Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Franchisen, samen kom je verder

Deel deze pagina
Geschreven door: John Storm
30 juli 2019



Franchisen is een populaire manier van ondernemen; alleen al in Nederland wordt jaarlijks 30 miljard euro omgezet binnen franchiseorganisaties. Als ondernemer kun je kiezen om jouw succesvolle formule in te zetten als franchisemodel. Op die manier kun je blijven groeien, zonder dat je zelf alle ondernemersrisico’s draagt. Anderzijds kan je er ook voor kiezen om aansluiting te zoeken bij een franchisegever, wat kan helpen met een vliegende start!

 

BRON: Nederlandse Franchise Vereniging

Scheve machtsverhouding

Franchisegevers zijn vaak relatief grote ondernemingen, zeker in vergelijking met hun franchisenemers. Dit zijn vaak eenmanszaken of zzp’ers. Dit leidt tot een ongelijke positie, waarbij de franchisegevers – net als vrijwel alle ondernemingen – zoveel mogelijk hun eigen positie proberen te bevoordelen. Zij beschikken over kennis en informatie, waardoor zij heel tactisch hun formule in kunnen zetten. De franchisenemer moet op basis van de verstrekte informatie beoordelen of zij een contract aan gaan. Om afspraken beter te reguleren is in 2015 de Nederlandse Franchise Code (NFC) opgesteld.

 

Van code naar franchisewet

De achterliggende gedachte van de NFC was destijds, om deze code later op te nemen als wetgeving. Echter franchisegevers passen de code nog niet altijd (volledig) toe in de overeenkomsten met franchisenemers. Uit een internetconsultatie is tevens gebleken dat franchisegevers in de regel niet blij zijn met grote delen van de NFC, in tegenstelling tot de franchisenemers, die dit juist wel zijn. Onlangs heeft staatssecretaris Keijzer het wetsvoorstel Franchisewet ingediend bij de Raad van State. Het doel van deze wet is het ‘herstellen van de machtsbalans tussen franchisegevers -en nemers’, zodat franchisenemers meer in bescherming worden genomen.

 

Het blijft ondernemen

Onafhankelijk van codes of wetten, beide partijen gaan een overeenkomst aan omdat zij verwachten daar voordeel mee te behalen. De franchisegever ziet zijn formule groeien en heeft daar financieel voordeel van. De franchisenemer start met een gevestigde naam en een handboek vol informatie, wat helpt om een vliegende start te maken. Dit klinkt toch als een win-win situatie!

 

Feit blijft dat ondernemerschap de boventoon zal moeten blijven voeren bij beide partijen. Hoe mooi de formule ook is, hoe netjes alles ook is geregeld, iedereen zal continue moeten blijven investeren in een gezonde bedrijfsvoering. Echter blijft de franchisenemer een afhankelijke positie hebben ten opzichte van de franchisegever. Bij snelle veranderingen in de markt of een te trage opvolging hiervan kan de gebruikte formule achterhaald raken. In een dergelijk geval kan een franchisenemer hier als eerste de dupe van worden, met alle gevolgen van dien. Hierin zal de nieuwe franchisewet meer bescherming moeten gaan bieden.

 

Tip: Ga voor duurzaam!

Het is duidelijk dat de wereld snel veranderd. Dit komt bijvoorbeeld door de toenemende automatisering, de online mogelijkheden en een levensstijl die zich steeds meer richt op persoonlijk welbevinden. Dit vraagt om een duurzame aanpak van de bedrijfsvoering, en dan wordt bedoeld met duurzaam; de lange termijn. Niet proberen in 3 jaar maximale winst te behalen, maar meer de bedrijfsvoering inrichten op “bestaansrecht”. Ben je over 10 jaar nog relevant? Dit geldt voor alle bedrijven, dus ook voor constructies waarin meerdere partijen sterk van elkaar afhankelijk zijn, zoals franchiseorganisaties. Hiervoor zijn een visie, maatwerk en heldere communicatie van groot belang.

 

Ga jij franchisen?

Wil je zelf gebruik gaan maken van een franchiseformule of een eigen formule uitrollen? Dan begeleiden wij je graag bij dit uitdagende traject. Wij zijn gespecialiseerd in het opzetten van het businessplan en het begeleiden van de uitvoering hiervan. Ook financiële vraagstukken en het aanbieden van jouw franchiseformule aan de markt kunnen hierbij volledig worden begeleid. Neem vandaag nog contact met ons op.

Over de auteur

ing. John Storm

John is sinds 2018 partner bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Zijn expertise ligt op het gebied van strategie, managementondersteuning, businessplanning en interim management.

Je kunt hem bereiken op 06-46149632 of via mail.