Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wat is een pre-exit?

Deel deze pagina
Geschreven door: Eric Rijnders
6 februari 2024

Pre-exit

Een pre-exit verwijst naar een strategische stap die een onderneming zet voordat ze overgaat tot een volledige exit (verkoop, fusie of beursgang). Het doel van een pre-exit is om het bedrijf naar een hoger plan te tillen om het uiteindelijk na een periode van 5 á 7 jaar met winst te verkopen.

Bij een pre-exit verkoop je een gedeelte van je bedrijf en richt je samen met de koper (meestal een investeringsmaatschappij) een holding op. Deze nieuwe holding wordt de eigenaar van het bedrijf. In deze blog gaan we dieper in op de pre-exit en onderzoeken we wat de voor- en nadelen zijn.

Verschillende vormen van pre-exit

Een pre-exit kan worden omschreven als een strategie waarbij een onderneming zich voorbereidt op een uiteindelijke exit, zoals een verkoop, fusie of beursgang.

Bij een pre-exit verzilver je als ondernemer een gedeelte van de onderneming, waarbij je later een volledige exit realiseert. Het idee achter een pre-exit is om de waarde van het bedrijf te maximaliseren, de risico’s te minimaliseren en een pensioen veilig te stellen. Een pre-exit kan op verschillende wijze vorm krijgen.

  1. Je begint met een evaluatie van de onderneming. Wat zijn de sterke en zwakke punten, waar liggen kansen en bedreigingen? Dit kan met behulp van een SWOT-analyse.
  2. De volgende stap is het uitstippelen van de te volgen strategie. Hoe wil je jouw onderneming positioneren voor mogelijke kopers/investeerders?
  3. Wanneer de strategie helder is, ga je potentiële investeerders en kopers identificeren. Heb je de mogelijke partners in kaart, dan ga je het onderhandelingsproces

Je kan als ondernemer een gedeelte van je bedrijf verkopen aan een andere onderneming, aan medewerkers van je bedrijf (vaak de belangrijkste personen) of aan een investeerder. Veel voorkomende scenario’s zijn het aantrekken van durfkapitaal in ruil voor een minderheidsbelang, het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere bedrijven of het afstoten van een onderdeel of productlijn.

Steeds vaker zijn private equity partijen betrokken bij een pre-exit. Zij brengen kennis, een netwerk en/of kapitaal in de onderneming.

Wat zijn de voordelen van een pre-exit?

Voor een ondernemer zijn er verschillende voordelen om te kiezen voor een pre-exit strategie.

Waardeverhoging: Met een pre-exit kan een bedrijf zijn waarde maximaliseren. Je kan de opbrengst van de pre-exit (gedeeltelijk) gebruiken om te investeren in jouw onderneming. Het geeft een onderneming de kans om te groeien. Dankzij een pre-exit kan een onderneming zich beter positioneren op de markt, zijn bedrijfsmodellen optimaliseren en zijn activa stroomlijnen. Deze optimalisaties kunnen bijdragen aan een hogere verkoopprijs.

Risicobeheersing: Een pre-exit stelt een bedrijf in staat om eventuele zwakke punten of mogelijke risico’s in de organisatie aan te pakken voordat het eigenlijke exit-proces plaatsvindt. Het bedrijf wordt zo aantrekkelijker voor potentiële kopers of investeerders. Met andere woorden: door voorafgaand aan de exit te anticiperen op mogelijke problemen vergroot het bedrijf zijn aantrekkingskracht voor potentiële kopers of investeerders.

Keuzevrijheid: Een pre-exit is een proactieve handeling waarbij je controle neemt over het bedrijfsovername proces. Je gaat als ondernemer opzoek naar potentiële kopers of fusiepartners en je hebt de mogelijkheid om te bepalen welke voorwaarden het meest gunstig zijn.

