4 punten die zeker in jouw businessplan moeten staan

Deel deze pagina
Geschreven door: Bert Jongsma
10 juli 2019



Je bent geneigd om te denken dat het enige dat nodig is om een metamorfose te ondergaan van iemand die wil gaan ondernemen naar een succesvolle ondernemer een goed en glanzend businessplan is. In dit businessplan stop je veel mooie diagrammen, grafieken en een gedetailleerde uitsplitsing van kosten en opbrengsten per maand voor de komende vijf jaar. De meeste investeerders, en zeker de meer ervaren investeerders, kijken er echter anders tegen aan.

Hoewel deze zaken niet helemaal onbelangrijk zijn in een businessplan, blijkt uit ervaring dat om geld van een investeerder los te krijgen er maar vier dingen écht cruciaal zijn.

Vier factoren die bepalen of de onderneming in de toekomst succesvol zal zijn en die je dus zeker in je businessplan moet opnemen.

Mensen

Start met het introduceren van de mensen. Immers, het bedrijf valt of staat met kwaliteit van haar medewerkers. Wie gaat de onderneming beginnen? Wie is eindverantwoordelijk voor de werkzaamheden?  Niet alleen een naam maar vooral wat ze al gedaan hebben en hoe ze erin zitten. Of zoals ze zeggen “Is your skin in the game”?

Ook de mensen door wie je wordt ondersteund zijn van groot belang: de adviseur, accountant, misschien juridisch adviseur. Aan de keuze hiervan kan de potentiele investeerder veel aflezen. Het track-record van deze mensen/organisaties weegt als het ware mee. Ook de belangrijkste leveranciers die je op het oogt hebt voor cruciale onderdelen in je proces moeten hierbij niet onbenoemd blijven.

De slimme investeerders kijken vooral naar de mensen omdat zij geloven dat de vaardigheid om dingen gedaan te krijgen het allerbelangrijkste is. Je moet dus aantonen dat je de nodige kennis, kunde, vaardigheden, ervaring én het netwerk hebt om dingen gedaan te krijgen om de onderneming tot een succes te maken. Executiekracht, daar komt het op aan.

 

Kans

Het tweede belangrijke punt is de kans die je ziet. Het profiel van je bedrijf. Wat verkoop je? Aan wie? Voor hoeveel? Hoeveel verkoop je er? Wat is je verkoopkanaal? Hoe snel komt de verkoop op gang? En meer van dit soort vragen over het aanbod aan jouw potentiele klant.

Wat zeker ook in jouw businessplan tot uiting moet komen is de concurrentie. Met wie concurreer je en op welk aspect (prijs, product, levertijd, gemak, etc.) Als je dit niet bespreekt omdat je denkt dat je een onverslaanbaar aanbod en onaantastbare positie in de markt gaat innemen, klinkt dit vooral naïef. In een goed businessplan ben je eerlijk over je kansen en kwetsbaarheden.

 

Context

Bespreek de context waarin je gaat opereren in je businessplan. Doe dit door bijvoorbeeld aandacht te geven hoe je om denkt te gaan met het verkrijgen van de benodigde vergunningen, de rente over je aan te trekken kapitaal en dergelijke laat je zien dat je de een goed beeld hebt van waarin je je begeeft. Ook zul je aan moeten geven welke risico’s je in deze omgeving ziet en hoe je ermee om zult gaan als één of meerdere van de omgevingsfactoren wijzigen. Dit laatste zal zeker het geval zal zijn.

 

Risico en beloning

Ga ten slotte in op de risico’s en de beloningen voor je investeerders. Wat gebeurt er als één van de initiatiefnemers vertrekt? Wat doe je als de vraag naar je product (of dienst) snel een enorme vlucht neemt? Laat zien dat je alles wat er fout en zeker ook goed kan gaan in overweging hebt genomen en hoe jij met je team hierop gaat reageren.

 

En de cijfers dan? 

Wacht even: zul je denken. Maar al mijn mooie spreadsheets met cijfers, waar krijgen die nou een plaats in mijn businessplan. Ja, natuurlijk er moeten uiteindelijk ook getallen in een businessplan staan. Maar die staan er alleen in als businessmodel en om te onderbouwen dat jij met je team alle mogelijkheden en valkuilen die jouw businessplan met zich meebrengt hebt doordacht om van de onderneming een succes te maken. Wat zijn de belangrijkste onderdelen die van jouw bedrijf een succes of een mislukking maken? Wanneer begint het bedrijf winst te maken? Wanneer en hoe worden de investeerders beloond voor hun vertrouwen om geld in jouw bedrijf te steken?

Het businessplan dat de juiste vragen stelt en voorziet in een antwoord daarop, is een sterk stuk gereedschap om succesvol te zijn en een goede deal met je financiers te krijgen. Dat is wat ondernemers en zij die geneigd zijn dit te worden een betere kans op succes geeft!

 

Een helpende hand

Natuurlijk helpen we je graag een handje met jouw businessplan; de financier kijkt immers naar door wie jij je laat bijstaan. Wij stellen je echt die rotvragen die jij jezelf niet kunt of wilt stellen. En bij alle soorten financiers, en dat zijn er vandaag de dag heel wat, staan wij goed te boek en helpen je daarom ook nog met het krijgen van jouw ondernemingsfinanciering. Doe jezelf niet tekort en contact ons of één van die vele competente partners van Claassen, Moolenbeek & Partners

 

 

Deze column is vrij naar het artikel “How to write a great businessplan” van Harvard Prof. William A. Sahlman

Over de auteurs

Bert Jongsma heeft veel ervaring met het uitzetten van de juiste bedrijfsstrategie. Hij is gericht op middelgrote bedrijven om de ondernemer te versterken om meer uit zijn bedrijf te halen, vooral vanuit de kant van operational excellence. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via https://www.cmenp.nl/partner/bert-jongsma/

Theo Bussink is sinds 2002 zelfstandig partner bij CM&P.  Hij heeft ervaring opgedaan in zowel het bank- als bedrijfsleven. Hij kwalificeert zichzelf graag als Triple O: Ondernemer, Onafhankelijk, en Origineel. Naast zijn werkzaamheden bij CM&P is hij actief als commissaris en bestuurder bij verschillende organisaties. Wil je contact opnemen met deze collega-ondernemer, klik dan hier voor zijn persoonlijke profiel. https://www.cmenp.nl/partner/theo-bussink/

Theo Bussink