Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Een ondernemingsplan opstellen – Wat, wie, hoe…en een bonus

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
4 januari 2018

Het ondernemingsplan - met bonus

Met het nieuwe jaar in zicht, denken veel ondernemers / starters na over een volgende stap. Misschien bent u van plan om uw eerste bedrijf te starten. Of wilt u met uw bedrijf een nieuwe richting op. Maar ook kan het zo zijn dat u de puntjes weer eens op de ‘i’ wilt zetten en uw onderneming eens opnieuw onder de loep wilt nemen. Voor u allen hebben wij dan ook deze reeks artikelen geschreven. Om u inzicht te bieden in wat een goed ondernemingsplan opstellen nu eigenlijk inhoudt. Wat er allemaal bij komt kijken, en wat het uiteindelijke doel is..

Wij zijn deze reeks begonnen met een inleiding waarin we
alles over het ondernemingsplan
in de basis hebben uitgelegd. Vervolgens hebben wij u geïnformeerd over de eerste hoofdstukken
Organisatie en Cijfers
. In dit laatste artikel uit deze reeks behandelen we de overige hoofdstukken. En aan het eind hebben we nog een mooie bonus voor u. Een cadeautje om u te helpen in het nieuwe jaar uw plannen te realiseren en te gaan voor succes!

De inhoud van een ondernemingsplan

Wat gaat u doen en voor wie?

Natuurlijk mag uw product of dienst en uw (ideale) doelgroep niet ontbreken in uw ondernemingsplan. Maar ook hier gaat het niet om het simpelweg noteren van deze feiten. U gaat vooral nadenken en analyseren, de diepte in!

Uw product of dienst

Oké, u weet vast wel welk product of welke dienst u wilt gaan aanbieden. Maar waarom gaat u dat nu juist aanbieden? Wat is de achtergrond van deze keuze? Misschien lost u een probleem op waar uzelf of mensen in uw omgeving steeds weer tegenaan lopen. Of misschien werkt u al jaren in een vastgeroeste markt en heeft u hét idee om dit los te trekken, te innoveren.

Ook gaat u hier nog eens de cijfers uitdiepen. Wat gaat uw product of dienst kosten en zijn er bijkomende kosten zoals verzending of bijkomende advisering? Bij dienstverlening bijvoorbeeld is het belangrijk om de juiste keuze te maken tussen werken op basis van uurtarief of het aanbieden van vaste prijs pakketten. Of misschien een combinatie van beiden. Wat zijn de standaard investeringen die u hiervoor moet doen? Welke bedrijfsmiddelen heeft u daarvoor nodig? Met welke toeleveranciers gaat u werken en waarom juist met hen? Dit kan natuurlijk gelden voor de verkoop van producten, maar ook bij dienstverlening kan het zijn dat u externe disciplines in huis moet halen. Wie zijn dat en waarom kiest u juist voor hen?

En wat denkt u aan de andere kant te verdienen? Denk ook uitvoerig en realistisch na over de groei van uw klantenkring. Misschien ‘wachten’ er al wat klanten op u, die u uit uw netwerk kent en al hebben aangegeven graag klant te worden. Maar ook dan is het natuurlijk nog niet zeker dat zij ook daadwerkelijk gaan afnemen. Hoe verwacht u dat uw klantenkring gaat groeien en waarom verwacht u dat?

De markt

Een zeer belangrijk aspect van succesvol ondernemen is het kennen van de doelgroep. In welke behoefte gaat u voorzien en hoe dringend is die behoefte? Misschien zijn er andere manieren voor uw doelgroep om deze behoefte te vervullen. Waarom moeten zij dan toch juist bij u zijn? Wat is de toegevoegde waarde voor uw potentiële klant, waardoor hij of zij dit product of deze dienst bij u zou moeten afnemen? Pluis uw product of dienst tot in de meest kleine facetten uit. En durf keuzes te maken! Wees overduidelijk in wat u aanbiedt en maak het onmiskenbaar dat men daarvoor bij u moet zijn.

Ook gaat u de markt waarin u zich gaat bevinden goed analyseren. Wat is de omvang van deze markt en welk potentieel ligt er voor u? Welke ontwikkelingen maakt de markt door? Leer van het verleden, maar laat daardoor niet de toekomst bepalen. Hoe denkt u dat de toekomst er in deze markt uitziet: welke trends spelen er nu en welke trends staan er (wellicht) te wachten? Denk vervolgens goed na over hoe op dit alles in te spelen. Hoe gaat u de markt benaderen? Wat kunt u leren van uw concurrentie en hoe gaat u slim met deze concurrentie om? Lees anders ook nog even onze artikelen over de concurrentieanalyse:
wat kunt u hiervan leren
en
hoe stelt u een goede concurrentieanalyse op
.

