Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het samenbrengen van strategie, financiën, vertrouwen en nu ook digitalisering

Deel deze pagina
Geschreven door: Paul Thuijs
16 februari 2024



“Normaal helpen wij andere ondernemers, maar nu maken wij processen in ons eigen bedrijf efficiënter en effectiever met AI” – Het verhaal van Claassen, Moolenbeek & Partners

Als ondernemers ondersteunt Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) andere ondernemers. CM&P is een organisatie die zich richt op (strategisch) organisatie advies, fusies & overnames en financieringsbegeleiding. Sinds 1983 is het gegroeid naar een organisatie van 20 kantoren verspreid over heel Nederland met ongeveer 55 partners. Deze groei wil CM&P doorzetten door processen binnen hun organisatie efficiënter en effectiever te maken met behulp van digitalisering. De AI workshop van de Hogeschool Utrecht bracht een mooi startpunt voor deze digitale reis.

 

Bij CM&P staat het handhaven van een gezonde bedrijfsvoering centraal. Ervaren adviseurs bieden oplossingen op het gebied van bedrijfsstrategie, bedrijfsfinanciering en bedrijfsovername. Op alle drie de gebieden wordt rekening gehouden met de complexe zakelijke omgeving waarin mkb-ondernemers opereren en hun groei. “Groei gaat niet alleen om cijfers. Het is een samenspel van strategie, financiën en vertrouwen.” geeft Paul Thuijs, partner bij het CM&P kantoor in Utrecht, aan. Dankzij als eerste een methodische en persoonlijke aanpak, waarin CM&P de rol als vertrouwenspersoon heeft, krijgen ondernemers de handvaten om weloverwogen beslissingen te nemen. Dit wordt ondersteund door het verwerken en analyseren van financiële gegevens van het bedrijf in en door eigen modellen.

Tenslotte wordt in de begeleiding een oplossing geboden door externe partijen te matchen aan de ondernemer. Zo kan de ondernemer weer doelgericht verder. Terwijl CM&P veel aandacht heeft voor andere ondernemers, willen ze nu meer focus op hun eigen ontwikkeling leggen. “Laten we eerlijk zijn, de wereld verandert. Digitalisering is de nieuwe norm, en wij omarmen deze revolutie met open armen.” zegt Paul. “Bij zowel de analyse als bij het vinden van de juiste prospects, kunnen we nog veel verbeteren, denken we. Dit kan zowel efficiënter, als effectiever, waardoor we betere en completere resultaten van de zoektocht krijgen.” Om met digitalisering binnen CM&P bedrijf aan de slag te gaan kwamen ze bij de Hogeschool Utrecht en de Digital Hub Noordwest.

Opties identificeren voor het uitkiezen en uitwerken van de beste

Het LinkedIn bericht van de Hogeschool Utrecht over de AI workshop was een goed begin om te onderzoeken waar binnen CM&P mogelijkheden zijn. Nadat het eerste contact met Mark Scholten was gelegd gingen ze al snel aan de slag in de workshop. Hierin hebben ze samen met Aigency van Info Support een AI Canvas sessie gedaan. “Na de start met een vrij associatie gedeelte om de hersens wat los te maken, hebben we gekeken of er meer gebieden zijn waar we AI voor zouden kunnen gebruiken. Het resultaat was meer dan 10 opties waar we AI kunnen gebruiken in onze dienstverlening aan hun klanten.” legt Paul uit, “Uiteindelijk hebben we 1 proces uitgekozen en deze uitgewerkt in een “definieer, plan en evalueer” canvas traject. We verwachten dat we dit proces inderdaad zowel efficiënter als effectiever kunnen maken door het gebruik van AI technieken. Ook zijn we bewust geworden van de randvoorwaarden die er zijn zoals de vertrouwelijkheid van onze gegevens. Inmiddels zijn we er achter, dat hier ook oplossingen voor te vinden zijn.”

Vervolgstappen met AI en onderzoek

De resultaten van de workshop openen weer nieuwe deuren voor CM&P. “De uitwerking van dit proces hebben we gedeeld met de hogeschool. We zijn nu samen met Edwin Weesie, Lectorate Finance Economic Innovation, aan het kijken of we dit idee kunnen inzetten in een AI traject bij bedrijfsovernames van de onderzoeksgroep Financieel Economische Innovatie van de Hogeschool Utrecht. De workshop en het vervolgtraject heeft geholpen om kritisch naar de toepassingen van AI te kijken. “AI is geen buzzword, het is een game-changer. Het opent deuren naar efficiëntie én innovatie.” CM&P kijkt er naar uit om de digitale reis voort te zetten en willen andere ondernemingen helpen floreren in de digitale wereld. Groei jij samen met deze ondernemers mee door deel te nemen aan de workshop en het volgen van de toekomstige ontwikkelingen van CM&P?

 

 

Bron: https://edih-dhnw.nl/nieuws/cmp-succesverhaal/

Over de auteur(s)

ir. Paul Thuijs

Paul Thuijs, partner in Utrecht, heeft veel ervaring in de groothandel en E-commerce en is uitstekend inzetbaar in het MKB, de medische en gezondheidszorg omgeving. Zet zich met passie in voor MKB Financiering en voor u een ondernemingsplan maken.

Je kunt hem bereiken op 06 – 55 69 43 42 of via mail.