< p>

Ondernemingsplan laten maken - Claassen, Moolenbeek en Partners

Ondernemingsplan

Zo maak je een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is als de blauwdruk van je bedrijf. Een ondernemingsplan helpt om je bedrijf te lanceren, te positioneren en te profileren. Een ondernemingsplan maken wordt soms beschouwd als niet meer dan een verplichting voor financiering, maar een ondernemingsplan schrijf je op de eerste plaats voor jezelf. Daarmee leg je namelijk het fundament voor succesvol ondernemen op korte én lange termijn.

Wat is een ondernemingsplan?

Van ‘bedrijfsplan’ tot ‘businessplan’ en van ‘ondernemingsplan’ tot ‘ondernemersplan’: met al deze termen wordt hetzelfde bedoeld. Concreet: een ondernemingsplan is een document waarin alle denkbare aspecten van het bedrijf beschreven worden, zoals producten, processen, procedures, prijzen et cetera. Een ondernemingsplan kun je dan ook zien als het ontwerp van het bedrijf.

Waarom is een ondernemingsplan belangrijk?

Een goed onderbouwd ondernemingsplan is noodzakelijk voor wie financiering zoekt. Kredietverstrekkers vragen hier altijd naar, dus met een professioneel ondernemingsplan vergroot je je kansen. Toch is dat maar een deel van het verhaal, want een bedrijfsplan maken stimuleert om kritisch na te denken over je concept. Is er een markt voor? Wat zijn sterke en zwakke punten? Waar liggen kansen en risico’s? Kortom: een ondernemingsplan opstellen zet aan tot zelfreflectie.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan raakt alle facetten van het bedrijf. Er zijn vele varianten van een ondernemingsplan, maar de volgende onderdelen horen er altijd in te staan:

  • Ondernemersprofiel: achtergrond ondernemer, visie en ambitie.
  • Bedrijfsprofiel: rechtsvorm, bedrijfsactiviteiten, locatie, medewerkers, administratie, verzekeringen et cetera.
  • Marktpropositie: marktanalyse, marketingstrategie en mediamix.
  • Financiële onderbouwing: investeringsbehoefte, verdienmodel, liquiditeitsbegroting exploitatiebegroting, persoonlijk budget.
  • Juridische achtergrond: algemene voorwaarden, regels omtrent octrooien, privacy, concurrentiebeding et cetera.

Een ondernemingsplan is veelomvattend. Dat is goed maar het moet ook praktisch werkbaar blijven. In een goed ondernemingsplan staan SMART geformuleerde doelstellingen op korte, middellange en lange termijn die de prioriteiten en juiste focus aangeven.

Hoe maak je een ondernemingsplan?

Wie googelt op ‘ondernemingsplan maken’ of ‘businessplan schrijven’ komt talloze hits tegen. Even downloaden, invullen en klaar. Toch? Zo gebeurt het vaak, maar dan is de kans groot dat het ondernemingsplan ergens in een kast verdwijnt en nooit meer gebruikt wordt. Dat is zonde, want een ondernemingsplan kan zoveel meer zijn dan een veredelde invuloefening die afgeraffeld wordt. Zoals gezegd: een ondernemingsplan maken doe je voor jezelf. En dat gaat verder dan de informatie die op papier komt te staan…

Ondernemingsplan laten maken

Bij CM&P denken we graag mee met onze klanten. We hebben talloze ondernemingsplannen gezien en weten precies wat nodig is om een sterk bedrijfsplan te maken. We sparren met onze klanten, denken mee en dagen ze uit om hun tomeloze ambities te vertalen naar concrete doelstellingen. Samen vullen we ieder detail van het businessplan in, maar een ondernemingsplan laten maken is meer dan dat. Door onze aanpak krijg je namelijk de juiste mindset. Je leert strategisch denken en daadkrachtig handelen, zodat je gericht kunt ondernemen. En die vaardigheden betalen zich dagelijks terug.

