< p>

Draagvlak creëren doe je zo - Claassen, Moolenbeek en Partners

Draagvlak creëren doe je zo

Draagvlak betekenis

De betekenis van draagvlak is de acceptatie van een nieuw idee of nieuwe aanpak. Draagvlak binnen organisaties zorgt ervoor dat bijvoorbeeld managers en projectleiders beslissingen kunnen nemen waar de organisatie achter staat. Voordat je zo’n nieuwe beslissing neemt of voorstelt is het dus belangrijk om draagvlak te creëren, zodat mensen enthousiast zijn over je ideeën.

Waarom is draagvlak creëren zo belangrijk?

Grote veranderingen binnen een organisatie treffen vaak veel verschillende mensen. Door draagvlak te creëren binnen je organisatie is het mogelijk om zulke grote veranderingen door te voeren zonder dat mensen zich gepasseerd voelen of gaan klagen. In hele vervelende situaties gaan mensen beslissingen zonder het juiste draagvlak zelfs actief tegenwerken. Dat is niet alleen slecht voor de sfeer binnen het bedrijf, maar zorgt er ook voor dat je minder effectief bent.

Draagvlak is niet iets dat je constant nodig hebt of kunt behouden. De reden waarvoor je het draagvlak nodig hebt, is namelijk bij elke beslissing of verandering anders. We zetten een paar momenten voor je op een rij wanneer je draagvlak hard nodig hebt.

  • Het implementeren van nieuwe systemen
    Computersystemen hebben veel invloed op het dagelijkse werk van werknemers, dus het is belangrijk dat zij ruim van tevoren mee kunnen beslissen.
  • Een nieuw beleid of innovatie binnen het bedrijf
    Dit zorgt er vaak voor dat de manier van werken anders wordt, waar mensen aan moeten wennen.
  • Veranderingen op managementniveau
    Werknemers werken veel en vaak nauw samen met hun manager, dus het wisselen van managers of projectleiders heeft vaak veel invloed op de manier van werken.

Als een verandering of nieuwe aanpak invloed heeft op persoonlijk vlak van je medewerkers, dan is draagvlak creëren onmisbaar. Mensen veranderen niet graag, zeker niet wanneer het ze persoonlijk aangaat. Draagvlak creëren bij werknemers met een hoog aanpassingsvermogen is makkelijker dan bij werknemers die zich niet goed kunnen aanpassen. Houdt er rekening mee dat niet iedereen staat te springen om verandering, en begin dus ruim van tevoren met plannen.

Draagvlak creëren

We weten nu waarom het zo belangrijk is om draagvlak te hebben, maar nu moet je het nog voor elkaar krijgen. Gelukkig is er meer dan één optie qua strategie om draagvlak te creëren. Er zijn verschillende zogenaamde acceptatie-strategieën die je helpen om werknemers te overtuigen van het nut van veranderingen:

  • Informeren
    Draagvlak creëren doordat mensen uit zichzelf bedenken dat een nieuwe aanpak de beste is, werkt altijd uitstekend. Dat kan je proberen door mensen vooraf te informeren, bijvoorbeeld over de voor- en nadelen van een nieuw computersysteem. Door het oude en het nieuwe systeem uitgebreid met elkaar te vergelijken, kunnen mensen zelf tot de conclusie komen dat een verouderd systeem inderdaad niet de beste optie is.
  • Meedenken
    Een sterke manier om mensen te overtuigen van iets nieuws, is door hen mee te laten denken. Door eigen inhoudelijke inbreng krijgen werknemers eigenaarschap over het proces, waardoor zij sneller geneigd zijn om er positief over te denken.
  • Ondersteunen
    In de aanloop naar het gebruik van een nieuw systeem hebben werknemers tijd nodig om met dat nieuwe systeem te leren werken. Door iemand te ondersteunen en tijd te geven om iets nieuws te leren of ontwikkelen, creëer je veel meer draagvlak dan door iemand iets gewoon toe te schuiven.
  • Onderhandelen
    Een van de laatste strategieën die je kunt toepassen om werknemers te overtuigen van veranderingen is het starten van onderhandelingen. Je weegt samen de voor- en nadelen af en komt tot een compromis.
  • Dwingen
    Dit is eigenlijk de laatste optie die je hebt, waarbij je de verandering afdwingt. Dit kan ook wel eens buiten je eigen macht om: bijvoorbeeld als je in tijdsnood komt.

Tips om draagvlak te creëren

Veranderingen doorvoeren binnen je organisatie heeft tijd nodig. Als je daar rekening mee houdt voordat je aan het proces van draagvlak creëren begint, zul je zien dat het makkelijker wordt. Om het proces nog succesvoller te laten verlopen, hebben we wat tips op een rijtje gezet:

  1. Ben proactief
    Wacht vooral niet te lang met het zoeken naar draagvlak. Werknemers die al langere tijd hebben kunnen wennen aan een nieuw idee, of in een vroeg stadium worden betrokken bij beslissingen, passen zich makkelijker aan.
  2. Stel duidelijke doelen
    Wil je bijvoorbeeld draagvlak creëren voor kwaliteitsmanagement? Moet iedereen in de organisatie enthousiast zijn over een nieuw idee? Of is er een groep werknemers die meer te maken heeft met de verandering dan anderen en daardoor belangrijker zijn? Door je draagvlak in te kaderen maak je het voor jezelf beheersbaar en duidelijker.
  3. Kleine stapjes
    Je kunt helaas niet in één keer je hele bedrijf overtuigen van jouw gelijk. Begin daarom klein, en overtuig eerst de mensen waarvan je weet dat ze makkelijker te overtuigen zijn. Zo begin je met een sterke basis en hoef je je minder zorgen te maken over het draagvlak.

Valkuilen bij draagvlak

Halsoverkop beginnen met het creëren van draagvlak is niet altijd een goed idee. Er zijn namelijk een paar valkuilen waar je rekening mee moet houden.

Hou er bijvoorbeeld altijd rekening dat andere mensen meer tijd nodig hebben dan je zelf denkt. Te snel willen gaan als leidinggevende kan averechts werken. Het is sowieso een slim idee om op tijd te beginnen met peilen hoe mensen tegenover een idee staan. Werknemers overvallen met een nieuw plan of hen (te) laat bij het proces betrekken helpt niet om hen enthousiast te maken over een verandering.

De laatste strategie om mensen te overtuigen, dwingen, werkt vaak niet goed. Op de korte termijn zorgt het voor mensen die meewerken aan je plannen, maar op de lange termijn jaag je mensen juist tegen je in het harnas. Hetzelfde geldt voor het niet volledig informeren van je werknemers of het expres niet transparant zijn over de reden achter een verandering.

Uiteindelijk is er meer dan één theorie over het creëren van draagvlak. Er is niet één ultiem stappenplan om draagvlak te creëren. Wel zien we dat je werknemers als mensen behandelen, altijd werkt. Houdt er rekening mee dat mensen tijd nodig hebben om te wennen aan nieuwe ideeën en begin op tijd met het zoeken naar steun.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op! Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief