Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Management Buy In (MBI)

Deel deze pagina

26 oktober 2022

Management buy in

Veel mensen dromen ervan om ooit hun eigen onderneming te hebben. Als ondernemer draag je de verantwoordelijkheid voor het succes en heb je de vrijheid om beslissingen te kunnen nemen. Maar hoe realiseer je dit? Je kan beginnen als ondernemer door een bedrijf te starten, of door een bedrijf over te nemen. Het overnemen van een onderneming kan op verschillende manieren. De meest voorkomende wijze waarop een bedrijf wisselt van eigenaar zijn:

  • Familie overdracht
  • Management Buy In
  • Management Buy Out
  • Strategische overname
  • Geleidelijke overname

In onderstaande tekst gaan we dieper in op een Management Buy In (MBI). Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

 

Wat is een Management Buy In?

De betekenis van een Management Buy in (MBI) is als volgt: Bij een MBI wordt een onderneming overgenomen door een externe manager of managementteam. Het betreft dus een koper, of meerdere kopers, die geen geschiedenis hebben binnen de organisatie.

Het nieuwe management vervangt het oude management en neemt de leiding van het bedrijf over. Dit kan abrupt, maar ook geleidelijk gaan. De MBI-er kan een volledig of gedeeltelijk aandelenbelang nemen in het bedrijf.

 

Management Buy In vs. Management Buy Out

Wat is het verschil tussen een Management Buy In en een Management Buy Out? Zoals besproken is bij een Management Buy In sprake van een externe koper. Bij een Management Buy Out is er juist sprake van een interne koper. Een Management Buy Out is een verkoop van (een gedeelte van) de aandelen aan één of meer werknemers die reeds werkzaam zijn voor de onderneming. Een Management Buy Out komt veelal voor bij familiebedrijven waarbij geen opvolger klaarstaat. Vaak neemt dan een werknemer of meerdere werknemers het stokje over van de familie om de zaak voort te zetten.

Lees in dit artikel Management Buy Out meer over deze vorm van bedrijfsovername.

 

Welke valkuilen zijn er bij een Management Buy In?

Bij een MBI zijn er valkuilen waarop je als (ver-)koper kan anticiperen. Een voorkomende valkuil is dat de klanten, leveranciers en/of het personeelbestand geen klik hebben met het nieuwe management. Het bedrijf heeft een organisatiecultuur ontwikkeld en het is nog maar de vraag of de managementstijl van de nieuwe leidinggevende hierop aansluit.

 

Valkuilen bedrijfsovername vermijden

 

Dit kan voor interne wrijving zorgen en hierdoor kan de groei stagneren. Een andere valkuil is dat de gekozen strategie van de nieuwe manager(s) niet aansluit bij de onderneming of de markt.

 

De voordelen van een Management Buy In

Voor een koper zijn er verschillende redenen die een Management Buy In aantrekkelijk maken:

  • Je krijgt de kans om in te stappen bij een bestaande onderneming.
  • Je wordt eigenaar van een organisatie met een bestaand personeelsbestand en al lopende productieprocessen.
  • Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden.
  • Je neemt ook alle contacten met afnemers en leveranciers over, zodoende stap je in een draaiende machine.
  • Je neemt een onderneming over die al een naam en reputatie heeft opgebouwd in de markt.

De grootste uitdaging is om de onderneming succesvol(ler) te maken.

Voor de onderneming is een MBI aantrekkelijk omdat een management van buitenaf een nieuwe blik op de onderneming werpt. Een nieuwe manager kijkt met een open vizier naar de onderneming, het personeel en de bedrijfsvoering. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen en groeimogelijkheden voor de onderneming.

 

Hoe werkt een Management Buy In?

Een Management Buy In is een complex en uitdagend proces. Er zijn meerdere partijen bij betrokken met ieder eigen belangen en wensen. Het lastige van een MBI is dat er een klik moet zijn tussen de koper en de verkoper, indien ze samen verder gaan. Beide partijen moeten het eens worden over de prijs van de onderneming.

