Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Strategisch plan

Waarom is een strategisch plan belangrijk?

Een goed onderbouwd strategisch plan kan om meerdere redenen belangrijk zijn. Omdat je een bepaalde groei voor ogen hebt, omdat externe factoren je dwingen om jouw businessmodel te herzien of omdat je een financiering nodig hebt voor jouw investeringen. Een goed doortimmerd en concreet strategisch plan vergroot jouw kansen op succes aanzienlijk.

Tijdens het opstellen van een strategisch plan ga je kritisch nadenken over onder meer de volgende onderwerpen:

  • Hoe onderscheidend ben je ten opzichte van de concurrentie?
  • Wat is de unieke waarde van jouw product of dienst?
  • Wat is een reële prijsstelling?
  • Welke bedrijfsmiddelen heb je nodig? In hoeverre zijn toeleveranciers betrokken en hoe worden die geselecteerd?
  • Wat is het verdienmodel en wat is de groeipotentie van jouw bedrijf?
  • Wat is het profiel van jouw ideale klant? Hoe ga je klanten vinden?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf?
  • Wat voor trends en ontwikkelingen zijn er in de markt?

 

De antwoorden op deze vragen leiden uiteindelijk tot strategische keuzes. Deze worden vastgelegd in het strategisch plan. Belangrijker nog is dat het plan ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Om tot realisatie te komen stellen we daarom een gedetailleerd uitvoeringsplan op. Dit is geen statisch plan. Onderweg gebeuren er altijd onverwachte zaken. Een goed plan biedt ook flexibiliteit om daarmee om te gaan. Wendbaarheid is immers een belangrijke succesfactor.

 

Snelle start maken met je strategisch plan? Dé bedrijfsscan biedt uitkomst.

 

Dé CBS, dat staat voor Claassen,moolenbeek Bedrijfs Scan. Dat is een online scan die je zelf invult en waarmee je snel inzicht krijgt in de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Het is de start van elk goed strategisch plan.

Stel met een betrokken adviseur jouw strategisch plan op!

Heb je vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.

Maak je eigen strategisch plan?

Dé CBS biedt uitkomst. 

Je hebt een eigen bedrijf en het gaat op dit moment goed. Maar stel je jezelf ook wel eens de vraag of het beter kan, hoe staat mijn bedrijf er over 3 tot 5 jaar voor of dreig ik de boot te missen als ik op dezelfde voet door ga? Veel ondernemers werken vooral IN hun bedrijf in plaats van AAN hun bedrijf. Ze worden opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken en baseren hun handelen daarbij vooral op historie. Dat is echter korte termijn denken en jij wilt natuurlijk wel dat jouw bedrijf over 5 jaar nog steeds succesvol is.

Denk je wel eens na over de volgende zaken?

• ga ik die nieuwe markt betreden?
• welke nieuwe producten heb ik nodig?
• hoe ga ik die markt bewerken?
• moet ik investeren?
• hoe kan ik het beste financieren?
• hoe kan ik verder groeien?
• zit ik nog wel op koers?

Strategisch plan en visie

Toen je begon met deze onderneming had je een plan, een visie. Ons advies is dan ook om met een bepaalde regelmaat, maar minimaal ieder jaar, samen met een onafhankelijk deskundige tijd in te ruimen om eens te kijken naar je onderneming. Van een afstandje. Stap buiten je onderneming en kijk naar wat je ziet. Kijk ook om je heen;
• Wat doet de markt?
• Wat wil mijn klant?
• Wat doet de concurrentie?
• Wat betekent dit voor mijn bedrijfsvoering?
Door regelmatig ‘om je heen te kijken’ voorkom je alleen intern gericht bezig te zijn. De bedrijfsadviseur haalt je uit de waan van de dag en houdt je een spiegel voor. Zo worden de mogelijkheden waar je altijd van hebt gedoomd een stuk tastbaarder.

Ontwikkelingen

De technologische ontwikkelingen gaan razend snel. Terwijl de eisen/wensen die een consument stelt zo mogelijk nog sneller veranderen. Het gevolg is dat de levensduur van de producten/diensten steeds korter wordt. Hierdoor is het voor iedere ondernemer noodzakelijk om regelmatig na te gaan of zijn activiteiten nog aansluiten bij de veranderende marktomstandigheden.
Maar hoe doe je dit en wat gebruik je als referentiekader? Het strategisch plan kan hier een oplossing in bieden.

Wat is een strategisch plan?

In een strategisch plan worden zowel de onderneming zelf als de markt kritisch beschreven. Kansen en mogelijkheden worden vertaald naar concrete actieplannen voor zowel de middellange als korte termijn. Het opstellen van een strategisch plan zorgt voor een bewustwordingsproces. Het geeft rust en sturing waardoor ad hoc beslissingen naar de achtergrond verdwijnen. Daarnaast zoek je uit wat de gevolgen van deze marktontwikkelingen kunnen zijn voor jouw organisatie, medewerkers en verdienmodellen.

Charles Darwin zei al: Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het beste aan veranderingen kan aanpassen.

Herken je jezelf hierin en wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Het begeleiden van ondernemers bij het opstellen en implementeren van een strategisch plan is een van de kernproducten van Claassen, Moolenbeek & Partners.

Auteur Theo Van Dijk

Theo heeft veel kennis en ervaring opgedaan met het professionaliseren van organisaties, het initiëren en doorvoeren van veranderingsprocessen, herstructureringen, aan- en verkoop van bedrijven en strategische vraagstukken. Na de verkoop van zijn bedrijf heeft Theo zich aangesloten als bedrijfsconsultant bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Hij is de aangewezen gesprekspartner voor ondernemers met groeiambities.

Bijvoorbeeld meer weten over een ondernemingsplan laten maken? Klik dan verder.

Je kunt hem bereiken op: tel:+31613395113 / theo.vandijck@cmenp.nl