Rendementen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst

Deel deze pagina
Geschreven door: Frans van Melis
21 juli 2022



De verkoop van een bedrijf is vaak een emotionele gebeurtenis. Door de eerste stap van verkoop grondig uit te voeren, voorkomt dit onnodige ergernissen achteraf en kan het ‘kind’ met een gerust hart worden doorgegeven.

Het is voor ondernemers lastig om waarde van hun onderneming te bepalen. Vooral ook omdat de emotionele waarde vaak onbetaalbaar is. Voor welke prijs doe je je bedrijf van de hand? Hoe bepaal je de waarde? Kijk je alleen naar de waarde van je aandelen? Wat als je nu geen aandelen hebt, wat is het bedrijf dan waard en hoe wordt die dan getransfereerd? Met dit soort vragen zou een ondernemer zich niet bezig moeten houden, hiervoor heb je een overnameadviseur. Zij adviseren de ondernemer en zorgen voor een juiste waardebepaling.

 

Voorbereiding verkoop van het bedrijf

Onlangs werd Claassen, Moolenbeek & Partners benaderd om een verkoop te begeleiden. Een ondernemer (importeur in zonnebrillen) wil zijn zaak verkopen. Om de verkoop in goede banen te leiden, moeten we een aantal stappen zetten. De eerst stap is ‘voorbereiding verkoop van het bedrijf’. In deze fase kijken we naar de toekomst van het bedrijf. Dit klinkt misschien raar, maar voor de waardebepaling is het minder interessant om te weten hoe het bedrijf het in het verleden heeft gepresteerd. Het geeft wel een indicatie voor de toekomst.

Het netto werkkapitaal

Om een verkoop goed te laten verlopen is het noodzakelijk dat vooraf duidelijk is wat de koopsom (debt en cash free) en wat het netto werkkapitaal is. Regelmatig blijkt het netto werkkapitaal het ‘stiefkind’ bij de verkoop te zijn. Hoewel de rekensom simpel lijkt, wordt deze toch vaak vergeten. Dat is niet alleen pijnlijk voor alle partijen maar leidt ook af van waar het om draait, namelijk een transparante vaststelling van wat de verkoper toekomt. Wat houdt het netto werkkapitaal in: debiteuren + voorraad – crediteuren. Over hoeveel netto werkkapitaal in het bedrijf moet blijven zullen de partijen dus een afspraak moeten maken.

Terug naar de importeur in zonnebrillen. Als we enkel de jaarrekening (balans op 31 december) gebruiken om het netto werkkapitaal vast te stellen, maken we geen gebruik van mogelijke seizoensinvloeden. Het seizoen van zonnebrillen begint voorzichtig met de eerste verkopen in maart en de piek van het seizoen ligt in juli/augustus. Daar heb je je voorraad nodig. Als er alleen gekeken wordt naar de balans van 31 december zegt dat niets over het werkkapitaal dat je gedurende het jaar nodig hebt. Door het netto werkkapitaal zo inzichtelijk te maken, is het voor zowel verkoper als koper helder wat de verkoper uit de organisatie mag onttrekken. Het resultaat is dat alle partijen volledig worden geïnformeerd, er zijn geen verborgen agenda’s en geen verrassingen achteraf.

Over de auteur

ing. Frans van Melis RAB

Frans van Melis heeft zowel ervaring opgedaan in het MKB als in de grote corporatie en internationale bedrijven. Hij helpt je om jouw passie en professionalisme te combineren. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via 06 – 40 26 95 55 of mail.