Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Waarom zou u voor crowdfunding kiezen?

Deel deze pagina

1 juni 2017

Crowdfunding

We schreven al
in een eerder artikel
dat crowdfunding zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een volwaardige alternatieve kredietvorm.

En de cijfers liegen er niet om: in 2016 investeerden burgers en beleggers een indrukwekkende 170 miljoen euro via crowdfunding!

De bank

Bij een kredietbehoefte denken de meeste ondernemers in eerste instantie nog steeds aan de bank. Maar banken zijn sinds de crisisjaren terughoudend in het verstrekken van bedrijfskredieten, en dan met name beneden de 250.000 euro. Ook zijn de eisen die zij stellen om een krediet te verlenen flink verscherpt. Het komt dan ook steeds vaker voor dat de bank “nee” verkoopt op dergelijke kredietaanvragen of maar een deel wil financieren. In dat geval kan crowdfunding een uitkomst bieden.

Kies voor crowdfunding!

Hoewel ook crowdfunding, zoals wij in het vorige artikel beschreven, natuurlijk niet zonder risico is zijn er wel degelijk goede redenen om toch voor crowdfunding te kiezen. En wij geven u er alvast 4:

Promotie en ambassadeurs

Bij crowdfunding leren mensen uw bedrijf of project al kennen, omdat het voor de fondsenwerving online komt te staan. De promotie is hiermee al geregeld. En dit wordt natuurlijk alleen maar versterkt door uw eigen marketingcampagne hier omheen. Bedenk manieren om ervoor te zorgen dat uw publiek (volgers/connecties) uw campagne delen en u bereikt tevens mensen buiten uw eigen netwerk. Uw crowdfundingcampagne voeren op één van de grote platformen maakt tevens de pers beter bereikbaar.

Investeerders zullen graag optreden als ambassadeur van uw bedrijf of project. Zij geloven in de slagingskans ervan, anders zouden zij niet investeren, en willen uiteindelijk graag hun investering inclusief rendement terugkrijgen. Dus zullen ze uw bedrijf of project ook aanbevelen bij anderen. In hun eigen netwerk zullen zij over uw bedrijf of project vertellen, wat weer gratis reclame oplevert.

Vertrouwen

Omdat anderen uw boodschap overbrengen, wekt dat meer vertrouwen dan wanneer uzelf vertelt hoe geweldig uw bedrijf of project is. En als u alles op alles zet om uw campagnedoelstelling snel te bereiken, groeit ook het vertrouwen bij andere financiers zoals banken en grote investeerders. Zij zullen zien dat er vanuit de markt vertrouwen is en dat maakt de kans van slagen natuurlijk groter.

Voordeliger

Wanneer u een krediet zoekt kan het door de rente lijken alsof u voordeliger uit bent bij een bank. Maar niet alleen de rente voor de lening brengt kosten met zich mee. Denk bij uw berekening ook aan de afsluitprovisie die een bank hanteert, en aan de bereidstellingsprovisie en hoge rente op het rekening courant gedeelte. Bereken alles dus voor de gehele looptijd door en staar u niet blind op alleen het rentepercentage. Dan komt u er al snel achter dat crowdfunding ook voordeliger voor u uitpakt.

Coaching

Met name de kwalitatieve crowdfundingplatformen bieden vaak ook coaching aan. Komt u door de beoordelingsfase heen dan krijgt u ondersteuning van een coach die in uw bedrijf of project gelooft. De coach behoedt u voor de veel gemaakte (ondernemers)fouten en begeleidt u in het traject. Zij zijn gedreven en ervaren professionals die u kunnen helpen het meeste uit uw bedrijf of project te halen. Met twee weet u altijd meer dan alleen.

CM&P Venray helpt u graag uw crowdfundingcampagne tot een succes te maken! Samen bekijken we of crowdfunding voor uw situatie een alternatief is. En als dit voor u geschikt is, dan helpen wij u om door de beoordelingsfase te komen en staan als coach aan uw zijde tijdens het financieringstraject. Ook na financiering ondersteunen we u met het realiseren van de plannen middels onze management ondersteuning.

Neem gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak via 0478-769006 of bart.lemmen@cmenp.nl.