< p>

// Hoe Proeflokaal Goesting biertjes van €102 per flesje verkoopt - Venray - Claassen, Moolenbeek en Partners

// Hoe Proeflokaal Goesting biertjes van €102 per flesje verkoopt – Venray

Deel deze pagina

16 april 2016



De ‘natte horeca’ heeft het zwaar. Proeflokaal Goesting merkt daar echter weinig van. Het is drie maanden open en nu al dé attractie van Venray. Eigenaar Gijs Schapendonk: ‘Wanneer we om twee uur open gaan op zondag, staan de gasten om tien voor twee al voor de deur.’

We verkopen niet zomaar bier of wijn. We verkopen beleving. Zo hebben we het Proeflokaal ook ingericht. We hebben een wand van 2.296 oude bierflessen gemaakt, waarachter een Led-verlichtingsscherm zit. Ik heb oude biertanken koper laten spuiten en die als decoratie in de zaak gehangen.

Je hebt zo te horen een flinke verbouwing achter de rug. Hoe heb je die gefinancierd?

‘Ik ben volledig door de bank gefinancierd, maar ik heb ook naar handigheidjes gezocht. Mijn hele tap- en koeltechniek is gebouwd door Heineken. Ik heb tegen Heineken gezegd: ik koop die van jullie. Vervolgens heb ik per brouwerij gevraagd of ze op de tap wilden. Dat kost hen eenmalig 1.400 euro. De installatie kost 28.000 euro, met daarop twintig kranen. 1.400 keer twintig is 28.000 euro. Zo heeft het mij niets gekost.’

Knap dat je volledig door de bank bent gefinancierd. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

‘Ik heb goede begeleiding gezocht bij het maken van mijn ondernemingsplan. Dat kostte bij elkaar 5.000 euro, maar het levert veel op. De Rabobank heeft uiteindelijk de financiering verstrekt op basis van het plan en het verhaal erbij. Die begeleiding komt van mijn accountant en een bedrijfsadviseur. Zij hebben mij geleerd om het plan naar een financiering toe te schrijven. Daar weet je als horecaondernemer toch minder van af. Het betekent dat je cijfers onderbouwt met kengetallen uit de branche. Dat de terugbetaling van de lening goed gestaafd is. En ik heb zelfs een rapport van de bedrijfsadviseur kunnen toevoegen waaruit blijkt dat hij het een haalbaar plan vindt.’

Lees hier verder voor het volledige verhaal.

Bron: www.foodbrigade.nl (05-03-2016) / Fotografie: Laura Schapendonk

Een goed plan helpt je als ondernemer verder

Leuk om terug te lezen hoe de klant de begeleiding van Bart Lemmen (CM&P | Venray) heeft ervaren. In nauwe samenwerking met Contour Accountants is voor dit nieuwe concept een goed onderbouwd financieringsplan geschreven. Hieruit blijkt maar weer dat een goed plan een meerwaarde heeft om als ondernemer verder te komen. En we hebben er in Venray een bijzonder proeflokaal bij waar je zo’n 280 verschillende biertjes kunt drinken. Daar krijg je ook als adviseur ‘Goesting’ van.