Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Hoe manage ik de groei van mijn bedrijf?

Deel deze pagina
Geschreven door: Jur van der Laan
12 november 2019



In deze moderne tijd zien we bedrijven die exponentieel snel groeien. Met name fintech bedrijven groeien met honderden werknemers per jaar. Ook een bedrijf als AWL in Harderwijk – wat machines levert waarmee onderdelen voor auto’s kunnen worden gemaakt – groeit met een snelheid van 100 werknemers per jaar.

Er zijn echter ook ondernemers die de groei van hun bedrijf bewust afremmen, puur omdat ze de consequenties van deze groei niet kunnen overzien. En dat is heel jammer. Want de belangrijkste reden voor bedrijfsgroei is een stijgende vraag naar je product of dienst. De redenen hiervoor kunnen divers zijn. Je levert bijvoorbeeld een kwalitatief goed product of dienst, je design valt in de smaak, je levert producten of diensten met een lage kostprijs of je voorziet op het goede moment in een groeiende behoefte.

In ieder geval: De klant is bereid om je product of dienst af te nemen en wel in een dergelijke mate dat je de vraag met je bedrijf niet aan kunt.

Bedrijfsgroei, en dan slaat de stress toe:

Met een groeiende vraag naar je product of dienst slaat bij jou als ondernemer de stress toe. Want hoe kun je met je onderneming aan die vraag voldoen? Je hebt maar een beperkte capaciteit. Ook wil je niet te veel “nee” verkopen. Want stel dat het straks slechter gaat, dan kun je de omzet maar beter nu vast pakken. En een reserve opbouwen voor slechtere tijden.

Gevolg is dat je hard gaat rennen om alle klanten toch maar te bedienen. Je werkdagen worden langer, je gaat op zaterdag ook aan het werk. En ondanks dat je je de longen uit het lijf rent is het nog steeds niet voldoende. Want waar je meer werk verzet krijg je ook meer administratie, complexere planningen, meer inkoop, meer nawerk, meer telefoontjes, meer klanten die meerwerk willen waar je geen rekening mee had gehouden. En ga zo maar door.

Kortom: Het gaat aan alle klanten knellen. En je stress niveau is maximaal. En dan? Wat is nu verstandig?

Even naar adem happen:

Ons eerste advies is: Maak even pas op de plaats en neem een hap lucht. Zo, dat voelt meteen al een stuk beter.

En dan komt ons tweede advies: Schrijf eerst eens op wat je behoeften zijn. Waar zou je op korte termijn mee geholpen zijn? Schrijf het van je af, zonder je zorgen te maken over de organisatorische kant van de zaak. Dit is het tweede opluchting moment. Je komt alweer enigszins in “control” want je kunt benoemen waar je behoefte aan hebt.

Structuur plus actie voor beheerste groei:

Als je alles blijft doen zoals je het deed, krijg je wat je kreeg (Albert Einstein).  En dat wil je niet meer. Je wilt je klanten kunnen bedienen en tevens de groei in je bedrijf realiseren. En dat op een wijze waarbij je het gevoel hebt dat je zelf in control bent.

Het aanbrengen van structuur is dan van wezenlijk belang. Dit doen we vanuit de behoeftes die de ondernemer voor zichzelf heeft opgeschreven. Meestal behelst deze structuur de volgende zaken:

  • Het installeren van een management cockpit waarmee de ondernemer in 1 oogopslag kan zien hoe de onderneming er voor staat. Zowel financieel als ook operationeel. Het laatste is het belangrijkst omdat het de operationele processen zijn die voor het financiële resultaat zorgen. Tegenwoordig is het vrij eenvoudig dergelijke cockpits aan te sluiten op de IT systemen van ondernemingen. Veelal worden daar API’s voor gebruikt, zeg maar een soort digitale stekkers, waarmee het management cockpit op de bestaande IT systemen wordt aangesloten. Het zijn eerder trajecten van enkele dagen dan van weken om dit operationeel te krijgen.

 

  • Het zorgen voor voldoende liquiditeit om te kunnen groeien. Stel een groei-plan op (maak daarbij meerdere scenario’s) en maak een best guess van het meest realistische scenario. Definieer vervolgens je liquiditeit behoefte en pas je financiering structuur hierop aan.

 

  • Op basis van het groei-plan kun je ook je personeelsbezetting bepalen. Dit is een erg belangrijk gegeven want nu kun je:

 

  • Aan de slag met de inrichting van je nieuwe organisatie structuur. Meer personeel betekent ook meer management functies binnen je bedrijf. Mensen die het personeel begeleiden bij de uitvoering van hun werkzaamheden en die er op toezien dat alles correct en volgens afspraak verloopt, zowel intern als richting de klant. Moderne organisaties vormen soms zogenaamde Agile teams, dit zijn zelfsturende teams die in staat zijn de kwaliteit te toetsen van de door hen opgeleverde werkzaamheden. Het betekent een grotere motivatie van medewerkers en een organisatie met minder management lagen.

 

  • Aan de slag met werving en selectie. Nu je bepaald hebt hoeveel medewerkers je waarvoor nodig hebt, kun je deze gaan werven. Dit kan op eigen kracht of met behulp van hiervoor gespecialiseerde bureaus.

 

  • Een marketing & sales plan opstellen. Nu je bedrijf groeit, kun je niet meer zelf alle klanten spreken. Hoe los je dit issue op zonder dat klanten hier problemen over maken? Op zich is dit redelijk simpel: Zorg voor een goede relatie- of sales manager waarin klanten vertrouwen hebben/krijgen. Iemand met hetzelfde kwaliteit en service besef als jezelf. Iemand ook die klanten na iedere klus opbelt en vraagt hoe tevreden ze zijn. Maak je gebruik van Agile teams, dan kunnen de teams dit zelf meten en hier lering uit trekken. Leer ook wie je doelgroepen zijn, hoe deze zich ontwikkelen en wat voor jou als bedrijf een realistisch groei scenario is.

