Van Lieshout B.V.

Deel deze pagina
Geschreven door: Bert van Orsouw
22 februari 2017



In 2012 werd ik gebeld door de familie van Lieshout. Vader had de onderneming enkele jaren geleden overgedragen aan de beide zoons Arno en Henk jr. Een onderneming met circa 30 medewerkers, gericht op installatiewerk en de verkoop van badkamers en keukens.

Beide broers  hadden de groei van de onderneming, die vader in de jaren ’80 alleen was begonnen, bewust meegemaakt. En toen trad de crisis in, net na de overname.  Daar sta je dan als junior-ondernemers; een grote onderneming, net overgenomen en een crisis in de bouw die zijn weerga niet kende. Dan komen ook de echte kwaliteiten bovendrijven, en ook meer diepgaande vragen als “wat willen we nu echt”, “waar zijn we goed in”, “waar zit toekomstperspectief”.

Met de beantwoording van deze vragen zijn we aan de slag gegaan. Daaruit is naar voren gekomen dat de beide zonen het liefst hands on de onderneming aansturen, en zelf mee willen werken. Gericht op kleinschalige(re) projecten en individuele woningen, waarbij de klanten bereid zijn om te betalen voor een goede kwaliteit en service. Daarnaast is gezocht naar een verkoopformule die voor verlichting zorgt op het gebied van marketing, reclame, assortiment, onderhandelingen met leveranciers. Middels “Sanidrôme” is deze gevonden, hetgeen veel rust heeft gegeven.

Met een bescheiden groep medewerkers, en de ondernemers weer in hun kracht, is de positieve lijn weer ingezet en wordt zonnig gekeken naar de toekomst. Daarbij vindt er periodiek managementoverleg plaats tussen mij en de beide broers om te voorkomen dat we alleen naar de dag van vandaag kijken, maar ook naar die van morgen. Dat geeft rust in de organisatie en voorkomt dat er ad hoc beslissingen genomen worden.

Claassen, Moolenbeek & Partners

Bert van Orsouw