De inhoud van een ondernemingsplan

Samen met CM&P een businessplan maken betekent dat we het bedrijf integraal analyseren. We gaan de diepte in, kijken verder dan alleen de feiten en hebben oog voor zowel kernkwaliteiten als verbeterpunten. Wat dat betekent? Een greep uit de gespreksonderwerpen:

  • Hoe onderscheidend is het aanbod? Wat is de unieke waarde van het product of de dienst?
  • Wat is een reële prijsstelling voor het product of de dienst, rekening houdend met bijkomende kosten zoals verzending of advisering? Welke bedrijfsmiddelen zijn daarvoor nodig? In hoeverre zijn toeleveranciers betrokken en hoe worden die geselecteerd?
  • Wat is het verdienmodel? Wat is – realistisch gezien – de groeipotentie van het bedrijf?
  • Wat is het profiel van de ideale klant? Hoe ga je klanten vinden en bieden?
  • In welke behoefte voorziet het product of de dienst? Hoe dringend is die behoefte en waarom zouden klanten voor jouw aanbod kiezen?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van het bedrijf? In hoeverre kan daarop geanticipeerd worden?
  • Wat voor trends en ontwikkelingen zijn er in de markt? Hoe gaat de concurrentie te werk? Wat zijn de toekomstverwachtingen?

Deze en vele andere vragen passeren de revue bij een ondernemersplan laten maken. Gezien de verschillende invalshoeken over de volle breedte van het bedrijf kan dat tot een overvloed aan informatie leiden. Des te meer reden om te kiezen voor professionele ondersteuning bij een ondernemingsplan opstellen. Met een adviseur van CM&P is inzicht én overzicht verzekerd.

Ondernemingsplan: van analyse voor actie

Kiezen is inherent aan een bedrijfsplan maken. Strategische keuzes worden vastgelegd in het ondernemingsplan. Om tot realisatie te komen stellen we ook gedetailleerde uitvoeringsstrategie op. Er wordt concreet vastgelegd wie wat wanneer gaat doen om gestelde doelen te behalen. Daarnaast is nagedacht over mogelijke hindernissen vanuit de markt of vanuit afnemers. Wat zijn scenario’s die kunnen optreden en hoe kun je daarop anticiperen? Wat zijn de beste analysemomenten en hoe kun je zaken flexibel aanpassen als iets niet blijkt te werken? Dat is belangrijk, want een goed ondernemingsplan biedt flexibiliteit in bedrijfsvoering. Wendbaarheid is ook een kwaliteit.

Ondernemingsplan in de dagelijkse praktijk

Het is de bedoeling dat het ondernemingsplan voor je gaat werken. Dat het een leidraad wordt, een stabiele gids die je door het ondernemersavontuur leidt. Het bedrijfsplan wordt zo een belangrijke bouwsteen van zakelijk succes. Betekent dit dat alles als vanzelf gaat? Natuurlijk niet. Hoe goed de voorbereiding ook is, de praktijk is weerbarstig. Een grillige markt, veeleisende klanten of onverwachte logistieke uitdagingen: ondernemen is vaak heel dynamisch. Toch is dat juist dé reden om een ondernemingsplan te laten maken. Een bedrijfsplan biedt houvast in turbulente tijden.

Ondernemingsplan laten schrijven?

Ben je startend ondernemer? Of draai je al even mee en ben je toe aan de volgende stap? Of wil je een bedrijf overnemen en heb je behoefte aan een kritische blik? Bij CM&P denken we graag mee met ondernemers. Met onze ervaring zorgen we samen voor een professioneel ondernemingsplan om de markt te veroveren. Ook voor een waardebepaling van een bedrijf kun je ons inschakelen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op voor een snelle afspraak en een goed gesprek.

Een snelle start maken met je ondernemingsplan? Dé CBS biedt uitkomst.

Dé CBS, dat staat voor Claasen,moolenbeek Bedrijfs Scan.  Dat is een online scan die je zelf invult en waarmee je snel inzicht krijgt in je sterke punten en zwakke punten van je bedrijf. Het is de start van elk goed ondernemingsplan.

Een doe-het-zelf bedrijfsscan

De Claassen, Moolenbeek Bedrijfs Scan

Meer weten? Vul dan dit formulier in.

    Mevr.Dhr.

    Gratis adviesgesprek

    Maak gebruik van een gratis advies / kennismakingsgesprek. Ontdek hoe ook jij succesvol(ler) kunt ondernemen.

    Overname adviseur

    Nieuwsbrief CM&P



      Wij helpen u verder

      Wilt u een kwalitatief hoogwaardig ondernemingsplan laten maken?
      Of heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.