Wat zijn uw sterke en zwakke(re) punten?

Een gedegen sterkte-zwakteanalyse mag gewoonweg niet ontbreken bij het opstellen van uw ondernemingsplan. Hiermee doelen we zowel op de sterke en zwakke(re) punten bij uzelf (oftewel het management), als op de sterke en zwakke(re) punten vanuit uw onderneming. Denk daarbij aan de manier waarop u zaken organiseert, uw bedrijfsmiddelen, informatiesystemen en ga zo maar door. Maar ook gaat u weer terug naar de markt, uw product of dienst, de cijfers. Van alle facetten gaat u, goudeerlijk, de sterke en zwakke(re) kanten belichten. En: hoe gaat u de zwakker(re) punten opvangen of oplossen? Hoe kunt u deze punten omzetten, of misschien zelfs inzetten om uw kop boven het maaiveld uit te kunnen steken? Wees ook hier uiterst creatief en blijf niet hangen in uw eigen en vaste denkwijze.

Verlies uw doelen niet uit het oog

Zorg ervoor dat uw doelen meer dan helder zijn. Voor uzelf, maar eventueel ook voor uw personeel. Zorg dat u (en iedereen in uw organisatie) precies weet waar u heen wilt en hoe u dat gaat bereiken. Wat zijn uw doelen op korte en middellange termijn? Vertaal uw algemene en/of strategische doelstellingen naar operationele doelen. Stel uzelf de vraag: wat moet ik/mijn organisatie doen om het gewenste resultaat van de strategische doelstellingen te bereiken? Beschrijf stappen, benodigdheden en creëer scenario’s. Wat zijn de beste analysemomenten en hoe kunt u zaken flexibel aanpassen als iets niet blijkt te werken. Bereid u overal op voor en u komt niet voor verassingen te staan.

En dan…ga ervoor!

Het is de bedoeling dat het ondernemingsplan voor ú gaat werken. Dat het uw leidraad wordt, een flexibel document dat u door uw ondernemersavontuur gaat leiden. Dat mede gaat bijdragen aan uw succes en ontwikkeling. De startversie van uw ondernemingsplan is nu bijna klaar, maar één belangrijk onderdeel mist nog: hoe gaat u dit alles concreet aanpakken? Hoe gaat u uw strategie ten uitvoering brengen? Wat gaat u, stap voor stap, doen om aan de slag te gaan. Het beoogde resultaat is helder en u bent voorbereid op eventuele moeilijkheden of tegenstand vanuit de markt of uw afnemers. Plan, maar zorg voor voldoende flexibiliteit om bij te sturen. En denk niet alleen aan de middelen oftewel ‘instrumenten’, maar vooral ook aan minder direct tastbare facetten zoals de communicatie. Deze laatste fase kenmerkt zich door het ‘gewoon doen’, maar dan wel uiterst doordacht en voorbereid. En dan…ga ervoor!

Cadeautje: inhoudsopgave ondernemingsplan

We willen u als lezer graag bedanken! Onze relaties, voor de prettige en waardevolle contacten. Onze klanten, voor het vertrouwen dat u in ons stelt en voor de leermomenten die u ons heeft meegegeven. Onze volgers op social media, voor de tijd die u stak in het lezen van onze artikelen, het liken of het delen. Daarom stellen wij tijdelijk onze inhoudsopgave van het ondernemingsplan beschikbaar. Doe er uw voordeel mee en
download de inhoudsopgave hier
.

Zoals eerder al aangegeven, schrijft u een ondernemingsplan in eerste instantie voor uzelf. Natuurlijk is het handig als dat plan u ook nog eens aan financiering helpt, maar het is vooral een cruciale leidraad voor succesvol ondernemen. Goed aangepakt en doordacht, leert het u belangrijke lessen. Het daagt u uit uw denkwijze te verbreden of misschien zelfs te wijzigen. Het leert u flexibel en verstandig om te gaan met een veranderende omgeving. Niet blijven hangen in ‘oude’ en ‘gewortelde’ denkwijzen, maar al uw creativiteit aanboren en…uzelf aan het denken zetten!

En dat is nu juist wat klanten waarderen in onze aanpak: wij helpen u zoveel meer te creëren dan een statisch document! Neem gerust eens contact op via 0478-769006 of bart.lemmen@cmenp.nl om kennis te maken en te bespreken hoe wij u kunnen helpen met uw ondernemingsplan, een ondernemingsplan laten maken, financieringsaanvraag en ga zo maar door. Wij staan u graag bij!

CM&P Venray wenst u alvast fijne feestdagen en een succesvol nieuwjaar toe!