Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Ondernemingsplan doelgroep

Doelgroep ondernemingsplan

Zakelijk succes begint bij een sterk ondernemingsplan. In dit plan maak je concreet hoe jouw bedrijf van start gaat. Alles wat relevant is wordt erin vastgelegd, zoals het ondernemersprofiel, de doelstellingen van het bedrijf en de financiële onderbouwing.

Kennis van de doelgroep is daarbij onmisbaar, want dat is een belangrijk bouwsteen voor de propositie. Alle reden dus om je te verdiepen in het thema ‘ondernemingsplan doelgroep’.

 

Wat is een doelgroep?

Laten we beginnen bij de basis: wat is een doelgroep? In essentie is een doelgroep een afgebakende groep klanten. De doelgroep bevat de consumenten die je als ondernemer wilt bereiken en dat is dus ook de groep op wie de marketing wordt afgestemd.

Deze consumenten hebben een of meerdere kenmerken gemeen. Die kenmerken kun je zelf bepalen en dus zijn er ook talloze varianten van doelgroepen. In algemene zin kun je wel zeggen dat de volgende doelgroep kenmerken veel worden gebruikt: leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen en woonplaats. Ook persoonlijke interesses en hobby’s worden veel gehanteerd om doelgroepen vast te stellen (hierover later meer).

 

Waarom doelgroep bepalen?

Veel startende ondernemers zijn zó enthousiast dat ze hun product aan iedereen willen laten zien. Dat is heel begrijpelijk en enthousiasme valt te prijzen, maar toch is dit een gemiste kans. Niet iedereen zal immers klant worden en je wilt juist de mensen bereiken die intrinsiek geïnteresseerd zijn in jouw producten.

Voetbalshirts verkoop je aan voetbalfans, koffiecups verkoop je aan koffieliefhebbers. Logisch toch? Kortom, waarom je doelgroep bepalen? Omdat je klanten zich anders niet herkennen in je boodschap en dus ook niet getriggerd worden om jouw producten af te nemen. Je doelgroep bepalen zorgt dus voor focus wat helpt bij het schrijven je ondernemingsplan.

 

 

Hoe doelgroep bepalen?

Het belang van je doelgroep bepalen is duidelijk, maar hoe pak je dit aan? Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen:

  • Zorg voor een heldere missie, visie en daaruit voortkomende unieke waarde. Pas als je weet waar je voor staat, kun je het aanbod effectief afstemmen op de vraag.
  • Onderzoek of er een markt bestaat voor jouw product. Breng de koopbereidheid in kaart, evenals mogelijke verdienmodellen.
  • Inventariseer hoe concurrenten te werk gaan. Bekijk op welke doelgroepen andere bedrijven zich richten, en hoe ze dat aanpakken.
  • Stel persona’s op. Dit zijn profielschetsen van fictieve klanten. Door concreet te benoemen wat voor behoeftes jouw potentiële klanten hebben, wordt je doelgroep bepalen een stuk makkelijker.
  • Toets je aannames. Veel ondernemers kennen de markt al uit eigen ervaring. Daardoor hebben ze de neiging om aannames te doen die later niet blijken te kloppen. Bijvoorbeeld een te rooskleurig beeld van de potentiële vraag. Ga nooit uit van alleen aannames, toets deze altijd met bijvoorbeeld openbare data of in een focusgroep.

 

Doelgroep bepalen is een kwestie van kiezen

Veel ondernemers vinden een doelgroep omschrijven lastig. Ze hebben de neiging om het ‘breed’ te houden, vanuit de overtuiging dat ze daardoor voor een groter publiek interessant zijn. Ook dat is een valkuil.

Juist door je doelgroep scherp af te bakenen, wint je propositie aan kracht. Anders gezegd: je unieke waarde wordt groter. Een webshop gespecialiseerd in koffiecups heeft bijvoorbeeld meer onderscheidend vermogen dan een online supermarkt met honderden producten in de digitale schappen. Voor deze webshop is de doelgroep bepalen héél belangrijk, want dat helpt om de echte koffieliefhebbers te bereiken. En wie weet worden potentiële klanten in de slipstream van een krachtige marketingcampagne meegenomen.

Anders gezegd: je doelgroep bepalen wil niet zetten dat je nooit klanten van buiten de doelgroep zult bereiken. Het is vooral nuttig om jezelf te positioneren en profileren.

 

Doelgroep segmenteren voor je ondernemingsplan

Een doelgroep bepalen voor je ondernemingsplan doe je door de markt op te delen in steeds kleinere groepen. Je kunt de doelgroep op basis van een aantal kenmerken segmenteren. Er zijn verschillende criteria die je kunt hanteren bij doelgroep segmentatie:

  • Demografisch: geslacht, leeftijd, burgerlijke staat en gezinssamenstelling.
  • Geografisch: een verdeling op basis van landen, steden, regio’s, wijken en straten.
  • Sociaaleconomisch: opleidingsniveau, beroep en inkomen.
  • Psychografisch: sociale klasse, levensstijl en persoonlijkheid.
  • Gedrag: aanpassingsvermogen, omgevingsbewustzijn en onafhankelijkheid.

Een doelgroep omschrijven doe je dus door te filteren, door relevante kenmerken van de doelgroep te benoemen. Je doelgroep segmenteren is overigens ook nuttig als er sprake is van meerdere producten, zo kun je per product de marketingstrategie bepalen.

 

Doelgroep ondernemingsplan: conclusie

Zonder doelgroep geen zakelijk succes. Je doelgroep bepalen is dus een stap die met zorg en aandacht gezet moet worden. En dat is meer dan marktonderzoek, want je moet ook goed weten wat jouw bedrijf uniek maakt.

De doelgroep omschrijven helpt om de juiste boodschap te creëren en die naar het ideale publiek te brengen. Ieder ondernemingsplan is daarbij gebaat.

Ondernemingsplan laten maken?

CM&P heeft talloze ondernemingsplannen geschreven. Door onze ervaring weten we precies wat nodig is om tot een ondernemingsplan te komen dat niet alleen interessant is voor investeerders, maar vooral jou als ondernemer helpt om een vliegende start te maken.

Benieuwd naar onze aanpak en meerwaarde? Neem dan contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.