Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Een SWOT analyse maken in 4 simpele stappen

Deel deze pagina
Geschreven door: Theo Bussink
13 september 2021

Een Swot Analyse in 4 stappen hoofdafbeelding

In dit artikel bespreken we het concept SWOT analyse. Aan het einde van dit artikel weet je precies wat een dergelijke analyse betekent en hoe je dit zelf kunt toepassen.

Waar staat de afkorting SWOT voor?

De term ‘SWOT’ is een acroniem (letterwoord) afkomstig uit het Engels. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Een SWOT-analyse is dus een methode om sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te inventariseren en te analyseren. Naast inzicht krijg je ook overzicht en dat is doorgaans geen overbodige luxe. Van je interne organisatie tot je externe presentatie: talloze factoren zijn van invloed op het presteren van een bedrijf. Met een SWOT-analyse, oftewel een sterkte-zwakte-analyse, breng je dit in beeld en dat is waardevolle kennis.

Wanneer gebruik je een sterkte-zwakte-analyse?

Om je strategische doelen te realiseren heb je een marketingplan nodig. De SWOT-analyse is daarbij een handig hulpmiddel, want deze laat namelijk precies zien wat kansrijk is én wat extra aandacht behoeft. De SWOT-analyse kan op verschillende niveaus worden toegepast: je kunt het gehele bedrijf onder de loep nemen, maar ook een specifieke afdeling, een product of een dienst. Kenmerkend daarbij is de brede blik: je kijkt niet alleen binnen maar ook buiten de bedrijfsmuren.

SWOT-analyse format

De SWOT-analyse bestaat uit een interne analyse (sterktes en zwaktes) en een externe analyse (kansen en bedreigingen). De resultaten daarvan worden in een tabel tegen elkaar afgezet. Door per variabele een wegingsfactor toe te kennen, ontstaat een helder overzicht. Met een SWOT-analyse zie je in één oogopslag de belangrijkste verbanden en dat is een goed vertrekpunt voor het bepalen van prioriteiten en het benoemen van concrete acties.

Hoe maak je een SWOT analyse?

Een SWOT analyse maken doe je in vier stappen:

  • Interne analyse. Waar is het bedrijf goed in en wat zijn juist de zwakke punten? Zelfreflectie is belangrijk bij de interne analyse. Beoordeel eerlijk hoe het bedrijf presteert ten opzichte van de concurrentie. Kijk kritisch naar de huidige marketingmix, het klantenportfolio en de interne organisatie.
  • Externe analyse. Wat gebeurt er in de omgeving van het bedrijf? Tijdens de externe analyse is het zaak om zowel kansen als bedreigingen te inventariseren. Houd de focus breed. Van productinnovaties bij de concurrent tot politieke en maatschappelijke ontwikkelingen: benoem alle factoren die relevant kunnen zijn.
  • SWOT-analyse invulschema. Breng de meest relevante elementen samen in een SWOT-analyse invulschema. Dat is de basis voor je SWOT-analyse. Voor ieder veld kies je alleen de drie belangrijkste factoren, anders wordt het al snel onoverzichtelijk.
  • Confrontatiematrix. Tijd om het kaf van het koren te scheiden. In de confrontatiematrix zet je sterktes en zwaktes af tegen kansen en bedreigingen. Door wegingsfactoren toe te kennen ontstaat een rangschikking: je ziet precies waar de grootste kansen liggen en welke problemen je het eerst moet aanpakken.

SWOT analyse voorbeeld

Stel: je runt een speciaalzaak in glutenvrije producten. Met name coeliakiepatiënten weten je te vinden. Dankzij jouw productkennis ben je in staat om hen passend van advies te voorzien. De zaak ligt niet in een winkelcentrum, maar in een woonwijk. Dankzij vaste klanten heb je een goede naam opgebouwd en is er voldoende vraag. Een SWOT analyse leidt tot de volgende resultaten.

 

Sterktes Zwaktes
 Intern Veel vakkennis in huis

Vaste klantenkring

Sterke reputatie

Weinig kennis bij medewerkers

Ongunstige locatie

Geen gerichte marketingstrategie

Kansen Bedreigingen
Extern Steeds meer mensen die glutenvrij eten

Maandelijkse food market in de wijk

Kant-en-klare maaltijden

Concurrentie door webwinkels

Concurrentie in de omgeving

Bezorging aan huis

 

Hoe lees je een SWOT analyse? (1/2)

Bovenstaande tabel laat de sterke en zwakke punten van het bedrijf goed zien: mede dankzij gespecialiseerde kennis is een vaste klantenkring opgebouwd, ondanks het feit de zaak op een ongunstige locatie ligt en er (te) weinig aan marketing gedaan is. De concurrentie zit echter niet stil en dat zie je terug in de externe factoren: er is steeds meer concurrentie door webwinkels en in de directe omgeving zit nóg een zaak waar glutenvrije producten worden verkocht, die bovendien aan huis geleverd kunnen worden. Een klant kan zo dus in de handen van de concurrent vallen. De SWOT- analyse laat ook zien dat er kansen zijn, bijvoorbeeld door deelname aan de maandelijkse food market en door in te spelen op de groeiende groep mensen die glutenvrij wil eten, zonder dat daar een medische noodzaak aan ten grondslag ligt. En dan is er nog het verkopen van kwalitatieve, kant-en-klare, glutenvrije maaltijden. Dat is nog onontgonnen terrein in de markt. Daar liggen dus mogelijkheden om nieuwe klanten op een creatieve manier binnen te halen.

Confrontatiematrix

Deze tabel is een belangrijke stap in de SWOT-analyse, maar we zijn er nog niet. De confrontatiematrix verdiept het inzicht. Voor onze fictieve glutenvrije speciaalzaak kan deze confrontatiematrix er als volgt uitzien.

 

Kansen     Bedreigingen     Totaal
  Groeiende markt Food market Afhaalmaaltijden Webwinkels Lokale concurrent Bezorging aan huis
Sterktes Vakkennis ++ ++ + 0 0 0 +++++
  Vaste klanten 0 + + ++ + + +
  Reputatie + + + + 0 +
Zwaktes Kennis medewerkers 0 0 0 0
  Ongunstige locatie 0 ++ —–
  Geen marketing 0 +
Totaal +++ ++++ +++

 

Hoe lees je een SWOT-analyse? (2/2)

Alle elementen zijn met elkaar in verband gebracht. Alle effecten zijn beoordeeld. Een plus (+) staat voor een kans, een min (-) voor een bedreiging en bij een nul (0) is er geen of weinig relatie tussen de twee factoren. De meest opvallende uitkomsten zijn vetgedrukt. Hieruit blijkt dat met name het benutten van de aanwezige vakkennis kansrijk is. De ongunstige locatie is en blijft een zwakte, maar die kan deels teniet worden gedaan door voortaan ook aanwezig te zijn op de maandelijkse food market. Dat is een goed moment om je klantenkring verder uit te bouwen en je merkreputatie te verstevigen. Kortom, de confrontatiematrix deelt zijn naam eer aan en is dan ook een onmisbaar onderdeel van de SWOT-analyse.

Zelf een SWOT maken?

Voor het maken van een goede SWOT-analyse kan het gesprek met een onafhankelijk buitenstaander enorm helpen. Hij/zij behoedt jou voor een te intern gerichte blik. Er zijn wel hulpmiddelen beschikbaar waarbij je door een vragenlijst wordt gestuurd. Waarbij dergelijk checks worden gedaan.

De Claassen Moolenbeek Bedrijfsscan (Dé CBS) is een online tool, die je snel helpt aan een goede SWOT.

Meer weten? Kijk op de bedrijfsscan pagina.

Conclusie

Grip op gegevens en grip op je activiteiten: dat levert de SWOT-analyse je op. De vaak vele resultaten uit de interne en externe analyse worden helder gepresenteerd. En dankzij de confrontatiematrix wordt het opzetten van een strategie en besluitvorming een stuk eenvoudiger. Prioriteiten dienen zich als vanzelf aan, zodat je daar een marketingstrategie op kunt ontwikkelen. Tot slot een tip: het ondernemerschap is veranderlijk, dus het is raadzaam om de SWOT-analyse na een tijdje te herhalen.

Wil je meer weten over de SWOT-analyse? Neem dan contact op met CM&P en maak een afspraak met een bedrijfsadviseur.

Theo Bussink

Over de auteur

Theo Bussink

Theo is sinds 2002 zelfstandig partner bij CM&P.  Hij heeft ervaring opgedaan in zowel het bank- als bedrijfsleven. Hij kwalificeert zichzelf graag als Triple O: Ondernemer, Onafhankelijk, en Origineel. Naast zijn werkzaamheden bij CM&P is hij actief als commissaris en bestuurder bij verschillende organisaties. Wil je contact opnemen met deze collega-ondernemer, bel hem op 06 – 53 32 98 39 of stuur een mail.