Waardering van retail ondernemingen

Deel deze pagina
Geschreven door: Leslie A.J. Pots QC
26 september 2016

onderneming kopen

Wellicht nergens anders dan in Retail land zijn er de afgelopen jaren zulke harde klappen gevallen. Vele toch bekende ketens en winkels zijn verdwenen uit het straatbeeld. Of staan op het punt om te verdwijnen. En juist nu is voor u het moment aangebroken, om welke reden dan ook, om uw winkel te gaan verkopen.

Op dat moment is het goed om te weten dat de experts van Claassen, Moolenbeek & partners er voor u zijn om dit proces in goede banen te leiden. En ervoor te zorgen dat u een eerlijke prijs krijgt voor hetgeen u opgebouwd heeft in de afgelopen jaren.

Maar natuurlijk zijn er ook reeds zaken waar u vooraf mee aan de slag kunt. Om ervoor te zorgen dat het waarderings- en verkoopproces veel soepeler verloopt. Hieronder volgen wat algemene tips, die vaak voor velen wel van toepassing zijn.

5 waardering-tips speciaal voor uW Retail onderneming

1. Voor een juiste waardering is het heel belangrijk om het resultaat uit gewone bedrijfsvoering heel zuiver te houden. Eenmalige gebeurtenissen, bijvoorbeeld het afschrijven van oude voorraden zoals beschreven onder punt 4, kunnen voor een vertekend beeld zorgen. Veel belangrijker is het om trends te laten zien
2. Velen van ons hebben vaak de neiging om alleen te kijken naar de eigen onderneming, en de trend in omzet en winstgevendheid. Voor een juist beeld van de ontwikkeling en toekomstmogelijkheden is het zeer belangrijk om de trend in de branche te weten. Zeker als de eigen resultaten hier boven uitstijgen. Geïnteresseerde kopers zullen een mindere trend in de branche aangrijpen om de waarde van de onderneming te laten zakken. En zullen op deze manier geen recht doen aan uw inspanningen.
3. Wees goed geïnformeerd over de mogelijke ontwikkelingen in de winkelstraat of het winkelcentrum waar u gevestigd bent. Zeker de komst van grote landelijke trekkers naar uw winkelgebied zal een positieve uitwerking hebben op de waarde van uw onderneming.
4. Een winkel met een verzorgde, frisse uitstraling zal kopers sneller aantrekken dan een enigszins uitgeblust geheel. Wellicht kan een kleine investering in schilderwerk en een minieme aanpassing aan het winkelinterieur niet alleen de prijs verhogen maar ook het verkoopproces bespoedigen.
5. Winkeliers hebben nogal eens de neiging om oude, bijna onverkoopbare, voorraden te laten liggen. Zorg ervoor dat uw voorraad bestaat uit courante artikelen, en dat onverkoopbare artikelen zijn vernietigd en verwijderd uit de balanswaarde.
6. Hoe meer ruimte, hoe meer er bewaard wordt. Laat bij een rondgang of bezichtiging door een mogelijke koper een georganiseerde indruk achter door ervoor te zorgen dat ook deze extra ruimten er strak en georganiseerd uitzien. Dat straalt uit naar de gehele organisatie

En nu zullen velen zeggen, dit zijn 6 tips en geen 5. Klopt, wij als adviseurs van Claassen, Moolenbeek & partners doen namelijk graag wat extra’s voor onze (potentiele) klanten.

Staat u op het punt om uw winkel te verkopen? Of komt dat moment de komende jaren? Of wilt u weten of nu het juiste moment is of dat even wachten wellicht toch beter is? Maak gerust een vrijblijvende afspraak met de partners van het CMenP kantoor bij u in de buurt.