Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Financiering – Het is moeilijk…maar niet onmogelijk

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
5 juli 2019



Het is tegenwoordig niet makkelijk voor mkb’ers in Nederland om aan financiering te komen. Banken zijn zeer terughoudend geworden en aan alternatieve financieringsvormen zitten soms haken en ogen. Het is dus moeilijk om financiering te krijgen voor bijvoorbeeld je opstart of groeiplannen, maar zeker niet onmogelijk.

Een duidelijke financieringskloof

Kredietverzekeraar Euler Hermes heeft onderzoek gedaan naar het (bancair) financieringsklimaat in Nederland versus de rest van de Eurozone. En hieruit blijkt dat in Nederland de zogenaamde financieringskloof (het gat tussen vraag naar bedrijfsfinanciering en aanbod van bancair krediet) het grootst is.

Nederland spant hiermee de kroon in de volgende top 3:

  1. Nederland, met een tekort aan bancair krediet van 22% van het bbp;
  2. België, met 14%;
  3. Frankrijk, met 9%.

Het MKB vormt het hart van de economie in Europa alsook in Nederland. Maar de spanning tussen vraag en aanbod is de laatste jaren flink opgelopen. En dat terwijl de Nederlandse economie bovengemiddeld goed draait en er veel vraag is naar kapitaal vanuit MKB bedrijven. Een aanhoudende (bancaire) financieringskloof voor MKB bedrijven remt de investeringsgroei. Uiteindelijk heeft dit ook een negatieve weerslag op de algehele toekomstige economische groei.

(bron: Euler Hermes & AccountantWeek)

Welke invloed heb jij hier als ondernemer op?

Inmiddels zien ook de banken het probleem wel in, maar ook dat zijn “bedrijven” die de risico’s moeten beperken. Het is geen optie om de banken als schuldig te bestempelen en maar achterover te gaan zitten omdat “het toch niet lukt”. De meeste (succesvolle) ondernemers hebben dat niet eens in zich, iets zomaar opgeven als het moeilijk wordt. Geprikkeld door de uitdaging zoeken zij naar mogelijkheden om toch hun doelen te bereiken.

En dat is de invloed die een MKB ondernemer hier heeft. Natuurlijk kun je gaan zoeken naar alternatieve financieringsmogelijkheden. Maar ook daar loop je tegen de vraag aan: hoeveel risico brengt een financiering voor de kredietverlener met zich mee.

De grootste invloed die jij zelf als ondernemer kunt uitoefenen blijft dus een goed voorbereide en onderbouwde financieringsaanvraag. En daar geven we je graag wat tips voor mee!

Zorg dat ze niet om je heen kunnen!

We roepen het vaak: een goede voorbereiding is het halve werk. Wellicht een cliché, maar niet minder waar. Clichés ontstaan immers niet voor niets, vaak zijn deze voor een groot deel gebaseerd op de waarheid. Dus de eerste en meest belangrijke tip: hoe beter en serieuzer je je financieringsaanvraag voorbereid, hoe groter de kans dat je een financiering gegund wordt. En vergeet daarbij zeker niet de volgende zaken:

Een beknopt financieringsplan is niet voldoende

Een financieringsplan, of soms wel financieringsbegroting genoemd, maakt onderdeel uit van jouw totale ondernemingsplan. Bij de opstart van een bedrijf ontwikkelen veel ondernemers een (veelal degelijk) ondernemingsplan. Maar dat verdwijnt al snel in het archief en er wordt in de jaren na de opstart weinig mee gedaan. Bij groei bijvoorbeeld, waarvoor dan de financiering nodig is, is het echter niet afdoende om alleen een balans en prognoses op te stellen. Leuk die cijfertjes, zelfs als ze goed onderbouwd zijn. Maar het blijft toch deel uitmaken van een groter geheel: het gehele ondernemingsplan. Stel dus niet alleen een financieringsplan op, maar update ook je ondernemingsplan.