Daarnaast zijn er nog secundaire voorwaarden waarover overeenstemming dient te worden bereikt. Zodra er een akkoord is tussen de koper en de verkoper dient de MBI-er de financiering rond te krijgen. Hierbij moet de nieuwe eigenaar financiers zoeken voor zijn onderneming, deze investeerders dient hij te overtuigen. Om investeerders te overtuigen is het belangrijk dat er een strategisch plan voor de onderneming is gevormd. Hiermee kan je investeerders en de bank overtuigen om de koop te financieren.

 

Management Buy In financiering

Hoe financier je een Management Buy In? De bedrijfsfinanciering van een MBI kan op verschillende manieren:

  • met vreemd vermogen;
  • eigen vermogen;
  • of een combinatie hiervan.

Wanneer een MBI met vreemd vermogen wordt gefinancierd dan gebeurt dat veelal via een zogenoemde stapelfinanciering. Dit is een financiering waarbij  verschillende financieringsbronnen worden gebruikt.

Financiers vinden een MBI-er lastiger te financieren dan een Management Buy Out (MBO). Dit komt omdat het management volledig nieuw is en nog geen track-record heeft opgebouwd binnen de onderneming. De financier vindt het dan vaak comfortabeler als het huidige management nog een tijdje aanblijft en ook meedoet in de financieringsconstructie.

 

MBI-kandidaten vinden

Wanneer is een bedrijf een goede MBI-kandidaat? Er zijn veel factoren die kunnen bepalen of een onderneming geschikt is. Als eerste moet de vraag: “hoe is de huidige financiële situatie van de onderneming is?” worden beantwoord. Groeit het bedrijf en is de onderneming winstgevend? De volgende vraag die je moet beantwoorden is: “hoe is het toekomstperspectief van de organisatie?”.

Naast de financiële aspecten dien je als potentiële koper ook te kijken naar de huidige organisatiecultuur en -structuur. Hoeveel mensen zijn er in dienst bij het bedrijf, hoe lopen de lijnen, wat is de bedrijfscultuur en hoe is de stijl van leidinggeven van het huidige management?

 

MBI-kandidaten

 

Om te kunnen oordelen of er sprake is van een goede match moet je onderzoeken of de koper complementair is aan de onderneming.

  • Heeft de beoogde koper ervaring in de branche?
  • Heeft de koper de benodigde expertise die nodig is om te functioneren als leidinggevende binnen een organisatie?
  • Heeft de koper een duidelijk doel voor, of plan met, de onderneming?
  • Wat zijn de ambities van de koper?

Deze vragen dienen allemaal zorgvuldig te worden beantwoord. Het is voor beiden partijen lastig om dit objectief te doen. Daarom is het advies om hier een onafhankelijk bedrijfsadviseur voor in te schakelen.

De bedrijfsadviseurs van Claassen, Moolenbeek & Partners hebben allemaal ervaring als ondernemer en kunnen zich zodoende goed verplaatsen in beide rollen.

 

Wat is de juiste strategie bij een Management Buy In?

Doordat geen onderneming of ondernemer hetzelfde is, verloopt iedere bedrijfsovername via een MBI anders. Daarom moet een strategie bij een MBI goed worden afgestemd op de onderneming en de wensen van de koper en verkoper.

Heeft het de voorkeur om de transitie naar het nieuwe management stapsgewijs te laten verlopen? Of kies je er juist voor om als nieuw management direct en rigoureus je eigen stempel op het bedrijf te drukken? Omdat hier geen eenduidig antwoord op is, is het raadzaam om extern advies in te winnen bij ervaren specialisten.

 

Advies bij een Management Buy In

Ben je een ondernemer die zijn onderneming wilt gaan verkopen? Of ben je juist van plan om een bedrijf over te nemen? Neem dan contact op met een van de bedrijfsadviseurs van CM&P. Wij helpen je graag verder met de (ver)koop!