Wat kenmerkt snelgroeiende ondernemers?

Deel deze pagina

24 maart 2015



Je hebt hardlopers en doodlopers. Dat is een gezegde. Maar in de wereld van ondernemingen zijn gelijksoortige bedrijven moeilijk met elkaar te vergelijken. Waarom is de ene ondernemer wel succesvol in dezelfde branche en de andere niet?

Twee restaurants tegenover elkaar. Dezelfde tafeltjes, dezelfde kleedjes op tafel, dezelfde kaarsjes op tafel. Ze lijken als twee druppels water op elkaar. U zou zeggen dat er dan geen concurrentie is. Minder is waar. Het ene restaurant zit elke avond vol. Het andere heeft moeite om zijn hoofd boven water te houden. Hoe kan dit nu? Ambiance, sfeer, oog voor de klant. Mogelijk. Maar onderscheid is er altijd. Hoe kan het nu dat het ene bedrijf sneller groeit in dezelfde branche dan het andere? Dat heeft te maken met een aantal factoren.

De ondernemer.

Uit onderzoek blijkt dat er diverse sterke verbanden zijn tussen de onderneming en de ondernemer. De ondernemer heeft namelijk een bepalende invloed. Het gaat vaak om motivatie. Dat is misschien een open deur, maar wel relevant. De ambitie is waarschijnlijk zelfs de belangrijkste factor voor de groei.

Strategische kenmerken van groeiende ondernemingen.

Bedrijven die meer dan gemiddeld groeien hebben een sterke drive om te groeien. Ze hebben een groei ambitie. Vaak zetten ze de groei op papier. Dit in bedrijfsplannen of strategieën. Ze sturen dan ook regelmatig bij. Kansen pakken! Vaak ontstaan deze kansen door het goed analyseren van de behaalde resultaten.

Door het evalueren van de behaalde resultaten ontstaat ook innovatie. Verschilende studies tonen dat ook aan. Het ontwikkelen en verkopen van “nieuwe” producten of diensten hebben een aanzienlijke invloed op de bedrijfsgroei. Snelle groeiers zijn dan ook innovatiever dan hun minder presterende collega’s. Innovatie is niet alleen het ontwikkelen van “nieuwe” producten. Het is ook het ontdekken van nieuwe markten, nationaal of internationaal.

Snelle groeiers hebben vaak ook één of meerdere samenwerkingsverbanden met andere bedrijven. Bedrijven die complementair aan hun zijn of zelfs die totaal branchevreemd zijn. Ze experimenteren vaak met samenwerkingsverbanden. Door deze samenwerkingen hebben ondernemers ook een groter netwerk.

Management Kompas voor uw onderneming!

Het Management Kompassysteem is een methode speciaal ontwikkeld voor het MKB. In samenspraak met de Rijksuniversiteit van Groningen. Met deze methodiek wordt op eenvoudige wijze het DNA voor het rendement van uw onderneming in beeld gebracht. Met het RegistratieVolgSysteem krijgt u als MKB-ondernemer meer inzicht in de prestaties van uw onderneming. Hierdoor ontstaat er al een forse verbetering in uw rendement, maar vooral beter inzicht in uw onderneming. Daarnaast geeft het RegistratieVolgSysteem inzicht in de 20% best presenterende bedrijven in uw branche. Immers deze bedrijven genereren tot 3 keer meer resultaat dan het gemiddelde.

Claassen, Moolenbeek & Partners; Erkend adviseur ManagementKompasSysteem.

Sinds 5 maart 2015 zijn de kantoren Tilburg en Hulst erkende adviseurs van het ManagementKompasSysteem. Zij zijn speciaal door de ManagementKompasGroep getraind en mogen dan ook exclusief deze methodiek aanbieden. Wilt u meer weten of deze methodiek het verschil gaat maken? Neem dan contact op met

Kantoor Tilburg of
Waldy van de Walle
(Zij staan u graag te woord.)
Kantoor Hulst