Bedrijfscrisis; tijdige herkenning is vaak de helft van de oplossing.

Deel deze pagina

8 april 2013



Bedrijven in crisis komen twee zaken tekort: tijd en geld. Hoe langer de ondernemer het probleem ontkent, hoe minder er van beiden over is.

Bedrijven gaan niet van de ene op de andere dag failliet. Gemiddeld duurt het 4 jaar van neergang tot faillissement. Veel tijd gaat verloren met het probleem ontkennen en onderschatten. De ondernemer grijpt vaak pas in, als de bank echt gaat klagen of de deurwaarders op de stoep staan. Dan is het vaak al 5 voor 12 dus resteert er zeer weinig tijd voor de redding.

Hoe weet de ondernemer dan hoe laat het is? “In de gevallen die wij tegenkomen, staat er vaak nog een positief eigen vermogen op de balans”, aldus Armand Hamers Vam CM&P. “Ondernemers gaan echter niet failliet omdat ze onvoldoende eigen vermogen hebben, maar omdat ze onvoldoende cash hebben om hun rekeningen te betalen.” Een kasstroomprognose laat zien wanneer het over is als het beleid niet wordt gewijzigd. Maak daarom een kasstroomprognose: Profit is an opninion, cash is a fact!

Als de crisis is onderkend, volgt analyse en actieplan waarin centraal staat: Hoe genereren we tijd en cash? In deze situatie zijn mensen vaak heel goed in het benoemen wat niet goed gaat. Dat is te gemakkelijk en onproductief. Elk bedrijf dat langer bestaat doet kennelijk zaken goed. De kunst is naar boven te halen wat wel goed gaat en daarop voort te borduren.

Dan volgt het pijnlijke stuk, het loslaten. Zaken die op korte termijn niet bijdragen aan de kasstroom of waarin geld inproductief vast zit, moeten worden losgelaten. Statusverlies (de mercedes er uit) en afscheid van medewerkers zijn vaak moeilijke maar noodzakelijke hobbels voor de ondernemer. Als dit echter goed geschiedt, kan de ondernemer met een kleiner maar kansrijk bedrijf verder.

Dit proces vraagt goede analyse en vertrouwen van de belanghebbenden in de oplossing. De analyse is specialistisch werk waar de meeste ondernemers weinig ervaring mee hebben. Vaak is er al vertrouwen bij de bank verspeeld door niet waargemaakte prognoses of beloften. Gebrek aan tijd en geld maakt de foutmarge klein. De inzet van een gespecialiseerde adviseur kan de ondernemer daarom uitstekend aanvullen om door de moeilijke tijd te komen. Daarna kan de ondernemer weer verder met waar hij goed in is: bouwen aan zijn onderneming.

Mocht u zelf nattigheid voelen of meer informatie willen:
www.cmenp.nl/haarlem of bel 023-5325915 voor een vrijblijvend gesprek.
Claassen Moolenbeek & Partners maakt goede ondernemers beter