Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Een onderneming starten? Pak het vooral serieus aan!

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
18 december 2018

onderneming starten

Werken voor een baas is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend als het vroeger was. Er is veel veranderd in arbeidsland en er zullen steeds minder mensen een leven lang voor dezelfde baas werken. Er is meer behoefte aan afwisseling en uitdaging bij mensen zelf en ondernemingen hebben steeds meer baat bij een (gedeeltelijke) flexibele schil. Een onderneming starten is dan ook niet langer een ver-van-je-bed-show. Bijna iedereen kent wel iemand die de stap (ooit) heeft gemaakt. Maar dit betekent niet dat het tegenwoordig makkelijk is een bedrijf te starten, of dat je eenvoudig succesvol kunt worden als ondernemer.

Eerst wat cijfers

Een evaluatie van de Kamer van Koophandel afgelopen zomer loog er niet om: het eerste halfjaar van 2018 kende een recordaantal starters. Met 106.602 inschrijvingen zijn er in een eerste halfjaar nog niet eerder zoveel ondernemingen gestart. Per saldo nam het aantal bedrijven in Nederland in het eerste halfjaar toe tot een recordaantal van 1.858.628 ondernemingen!

Maar ook zijn er, over de laatste vijf jaar bekeken, nog niet eerder zoveel ondernemingen gestopt als in het eerste halfjaar van 2018. Uit de Bedrijvendynamiek van de Kamer van Koophandel over het eerste halfjaar blijkt dat 66.729 ondernemingen gestaakt zijn.

Een nieuw jaar een nieuw begin

De feestdagen komen er weer aan. Voor veel mensen een tijd van rust, maar ook even tijd voor het overdenken van de toekomst. Vaak besluiten ondernemers in spe in dit soort tijden van rust, dat zij de “gok” gaan wagen en hun droom gaan najagen: een onderneming starten! Een nieuw jaar, een nieuw begin! Het klinkt simpel. Maar wil je dat dit nieuwe begin een nieuwe en succesvolle toekomst inluidt, dan is er toch echt serieus werk aan de winkel. Want, hoe voorkom je dat jouw toekomstige bedrijf straks een stille dood sterft?

Succesvol een onderneming starten? Het kan!

Zomaar iets gaan doen is natuurlijk nooit een goed idee. De kans dat je slaagt is dan praktisch nihil. Maar met de nodige aandacht voor een aantal zaken, kun je zeker succesvol een onderneming starten. En wij helpen je graag om alvast op de goede weg te komen:

Stroomt er ondernemersbloed door jouw aderen?

Je kunt dé perfecte vakman zijn, maar dat betekent nog niet dat je ook een goede ondernemer bent. Er komt zoveel meer kijken bij ondernemerschap, dan het uitoefenen van jouw specifieke beroep. Bijvoorbeeld het bijhouden van een administratie, goed debiteurenbeheer, nieuwe klanten vinden én binden, marketing/promotie, en ga zo maar door. Allemaal takken van sport waar de startende ondernemer zich mee bezig moet houden.

En dan zijn er nog karakter-specifieke factoren. Durf jij jezelf te laten zien, of verstop jij je liever? Durf je risico’s te nemen, maar dan wel gecalculeerde en realistische risico’s? Ga eerst eens in je zakelijke en privéomgeving na of men jou als ondernemer zou zien. En stel de vraag: waarom wel of juist niet? Zorg dat je zeker weet dat er ondernemersbloed door jouw aderen stroomt! Dat je uit het juiste hout gesneden bent en dat je bereid bent te leren en te doen wat nodig is om te slagen.