Toekomstplanning: Een pre-exit dwingt ondernemers en stakeholders om na te denken over de toekomst van het bedrijf, zelfs als de exit nog niet onmiddellijk aanstaande is. Het stimuleert het maken van strategische beslissingen op lange termijn.

Mogelijke uitdagingen en risico’s

Een pre-exit heeft enkele voordelen, maar er zijn ook valkuilen waar je als ondernemer op moet anticiperen.

Gedeeltelijke uitbetaling: bij een pre-exit verkoop je een gedeelte van je onderneming, je krijgt dus niet de gehele som. Mocht de bedrijfswaardering lager uitvallen na de pre-exit, dan is het restbedrag dat je ontvangt lager.

Onrust personeel: een naderende verkoop of fusie zorgt voor onrust bij het personeel. Werknemers kunnen zich zorgen gaan maken over hun baan en toekomst binnen het bedrijf.

Overnamefinanciering: Een aanzienlijke overnamefinanciering moet worden aangetrokken, die een bank binnen een redelijke termijn terugbetaald wil zien. Hiervoor is een stabiele, gezonde onderneming met enigszins voorspelbare geldstromen vereist.

Spanningen en conflicten: door de exit plannen kan er frictie ontstaan tussen de verschillende stakeholders. De belanghebbende hebben een andere mening over de te volgen koers. Belangrijk dus dat voorafgaand aan de pre-exit de investeerders en het management een gezamenlijke route uitstippelen.

Verantwoordelijkheid: je blijft betrokken, verantwoordelijk en actief bij de onderneming, dit kan zowel als voor- en als nadeel worden ervaren.

Voorbeeld van een pre-exit

Om een pre-exit het beste te kunnen illustreren zullen we een voorbeeld gebruiken.

In dit voorbeeld ben je als eigenaar al 15 jaar verantwoordelijk voor jouw onderneming. Jouw bedrijf maakt een mooie groei door, maar zelf wil je graag een nieuwe uitdaging aangaan. Je besluit dat je een gedeelte van jouw onderneming wil gaan verkopen zodat je kan oriënteren op nieuwe kansen en mogelijkheden.

De onderneming heeft een waarde van €1 miljoen. Je neemt contact op met een overname adviseur en deze brengt je in contact met meerdere mogelijke investeerders.

Na positieve onderhandelingen ga je een samenwerking aan met een investeerder die 25% van de aandelen overneemt. De investeerder en jij richten een holding op waar jullie beiden in deelnemen. Jij blijft als ondernemer het bedrijf leiden om zo de groei te kunnen waarborgen. Na 6 jaar is de waarde van de onderneming verdubbeld en verkoop je de overige 75% aandelen. Je hebt dankzij de pre-exit je resterende aandelen verkocht voor €1,5 miljoen.

Meer weten over een pre-exit?

Een pre-exit is een complex proces. Het omvat het aantrekken van investeerders, het versterken van het managementteam, het verbeteren van operationele processen en het optimaliseren van de financiële prestaties van het bedrijf. Het proces is gericht op het aantrekkelijker maken van de onderneming voor potentiële kopers en de waarde van het bedrijf te maximaliseren. Het uiteindelijke doel is om op een succesvolle en winstgevende manier uit het bedrijf te stappen.

Kortom: een ingewikkeld proces waarbij begeleiding op maat nodig is. Onze partners kunnen adviseren over de mogelijkheden die er zijn voor jouw onderneming. Neem snel contact op of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Eric Rijnders

Over de auteur

Eric Rijnders

Eric Rijnders is partner voor Zuid-Oost Nederland bij CM&P. Met een achtergrond als financieel eindverantwoordelijke in verschillende MKB-bedrijven en diverse rollen bij grote internationale ondernemingen, beschikt hij over uitgebreide ervaring. Met zijn kennis en inzichten is hij in staat ondernemers doeltreffend te ondersteunen in het behalen van meer succes.

Je kunt hem bereiken op 06 – 26 28 35 94 of via mail eric.rijnders@cmenp.nl.