Besteed grote zorg aan je begrotingen

Het klonk misschien even anders in voorgaande alinea, maar de cijfers zijn natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van het geheel. En dan niet alleen hoeveel je aan financiering nodig hebt, maar vooral het waarom, hoe je daarmee om wilt gaan en hoe jij jouw plannen in de toekomst gaat realiseren. Met de investeringsbegroting onderbouw je wat je in totaal nodig hebt voor je plan(nen) en waarom. Een financieringsbegroting laat vervolgens zien hoe je dat totaal wilt gaan financieren. Misschien breng je namelijk ook eigen vermogen in, naast het feit dat je vreemd vermogen zoekt. Met een realistische exploitatieprognose geef je de verwachtingen voor de komende drie of vijf jaar aan. Wanneer komt het kantelpunt en ga je winst maken? En waarom verwacht je dat? Ten slotte laat je met een liquiditeitsprognose zien hoe de bankrekening zich ontwikkelt, volgens de verwachtingen die je qua inkomsten en uitgaven hebt. Je laat zien hoe jij aan je financiële verplichtingen kunt voldoen. Je laat zien dat je het inzicht hebt je voor te bereiden op bijvoorbeeld magere periodes (door seizoenswisseling of andere fluctuaties in jouw markt) of zelf al hebt nagedacht over een ‘remweg’ als de werkelijkheid zich anders ontwikkelt dan conform prognose.

MAAR…focus op meer dan alleen cijfers

Hoe belangrijk de cijfers ook zijn, een financier wil meer van jou zien dan alleen dat. Ze willen jóu zien, wie jij bent als ondernemer. Door goed alle onderdelen van een financieringsplan paraat te hebben, laat je zien dat je beschikt over de marktkennis, kennis van de cijfers, dat je doelgroep helder is én je je doelgroep kent, wat je waarborg is als het toch misgaat en ga zo maar door. Maar de financier wil ook zien dat je als ondernemer uit het juiste hout gesneden bent om de kans op succes (en dus terugbetaling van de financiering) zo groot mogelijk te maken. En dat begint met het goed kunnen presenteren van je plan. Vooral als een ondernemer een nieuw bedrijf start of een nieuwe richting in gaat met zijn bedrijf. Als hij of zij erin gelooft, dan zal het enthousiasme ervan afspatten. Je kunt het als het ware aan de financier “verkopen” op een authentieke manier, omdat je er zelf in gelooft en je het met je plan voor jouw gevoel bewezen hebt. Dat geeft het vertrouwen dat je het ook aan anderen (lees: klanten) kunt overbrengen en dus “verkopen”. Uit het plan (en jouw presentatie) blijkt dan ook of je over de zelfkennis beschikt die een ondernemer nodig heeft.

Dus: Straal je vertrouwen uit in je eigen bedrijf/plan(nen)? Heb je de kwaliteiten van een ondernemer en heb je misschien al ervaring? Ben je goed voorbereid? Heb je al een goed netwerk om je heen met relevante contacten? Stuk voor stuk belangrijke dingen waar een financier op let en graag onderbouwd wil zien in een gedegen financieringsplan.

Heb je een goed idee / plan waar je van overtuigd bent? Stel het dan niet langer uit en maak gebruik van de (veelal wat rustige) zomermaanden, of je vakantie, om je zo goed als je kunt voor te bereiden op de financieringsaanvraag. En vergeet niet…je hoeft het niet alleen te doen. Vaak is het beter je te laten begeleiden door iemand of meerdere mensen die al eens met dit bijltje gehakt hebben. Hierdoor wordt je plan sterker en kom je professioneler over bij de financier.

Kun jij hulp gebruiken? Maak gebruik van onze jarenlange ervaring met financieringsaanvragen en neem gerust eens vrijblijvend contact op.

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur: Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/Bart-Lemmen.