Ken jezelf, maar ook je toekomstige klant én de markt

Als voor jezelf blijkt dat jij uit het juiste hout gesneden bent om ondernemer te worden, is het nog altijd de vraagt of er iemand op jouw product of dienst zit te wachten. Een gedegen en grondige marktverkenning staat dan ook altijd centraal voordat je definitief besluit de sprong te wagen. Zoek uit wie er behoefte heeft aan jouw product of dienst, welk probleem het oplost en waarom die behoefte bestaat. Wie is je doelgroep? Maak het zo specifiek mogelijk en zoek uit hoe (waar) je deze doelgroep het beste kunt bereiken.

Leer ook vooral van je concurrenten. Van de fouten, maar ook van de successen. Waarom is de ene concurrent wel succesvol en de andere minder of misschien helemaal niet? Hoe benaderen zij de markt; welke acties zetten zij op touw en welke kanalen zetten zij in? Zuig alle klant- en marktkennis die je kunt vergaren in je op…en doe er vervolgens écht wat mee!

Schrijf alles op!

Vooral als je gaat starten is een concreet ondernemingsplan of startplan onmisbaar. Wij hebben het al zo vaak gezien: ondernemers die geweldige ideeën hebben, maar zonder concreet plan uiteindelijk aan het kortste eind trekken. Tenenkrommend… En denk je dat een ondernemingsplan alleen belangrijk is als je financiering nodig hebt? Niets is minder waar. Een goed ondernemingsplan is een flexibel document, wat je eens in de zoveel tijd erbij pakt en bijstelt. Zo ondersteunt het jou en je onderneming tijdens het hele avontuur, wat hopelijk de rest van je werkend leven zal zijn.

Een goed ondernemingsplan is niet een-twee-drie op papier te zetten. Het is belangrijk alles wat voor jouw (toekomstige) bedrijf van belang is uiteen te zetten. Natuurlijk noteer je wat je gaat doen en voor wie je dat gaat doen (je doelgroep). Maar denk ook aan hoe je een en ander gaat organiseren en managen. Ga diep in op de financiën; wat heb je nodig en wat verwacht je er (uiteindelijk) voor terug te krijgen? Maak dus ook een heldere omzetprognose en investeringsbegroting. Welke bedrijfsmiddelen moet je hebben en waar heb je leveranciers voor nodig? Voer uitgebreide analyses en zet concrete doelstellingen en strategieën uiteen. En onthoud: dit is misschien wel één van de belangrijkste documenten voor jou als ondernemer. Schakel dus vooral hulp in bij het maken van je ondernemingsplan.

Geduld, focus en inzet

Succes komt nu eenmaal niet aangewaaid. Ook al staat er een geweldig ondernemingsplan op papier, je zult alles uit de kast moeten halen om jouw (ondernemings)doelen te bereiken. Reken jezelf niet onnodig rijk en besef dat je onderneming voldoende tijd nodig heeft om winstgevend te worden. Heb je hiervoor een goede buffer om het de eerste periode uit te zingen? En hoe lang helpt jouw buffer je vooruit, als winst nog wat langer uitblijft? Probeer ook zeker niet alles tegelijk te willen, dat is een veelvoorkomende valkuil. Je bedrijf zal dan onherkenbaar worden, voor zowel jouzelf als voor je (potentiele) klanten. Focus op hetgeen waarin je onderscheidend bent en communiceer dit.

Vertrouw ook niet uitsluitend op mondelinge afspraken. Je zult zeker niet de eerste zijn die van een koude kermis thuiskomt. Hoe goed de bedoelingen ook waren, mensen komen niet altijd alles na wat ze zeggen. Zet belangrijke afspraken dus altijd helder op papier.

Je kunt dus zeker succesvol een onderneming starten, maar neem het dan wel uiterst serieus! En wij helpen je natuurlijk graag. Of het nu gaat om de voorbereidingen zoals het ondernemingsplan, (externe) financiering, ondersteuning op het gebied van management en ga zo maar door. Wij staan graag voor jou als starter klaar met onze expertise. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Met onze landelijke dekking is er altijd wel een expert in de buurt. Zoek hier een vestiging bij jou in de buurt.

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur:

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/Bart-Lemmen.