Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wat is het onderscheidend vermogen van je bedrijf?

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
31 mei 2018

Onderscheidend vermogen heb je allang in huis

Het is wellicht de meest gestelde vraag als ondernemer: hoe zorg ik ervoor dat mijn onderneming zich onderscheidt van concurrenten? Een gloednieuwe uitvinding die gigantisch aanslaat en waar jij alleen patent op hebt, dat is niet voor iedereen weggelegd. En terugvallen op clichés zoals ‘de beste service’ of ‘de laagste prijs’, dat zet geen kracht bij. Weet je waar meestal het onderscheidend vermogen van je onderneming zit? Nee? Het zit hem in de mens.

Waarom is onderscheidend vermogen toch zo belangrijk?

Als adverteren met aansprekende slogans, gelikte logo’s en wat je verder marketingtechnisch nog kunt bedenken niet afdoende blijkt, kun je op het punt komen waarop de prijs het enige is dat nog verschil uitmaakt. Dit is een rat race die je geheid gaat verliezen. Dit fenomeen zie je helaas van tijd tot tijd zijn kop op steken in diverse branches.

Wat nu juist zo belangrijk is, en wat we vaak lijken te vergeten, is om de klant de geleverde kwaliteit te laten (her)beleven. Zowel in het voortraject maar vooral daarna. Het verschil zit hem namelijk vaak niet in prijs, maar juist in het onderscheidend vermogen van de mensen die de organisatie vormen. Hoe heeft jouw klant de uitleg, de aandacht, de aanpak, de service ervaren.

Het onderscheidend vermogen zit hem dus in de mens

De afgelopen periode heb ik weer mogen ervaren wat mensen met elkaar voor elkaar kunnen krijgen. Al jaren merk ik dit in het verenigingsleven waarbij ik als lid of bestuurlijk betrokken ben, maar ook in bedrijven is dit een belangrijke schakel. Welke kracht kun jij uit jouw mensen halen? Wat zou het opleveren als je dit potentieel aanspreekt? Je ziet het vast al voor je. En dan geven wij je natuurlijk graag wat tips.

Het gezamenlijke doel

Hoe mobiliseer je de kracht van mensen? Allereerst zal een doel nodig zijn. Niemand gaat een stap harder lopen als ze niet geloven in het doel en niet helder is wat het doel is. En dit dient een gezamenlijk doel te zijn, gedragen door de organisatie en niet het doel van de ondernemer alleen. Dus juist in het proces van doelen stellen, zal je ook meteen al samen met je mensen moeten optrekken. Dit creëert betrokkenheid.

Leer zaken los te laten

Dit is wellicht belangrijker dan je zou denken. Je kan je mensen wel heel formeel betrekken bij het proces, maar draag je dat ook echt uit? Je creëert vertrouwen, door zaken die jij normaal op zou pakken over te dragen aan een ander. En door te accepteren dat zij het misschien op hun manier doen en niet op jouw manier. Als de uitstraling en uitkomst maar hetzelfde is. Toch?

Kent iedereen de strategie?

Zorg dat de strategie helder is. Het doel heb je samen bepaald. Je gaat steunen op je mensen om als één team naar buiten te treden en het beste uit jezelf en de ander te halen. Maar een uniforme uitstraling is en blijft daarbij belangrijk. Het moet wel helder zijn wat je wilt (blijven) uitstralen. En hoe je dat samen gaat bereiken. Een soort ‘huisstijl’ voor omgang met (potentiële) klanten. En maak het niet te ingewikkeld, maar zie het meer als een leidraad.

En nu…actie!

Je hebt aan alles gedacht. Het doel, de strategie, de middelen, verantwoordelijkheden en vrijheden, het is allemaal helder en startklaar. Nu is het tijd om allemaal, gezamenlijk, in actie te komen. Oftewel gewoon DOEN! Stimuleer je mensen om ermee aan de slag te gaan en geef zelf het goede voorbeeld! En vergeet niet uit te dragen wat je juist anders doet. Dat is namelijk je onderscheidend vermogen.

Wat je wilt bereiken met een dergelijke aanpak, is dat iedereen op zijn of haar eigen manier inbreng heeft. Maar daarbij wel alle neuzen dezelfde richting op staan. De kracht van mensen komt dan naar boven. Dit is mooi om te zien en te ervaren. Hier kan ik elke keer weer van genieten.

Meer weten?

Wil jij ook meer halen uit de kracht van mensen in jouw bedrijf en jouw bedrijfsstrategie? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Met onze landelijke dekking is er altijd wel een expert in de buurt. Zoek hier een vestiging bij jou in de buurt.

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur:

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/Bart-Lemmen.