Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Welke vormen van bedrijfsovernames zijn er?

In de praktijk zijn er verschillende vormen van bedrijfsovernames. De manier van bedrijfsovername is ook sterk afhankelijk van de situatie. In dit artikel gaan we dieper in op verschillende bedrijfsovername vormen die er zijn.

Vormen bedrijfsovername

Grofweg zijn de meest voorkomende vormen van bedrijfsovernames:

 

Bedrijfsovername binnen een familie

Veel ondernemers met een familiebedrijf hebben de wens om het stokje over te kunnen geven aan hun kinderen. Bij het merendeel van de familiebedrijven vindt er uiteindelijk ook een overdracht binnen de familie plaats. Een opvolging vanuit de familie is vaak een logische stap. Vaak heeft de opvolger al jarenlang ervaring binnen het bedrijf en de branche. Daarnaast kent deze de (soms) complexe bedrijfscultuur van de onderneming.

Bij een bedrijfsovername binnen een familie zijn er echter wel valkuilen.

  • Is de beoogde opvolger capabel genoeg om de onderneming succesvol voort te zetten?
  • Is er geen sprake van “familieblindheid”?
  • Wil de opvolger het ook daadwerkelijk of ziet hij/zij het als een verplichting?
  • Wat zal de opvolging doen met de familie dynamiek buiten de onderneming?

Al deze vragen dien je te stellen voordat je een opvolger binnen de familie aanwijst.

Bekijk de pagina bedrijfsovernames binnen de familie voor meer informatie over koop of verkoop van een bedrijf binnen een familie.

 

Management Buy In

Bij een Management Buy In (MBI) neemt een externe manager of managementteam een onderneming over. Hierbij heeft de kopende partij geen verleden binnen de organisatie en wordt het bestaande management vervangen door een nieuw management.

Anders dan bij een bedrijfsovername binnen een familie heeft bij een MBI de kopende partij geen (werk-)ervaring binnen het bedrijf. Dit heeft als voordeel dat de koper met een frisse blik naar de organisatie kijkt. Een ander voordeel is dat de koper terecht komt binnen een draaiende organisatie. De onderneming heeft al naamsbekendheid opgebouwd en een plek afgedwongen in de markt.

Een nadeel van een MBI is dat de koper vaak onbekend is met de huidige bedrijfscultuur. Op de pagina Management Buy In lees je alles over deze vorm van bedrijfsovername.

 

Management Buy Out

Bij een Management Buy Out (MBO) neemt het huidige management van een bedrijf of een substantieel deel de aandelen over. In tegenstelling tot een Management Buy In vindt bij een MBO een overnametransactie plaats tussen het huidige personeel en de eigenaren.

Reden om voor een MBO te kiezen kan zijn het ontbreken van een opvolger binnen een familie of vanwege een gunfactor naar het huidige personeel. Het voordeel van deze vorm van bedrijfsovername is dat het management al bekend is met de onderneming en de markt. Zo is het gemakkelijker om een overnamefinanciering te realiseren dan bij een Management Buy In.

Lees meer over deze vorm van bedrijfsovername op de pagina Management Buy Out.

 

Strategische overname

Bij een strategische overname neemt een externe partij een bedrijf over. Redenen voor de overname kunnen zijn:

  • Groei;
  • Om de positie binnen de markt te versterken;
  • Of om een nieuwe markt te betreden.

Er zijn verschillende vormen van strategische overnames. De meest voorkomende variant is de overname waarbij een koper een bedrijf van een concurrent overneemt. Vrijwel iedere onderneming heeft één of meerdere concurrenten. Met een strategische overname van een concurrent wordt de  marktpositie verstevigd van de strategische koper. De koper neemt niet alleen een stuk van de markt over, maar beschikt na de koop ook over de opgebouwde kennis van de overgenomen concurrent.

Een andere vorm van een strategische overname is een koop door een investeerder of investeringsmaatschappij of te wel participatie. Dit soort partijen kopen bedrijven met een hoge groeipotentie. Deze vorm van strategische overname wordt vaak gecombineerd met een Management Buy Out of Management Buy In.

De laatste vorm van een strategische overname is een verkoop van een bedrijf aan een branchevreemd bedrijf. Ondernemingen die een nieuwe branche willen betreden kunnen dit doen via een strategische overname. De kopende partij neemt dan een stuk over van de voor de koper onbekende markt. Bedrijven kiezen ervoor om dit te doen omdat het de mogelijkheid geeft om met een voortvarende start een nieuwe markt aan te boren.

Een strategische overname is vaak zowel voor de koper als de verkoper aantrekkelijk. De kopende partij kan zijn marktpositie verstevigen, een concurrent uitschakelen of vanuit een draaiende organisatie een nieuwe markt aanboren. De verkopende ondernemer kan vaak een betere prijs krijgen voor zijn bedrijf bij een strategische bedrijfsovername.

 

Geleidelijke overname

Het kan voorkomen dat een kopende partij niet de financiële mogelijkheid heeft om een bedrijf volledig over te nemen. Hierdoor kan een overname niet direct worden beklonken. Ook komt het voor dat de verkoper niet direct uit een organisatie wil stappen. In beiden gevallen is er sprake van een geleidelijke overname.

Voor een koper is een geleidelijke overname aantrekkelijk omdat het niet direct de gehele waarde van de onderneming hoeft te voldoen, maar enkel een percentage hiervan. Daarnaast kan de koper gebruik maken van de kennis van het oude management.

 

Meer weten over bedrijfsovername vormen?

Zoals je ziet bestaan er veel verschillende vormen van bedrijfsovernames. Sta je op het punt een bedrijf te kopen of om je bedrijf te verkopen en ben je benieuwd naar welke vorm het beste bij jouw situatie past?

Neem dan contact op met één van de overname adviseurs van CM&P of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan via onderstaande button.