Hoe laat u de omzet groeien?

Deel deze pagina

8 maart 2013



10 manieren om de omzet te laten groeien.

Ongetwijfeld hebt u in deze tijd de kaasschaaf laten voorbijkomen in uw bedrijf. Misschien hebt u ook al een reorganisatie achter de rug. U zit zeker niet te wachten op de volgende. De focus bij ondernemers is in deze tijd veelal op kosten en efficiency.

Waar zitten dan voor de ondernemer de kans op groei. Wij hebben er voor de ondernemer 10 geselecteerd. Deze selectie komt voor uit de toepassing van onze
verkoopscan
 bij diverse ondernemers. Daar komen wij voldoende slimme manieren tegen die de verkoop kan laten groeien. Wellicht geven de volgende voorbeelden uw inspiratie:

1. Gedraag u als Europeaan

Waar u voorheen misschien een vestiging nodig had om uw producten weg te zetten in het buitenland, wordt het steeds eenvoudiger uw producten te verkopen in Europa. Met de Single European Payments Area (SEPA) wordt het nog eenvoudiger om betalingen te doen binnen Europa. Zelf Ideal betalingen horen tot de mogelijkheden.

2. Investeer in online

Internet zorgt er voor dat er steeds meer verkocht wordt online. Dat neemt de komende jaren nog steeds meer toe. I Want It Now.(IWAN) is een trend en speel daar als ondernemer op in. De klant wil graag zijn goederen bestellen plaats en tijds onafhankelijk. Speel je daar al ondernemer op in, dan ligt de groei aan je voeten.

3. Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken biedt u volop kansen om uw concurrenten een stap voor te zijn. Sluit geen arbeidscontracten meer met uw medewerkers van 9 tot 5, maar sluit contracten op basis van werkprestaties. Dan bent u in staat om in deze 24 uurs maatschappij de klant op zijn contact moment te helpen. Hoe sneller u reageert, hoe meer de klant geneigd is bij u te kopen.

4. Verleidt uw klant?

Dagelijks wordt u in de supermarkt verleidt om meer te kopen dan op uw lijstje staat. Deze techniek passen bedrijven als Bol.com en Hünkemoller perfect toe. Zij verleiden u met aanbiedingen via nieuwsbrieven. U heeft het product niet echt nodig, maar de verleiding is vaak te groot.

5. Zoek de samenwerking met andere bedrijven

Het voorbeeld wat u allen kent is Senseo, een samenwerking tussen Philips en Douw Egberts. Ook daar liggen volop kansen voor de ondernemer. Zoek contact met bedrijven met een grote database en zie of u elkaars producten gezamenlijk kan aanbieden. U staat er versteld van hoe creatief een dergelijk samenwerking kan werken.

6. Begin iets nieuws

Begin iets nieuws, via internet zijn er tal van mogelijkheden. Het voordeel van internet is dat u redelijk low cost iets kunt opstarten om te bezien of er belangstelling is voor het product of dienst. Zorg er wel voor dat je een goed onderbouwd plan hebt.

7. Zorg voor een goede verkoopopleiding

Veel ondernemers besteden geen of weinig geld om de (verkoop) medewerkers op te leiden. Alle medewerkers met klanten contact dienen jaarlijks te worden getraind. Veel kan er worden geleerd uit telefoongesprekken met de klant. Neem deze dan ook op, beluister ze samen met uw medewerker en u zult zien dat uw verkopen en klanttevredenheid omhoog vliegen en daarmee ook uw omzet.

8. Management informatie

Veel medewerkers van bedrijven hebben geen idee waar nu eigenlijk het geld mee wordt verdiend. Maak voor uw personeel inzichtelijk welke producten en klanten belangrijk voor u zijn. Zorg voor maandelijkse communicatie naar uw personeel omtrent omzet en de overige doelstellingen op verkoop gebied. Zorg dat u altijd de klanttevredenheid meet.

9. Incentive

Een incentive is een stimulansaansporingprikkeldrijfveer in het vooruitzicht gestelde beloning in de vorm van een goed of dienst voor een specifieke prestatie ter (tijdelijke) motivatie van bijvoorbeeld verkoopmedewerkers. Bij een juiste toepassing gaat u merken dat u verkopers veel meer rendement opleveren, nogmaals mits goed toegepast.

10. Zoek een partner

Een partnerschap kan in verschillende vormen plaatsvinden. Kijk altijd of er een winwin situatie ontstaat voor beide partijen. Zoek een partner die u helpt de strategische keuzes te maken. Maak tijd vrij om de komende tijd eens met een partner rond de tafel te zitten. Brainstorm is over de kansen en mogelijkheden.