar pas je je plan aan de omstandigheden aan. Wees dus flexibel en stuur indien nodig bij. Ook al heeft het ondernemersplan een looptijd van 3 of 4 jaar, dan is het nog verstandig om jaarlijks te evalueren: zijn de uitgangspunten nog dezelfde en zijn de doelstellingen nog correct? Je hoeft niet meteen het hele businessplan om te gooien; het kan ook op onderdelen aangepast worden.

Wil je meer weten over het opstellen van een ondernemersplan voor jouw onderneming? Neem dan gerust contact op met Hay Vullinghs van Claassen, Moolenbeek & Partners Den Haag via 06 10 93 68 40 of hay.vullinghs@cmenp.nl. Hij helpt je graag de juiste richting te kiezen.

kies de juiste koers met CM&P