< p>

Zo stel je een liquiditeitsbegroting op! - Claassen, Moolenbeek en Partners

Zo stel je een liquiditeitsbegroting op!

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
20 december 2019

liquiditeitsbegroting

Het is een belangrijke tool voor het nemen van financiële beslissingen als ondernemer: De liquiditeitsbegroting geeft je inzicht in de inkomsten en uitgaven van je onderneming. En als je weet wat er binnenkomt en uitgaat, dan weet je ook of er voldoende financiële ruimte is om nieuwe plannen te ontwikkelen of groei te realiseren.

Een goede liquiditeitsbegroting in 3 stappen

Door te weten waar je onderneming financieel staat voorkom je verrassingen. Daarom helpen we je graag op weg met het opstellen van jouw liquiditeitsbegroting.

Beginpunt en periode

Een liquiditeitsbegroting beschrijft de werkelijke inkomsten en uitgaven van je onderneming. Bepaal eerst het beginpunt en de periode die je wilt aanhouden in je begroting. Je kunt ervoor kiezen om een kwartaal- of jaarbegroting aan te houden maar het meest gangbaar is om een periode van een maand te nemen. Hoe korter de periode, hoe beter je grip kunt houden op de financiële situatie.

Laten we dus gaan voor een maandbegroting. Uiteindelijk kun je met gebruik van iedere maandbegroting alsnog een jaarbegroting opstellen aan het eind van het jaar. Je beginpunt ligt dus op de eerste dag van de maand en aan het eind van de maand maak je de balans op. Noteer hiervoor dus als eerste het saldo van je zakelijke (lopende) rekening op de eerste van de maand.

Noteer al je inkomsten en uitgaven

Vervolgens ga je al je inkomsten en uitgaven van die maand noteren. Let op dat het hierbij dus om de werkelijke inkomsten en uitgaven gaat. Je noteert facturen aangaande verkochte goederen of verleende diensten pas als het geld daadwerkelijk op je bankrekening is binnengekomen. Openstaande (nog niet betaalde) facturen vallen hier dus niet onder. Datzelfde geldt ook voor de uitgaven. Je noteert dit pas als het geld ook daadwerkelijk is afgeschreven. Bij uitgaven denk je niet alleen aan betalingen aan crediteuren. Denk bijvoorbeeld ook aan rente- of aflossingskosten van een financiering, vestigingslasten zoals energiekosten, salarissen en fiscale afdracht (inkomstenbelasting e.d.). Zeker mag niet worden vergeten dat je ook BTW inkomsten ontvangt, maar ook uitgeeft.

Door subtotalen toe te voegen heb je hiermee meteen inzicht in de hoogte van je totale uitgaven en inkomsten. Als het goed gaat dan komt er meer binnen dan er uit gaat. Dit kun je zo dus overzichtelijk in de gaten houden.

Evalueer het eindsaldo van je liquiditeitsbegroting

Aan het eind van de maand zie je wat het eindsaldo van je zakelijke (lopende) rekening zou moeten zijn. Als je de begroting goed hebt opgesteld en bijgehouden, dan komt het eindsaldo uit jouw liquiditeitsbegroting overeen met het saldo van je zakelijke rekening op de laatste dag van de maand.

Zoals we al aangaven kun je nu gaan evalueren of er genoeg binnenkomt om aan al je verplichtingen (uitgaven) te voldoen. De bedoeling is natuurlijk dat je iedere maand meer verdient dan je moet betalen, zodat je een kapitaal kunt opbouwen. Van hieruit kun je de begroting gebruiken voor diverse berekeningen. Je kunt bijvoorbeeld berekenen of je in december genoeg liquiditeit hebt om bonussen uit te keren of hoe lang het zal duren voordat je die ene investering kunt doen.

Zorg dat je hierbij ook altijd rekening houdt met ‘onverwachte’ uitgaven of tegenvallers. Een gedegen marktkennis en het overzien van de risico’s binnen jouw sector is dus erg belangrijk. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan moet je ook incalculeren hoeveel retourzendingen je denkt te moeten bekostigen.

Blijkt het dat je maar minimaal verdient, dan kun je eerst gaan kijken of je slimmer kunt omgaan met bepaalde uitgaven. Efficiënter inkopen of een goedkopere energieleverancier kunnen al best wat besparing opleveren. Neem dan ook eens je marges onder de loep. Wat zijn de marges die bij jouw concurrenten worden gehanteerd? Wellicht heb je daar ook nog wat ruimte om je inkomsten wat te verhogen.

Als je dit zo leest lijkt het niet moeilijk om een liquiditeitsbegroting op te stellen. In de simpele basis is dat ook zo. Echter is het altijd een goed idee om een adviseur in te schakelen. Wij merken regelmatig dat ondernemers die wij hiermee helpen bepaalde posten vergeten. Met name in de evaluatie (en het bepalen van eventueel te nemen stappen), is het waardevol een ander te laten meekijken. Door onze jarenlange ervaring hebben wij een brede kijk op financiële aangelegenheden en zitten boordevol ideeën om jouw onderneming te laten bloeien. Neem gerust eens vrijblijvend contact op!

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur:

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/bart-lemmen.