 

  • Screen de leveranciers van ondersteunende diensten zoals je accountant, administratiekantoor, fiscalist, jurist, HR-service bedrijf etc. Zijn deze in staat om met jou mee te groeien? Hebben ze voldoende expertise in huis om je van kwalitatief goed advies te kunnen blijven voorzien? Of heb je reden om van leverancier te wisselen?

 

  • Verander zelf ook een beetje: Misschien wel het belangrijkste punt. Realiseer je dat je niet meer overal en altijd aanwezig kunt zijn en bij kunt zijn. En dat je op een andere manier je onderneming aan moet gaan sturen. Dat betekent niet harder werken maar anders werken. Met andere stuur instrumenten. En andere overleg structuren. De keuzes die jij maakt wil je helder kunnen uitleggen aan je medewerkers. En wil je ook daadwerkelijk kunnen overbrengen.

Vergeet niet de oorspronkelijke bestaansreden van je bedrijf te behouden

Hoe groot of klein je als bedrijf ook bent, er is een reden waarom je doet wat je doet. Zo ben je als bedrijf begonnen en deze reden wordt niet minder belangrijk als je groeit.

Realiseer je dat mensen niet kopen wat je doet, maar waarom je het doet. De meeste aankoop beslissingen zijn – blijkt uit diverse studies – niet zo rationeel als we allemaal wel denken. Mensen nemen een besluit omdat ze zich goed voelen bij de aanschaf van een merk, of product of dienst van een bepaald bedrijf. Hierbij is het waarom van essentieel belang.  Dit geldt zowel voor B2C als voor B2B zaken.

Volgens Simon Sinek zijn er te weinig bedrijven die duidelijk kunnen verwoorden waarom ze doen wat ze doen. Je eigen waarom kennen is volgens Sinek niet de enige manier om succesvol te zijn, maar het is wel de enige manier om je succes in stand te houden. Het is tevens de enige en echte bestaansreden van je bedrijf.

Waarom kom je als ondernemer ’s ochtends je bed uit? Waarom wil je het vandaag beter doen dan gisteren? Waarom wil je continu je dienstverlening verbeteren, je product verbeteren? Wat drijft je als ondernemer? Als je dat kunt benoemen en uitleggen aan klanten, maakt die laatste paar maanden garantie, die laatste paar euro’s op de verkoopprijs en die laatste paar extra functionaliteiten niet meer uit. Klanten kopen iets omdat ze je geloven en zich daarmee vereenzelvigen. Je klanten worden je fans. Zij blijven je altijd trouw zolang jij trouw blijft aan jezelf. Ook al gaat er wel eens iets mis, zij zullen het je vergeven. Waarom? Omdat ze weten waarom je het doet.

Als je als bedrijf je waarom vast kunt houden, ook als je bedrijf groeit en al jarenlang bestaat, verschijn je ’s ochtends niet aan de start om een ander te verslaan, maar om jezelf te verbeteren.

Sebastiaan Hendriks van Internet Marketing Gemak schrijft dat de “Over ons” pagina een veel bekeken pagina van je website is. Kijk maar eens in je statistieken en je zult zien dat het merendeel van je bezoekers een bezoekje brengt. Dit is de pagina waar je iets over je bedrijf vertelt. Wat je aanbiedt, wie er werken, wat jullie missie en visie is. En misschien wel hoe lang jullie bestaan.

Bezoekers die de “Over ons” pagina bezoeken zijn al geïnteresseerd. Ze zijn alleen benieuwd naar “de vent achter de tent”. Gebruik je “Over ons” pagina om twijfelaars gerust te stellen. Laat ze zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wat jou uniek maakt, wat je passie is en wie er achter het bedrijf zit. Maak je bezoekers vooral duidelijk waarom ze voor jou moeten kiezen. De “Over ons” pagina is bij uitstek de manier om jezelf te presenteren. Schroom niet om over jezelf, personeel of bedrijf te vertellen. Geef kort en bondig antwoord op de vragen wie, wat, waar, waarom en hoe. En geef op deze wijze – zowel aan klanten als aan werknemers – invulling aan het waarom.

Waarom sta ik hier zo lang bij stil? Simpel, omdat groeiende bedrijven vaak vergeten waarom ze iets doen. En dat is gevaarlijk voor het voortbestaan van het bedrijf. Het haalt de ziel uit het bedrijf.

Afsluitend:

Omring je met de juiste mensen om een volgende stap te zetten met je bedrijf. Laat je adviseren door mensen die je verder brengen, die je uit de waan van de dag halen en je actief te stimuleren om een helder toekomstperspectief te hebben en áán je bedrijf te werken in plaats van er ín.

Claassen, Moolenbeek & Partners bestaat al sinds 1983. Het is onze passie om ondernemers succesvol te maken door vanuit een persoonlijke benadering en vanuit een bedrijfskundige focus hun bedrijf weer in beweging te krijgen. Wij ontzorgen als collega-ondernemer en als vertrouwenspersoon de Nederlandse MKB ondernemers op het gebied van Bedrijfsstrategie, Bedrijfsfinanciering en Bedrijfsovername.

Over de auteur

Drs. Jur van der Laan RC

Jur van der Laan heeft ruime ervaring in de financiële – en IT dienstverlening als ook in de agro business. Hij is betrokken geweest bij verscheidene strategische overnames, IT implementaties en grote investeringsvraagstukken. Jur is goed in staat verbinding te maken met de klant. Hij rapporteert op een heldere en transparante wijze en kan complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.

Neem direct contact op met Jur via mail of bel 06 53 65 12 54