< p>

Is jouw verdienmodel nog toekomstbestendig? - Claassen, Moolenbeek en Partners

Is jouw verdienmodel nog toekomstbestendig?

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
3 juli 2020



Veel ondernemers stellen een ondernemingsplan op wanneer ze gaan starten en kijken er verder niet meer naar om. Maar, zoals wij al vaker geschreven hebben, is het slim om dat regelmatig te updaten. Het verdienmodel van je onderneming is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Bij start bedenk je wat voor jou en jouw business het beste werkt. Na de start blijken sommige zaken anders te lopen en stel je het verdienmodel verder bij. Maar ook dwingen omstandigheden, zoals deze coronacrisis, je soms om anders naar zaken te kijken of te herzien. Zo kan het zijn dat het ooit gekozen verdienmodel niet meer zo goed werkt als voorheen. Hoe zit dat met jouw verdienmodel?

Wat is een verdienmodel precies?

Zoals gezegd is je verdienmodel onderdeel van je businessplan. Het zet uiteen hoe je met je onderneming omzet gaat genereren. Oftewel; het laat zien hoe jij je geld zult gaan verdienen en waar je inkomsten vandaan komen. Naast verdienmodel worden ook wel termen gebruikt als revenue model, omzetmodel of winstmodel.

Het is ook niet alleen een praktisch onderdeel van de bedrijfsvoering. Zo bepaalt het bijvoorbeeld ook hoe je onderneming zichzelf in de markt zal zetten. Gaat het om incidentele inkomsten, of juist terugkerende omzet? Gaat het om grote bedragen per klant, of juist kleine bedragen?

Welke verdienmodellen zijn er?

Er zijn veel verschillende verdienmodellen, wel meer dan 50. Een aantal voorbeelden zijn:

Verkoop van producten

Het meest bekende én het meest eenvoudige verdienmodel van allen: de verkoop van producten. Vroeger uitsluitend in een stenen winkel, maar tegenwoordig schieten de webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Vooral in deze coronatijd is online winkelen ontzettend toegenomen.

Abonnementen

Het verkopen van abonnementen kan zowel bij goederen/producten als bij dienstverlening. Denk bij fysieke producten maar eens aan HelloFresh of een Beauty Box. Bij diensten kun je denken aan de sportschool of een muziekdienst.

Service & Onderhoudscontracten

Hierbij wordt er niet zozeer verdiend aan het product zelf, maar meer aan extra service en onderhoud. Dit wordt in de maakindustrie, bouw en installatiebranche vaak ingezet. Je kunt hierbij denken aan onderhoudscontracten bij installaties of machines, reparatie of periodiek systeembeheer in de ICT.

Uurtje factuurtje

Dit is in de dienstverlening één van de meest bekende verdienmodellen. Je factureert de uren dat je voor een klant bezig bent geweest. Hier zit natuurlijk wel een plafond aan, wat betreft je inzetbare uren en dus ook je verdiensten.

Freemium

Freemium is een samenstelling van ‘free’ en ‘premium’. Dit houdt in dat je de basis gratis krijgt en voor extra’s of uitbreiding (de zogenaamde premium features) betaalt. Dit verdienmodel zie je onder andere terug bij LinkedIn of Dropbox.

Advertisement

Het lijkt op het freemium model maar is toch anders. Bij het advertentiemodel wordt er gratis inhoud aangeboden aan de ontvanger. Denk aan verstrekken van White papers. Dit kan online maar ook met gedrukte media. De inkomsten komen dan vanuit advertenties. Hoe populairder het medium oftewel hoe meer traffic, hoe meer wordt betaald om er te mogen adverteren.

Lokaas

Het lokaasmodel klinkt weliswaar onbekend, maar je kent het zeker wel. Hier gaat het om het ontwikkelen van een uniek product, waarvoor je octrooi (patent) aanvraagt. Daarbij ontwikkel je toebehoren die alleen voor jouw product te gebruiken zijn. Denk maar aan Nespresso, Gilette of opzetborstels voor bepaalde merken tandenborstels. Uiteraard laat je het octrooi na verloop van tijd vervallen, maar dan heb jij je schaapjes al op het droge.

Hoe bepaal ik welk verdienmodel bij mijn business past?

Eén van de zaken die meewerken aan het succes van je business is het kiezen van het beste verdienmodel. Maar welk model dat is hangt van verschillende factoren af en is heel persoonlijk. Stel jezelf hierbij minimaal de volgende vragen:

  • Wat is mijn doel als ondernemer? Gaat het ondernemen voor mij meer om genoeg geld verdienen om leuk te kunnen leven en verder te genieten van mijn gezin en vrije tijd, of wil ik de top bereiken (m.a.w. uitgroeien tot een groot bedrijf, nationaal/internationaal bekend merk, etc.)?
  • Wie is mijn klant? Wat willen mijn klanten graag? Een goede en specifieke bepaling van je doelgroep is erg belangrijk. En denk eraan: tijden veranderen. Dus net zoals met je totale ondernemingsplan houd je ook dit onderdeel, het verdienmodel, regelmatig tegen het licht.
  • Wat doet mijn concurrent en werkt dat? Je kent het gezegde “beter goed gejat dan slecht bedacht”. Het is dus handig om te onderzoeken wat je concurrenten doen en of dat hen windeieren legt. Maar staar je er niet op blind! Je focussen op de behoefte van je klant is belangrijker. Twintig jaar geleden dacht ook niemand (zowel consument als aanbieder) dat een doos met voedsel én bijbehorend recept leveren ooit zo populair zou kunnen worden.

Wij hebben al veel startende ondernemers geholpen met hun ondernemingsplan, maar ook gevestigde ondernemers met het updaten of professionaliseren ervan. Stel dat je bijvoorbeeld financiering zoekt, dan is een up-to-date en imposant ondernemingsplan onmisbaar. Neem gerust eens contact op! Wij hebben ruime ervaring met al deze aspecten en helpen je graag!

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur:
Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/bart-lemmen.