Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De continuïteit waarborgen van jouw bedrijf: zo pak je dat aan

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
10 december 2022

continuïteit waarborgen

Binnen korte tijd een grote som geld verdienen klinkt natuurlijk aantrekkelijk. Maar je wilt graag dat je bedrijf blijft bestaan. De intentie is namelijk om hier op de lange termijn een goed inkomen uit te halen. Het is geen primair doel om een grote klapper te slaan en vervolgens door (plots) tegenvallende resultaten of situaties de onderneming weer op te moeten doeken. Of erger: met schuld te eindigen. De continuïteit waarborgen van jouw bedrijf is dus prioriteit nummer één.

Wat is bedrijfscontinuïteit?

Kort gezegd: het voortbestaan van jouw bedrijf. Of het nu om een korte of lange(re) termijn gaat, je wilt tot aan het stoppen als ondernemer continuïteit. En we weten allemaal dat er tijdens de reis naar de zogenaamde eindstreep veel dingen kunnen veranderen en calamiteiten de kop op kunnen steken.

Wat als jouw bedrijf bijvoorbeeld getroffen wordt door een brand, waardoor alles stil komt te liggen. Of er ontstaat weer een periode van ‘crisis’ zoals we de afgelopen decennia al vaker hebben meegemaakt. De continuïteit waarborgen gaat om focussen op het verloop van de normale gang van zaken, maar zeker ook om het voorbereid zijn op risico’s. Het uitdenken van verschillende scenario’s en het uitwerken van maatregelen mocht het zover komen, zijn dan ook erg belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf.

Een korte of lange termijn visie

Alles omtrent dit onderwerp begint met de volgende vraag: hoe lang wil ik dat mijn bedrijf blijft bestaan of hoe lang wil ik als ondernemer actief zijn?

Dat klinkt wellicht wat vreemd, maar er zijn veel bedrijven die worden opgericht voor een bepaalde periode. Het gaat dan vaak om samenwerkingsverbanden. Zakelijke partners, die vaak ieder al een eigen bedrijf hebben, gaan dan samen een project aan. In veel gevallen is er dan een duidelijke einddatum van de samenwerking, of is een einddatum in te schatten. Het proces van continuïteit waarborgen is in deze gevallen wat minder ingewikkeld, maar zeker niet onbelangrijk. Ook hier wil je natuurlijk de zogenaamde eindstreep halen en niet het bedrijf voortijdig moeten beëindigen.

Met name als je een bedrijf start met de intentie om daar tot aan je pensioen (en daarna) de vruchten van te plukken, is het waarborgen van de continuïteit en waarde opbouwen natuurlijk uiterst belangrijk. Het gaat dan dus om een lange termijn visie, afhankelijk van de leeftijd waarop je start én wat je middels je bedrijf opgebouwd wilt hebben als je met pensioen gaat.

Met een goed ondernemingsplan kan er weinig mis gaan

Een veelgehoorde misvatting! Natuurlijk mag een goed ondernemingsplan bij de oprichting van jouw bedrijf niet ontbreken. Het maakt de voorbereiding en start een stuk makkelijker en overzichtelijker. En ook als je bedrijfsfinanciering nodig hebt is het ondernemingsplan (met uitgebreide financiële onderbouwing) onmisbaar. Een ondernemingsplan is essentieel en dient door de tijd heen regelmatig bijgesteld te worden. Maar dit is niet het enige wat je kunt doen om de continuïteit van jouw bedrijf te waarborgen.

Hoe kan ik, met name op lange termijn, de continuïteit waarborgen?

Niemand weet hoe het (ondernemers)leven loopt, maar er zijn zeker wat zaken die je kunt regelen om zo sterk mogelijk door moeilijkere periodes heen te komen. Denk daarbij met name aan de volgende zaken:

Ondernemingsplan met financiële prognoses

Zorg dat je een zo uitgebreid mogelijk ondernemingsplan paraat hebt. Grofweg kun je de volgende drie onderdelen diep uitwerken:

  1. Informatie over jou als ondernemer en je bedrijf; denk aan jouw ondernemerseigenschappen, bedrijfsactiviteit, een sterkte-zwakte-analyse, risico analyse en ga zo maar door.
  2. Een marketingplan waarbij je je doelgroep en de markt uitgebreid in kaart brengt; welke behoefte vervult jouw product/dienst, bij wie bestaat die behoefte, hoe zijn deze mensen/bedrijven te bereiken, wie zijn mijn concurrenten, etc.
  3. Financiële plannen zoals een liquiditeitsprognose of financieringsplan, mét gedegen onderbouwing; hoe ga je jouw plannen financieren, wat zijn de verwachtte inkomsten en kosten, wat zijn mogelijke financieringsbronnen en wat is er nodig om deze financiers of investeerders aan te trekken.

Het is belangrijk dat je dit plan regelmatig uit de kast haalt en tegen het licht houdt! Geef het minimaal jaarlijks een grondige update gebaseerd op de ontwikkelingen en veranderingen binnen jouw bedrijf of binnen de markt. Door het ondernemingsplan, dus inclusief de financiële plannen, up-to-date te houden ben je beter voorbereid.

Zorg voor een gezonde winst(marge)

De juiste prijs van je product of dienst bepalen is altijd spannend. Het is belangrijk om tot een balans te komen tussen een prijs die voldoende inkomsten voor jouw bedrijf genereert en de prijs die jouw klanten bereid zijn te betalen. Je let natuurlijk op de prijs die eventuele concurrenten vragen. Maar naast de zogenaamde verkoopprijs zijn ook de kosten heel belangrijk. Je moet rekening houden met vaste en variabele kosten, maar bijvoorbeeld ook met je productiecapaciteit.

Er is geen eenduidige gezonde winst(marge) te noemen voor bedrijven in het algemeen. Dit hangt namelijk af van veel factoren, zoals het soort product/dienst dat je aanbiedt of de markt waarin je actief bent. Maar ook wat je doelstellingen precies zijn. Natuurlijk is winst maken nodig bij het waarborgen van continuïteit, maar moet dat altijd zoveel mogelijk winst zijn of wil je ook een stukje maatschappelijk ondernemen? Een gedegen adviseur kan je helpen jouw persoonlijke situatie in kaart te brengen en zo samen een gezonde winst(marge) voor jouw bedrijf te bepalen.

Stel ook een bedrijfscontinuïteitsplan op

Naast (of geïntegreerd in) het ondernemingsplan is een bedrijfscontinuïteitsplan een belangrijke pijler om op te stellen en bij te houden. In dit plan ga je veel dieper in op de risico’s die het voortbestaan van jouw bedrijf kunnen belemmeren. Het is eigenlijk meer een soort calamiteitenplan. Dus inventariseer en analyseer alle mogelijke risico’s die je kunt bedenken. En denk daarbij verder dan een brand of een crisis. Ieder onderdeel van je bedrijf kan zomaar een zwakke schakel gaan vormen. Proces-, personeels- of reputatieproblemen en wetswijzigingen brengen menigeen bedrijf in serieuze problemen als men niet oplet en tijdig ingrijpt of bijstuurt.

Wil je meer weten over het waarborgen van de continuïteit van je onderneming of kun je hulp hierbij gebruiken, neem dan gerust eens contact met ons op. Samen kunnen we dit in kaart brengen, je bedrijfsstrategie bepalen en/of een compleet ondernemingsplan met je opstellen.

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur
drs. ing. Bart Lemmen RAB

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via 06-31045337 of mail.