< p>

Verkoop Secuvita aan wereldspeler Tunstall - Claassen, Moolenbeek en Partners

Verkoop Secuvita aan wereldspeler Tunstall

Deel deze pagina
Geschreven door: Ed Jansen Venneboer
13 oktober 2021



Succesvolle bedrijfsovername Secuvita door wereldspeler Tunstall

               

 

Bedrijfsovername Gezondheidsector: Secuvita en Tunstall

Secuvita is een van de belangrijkste aanbieders van thuiszorg-technologie in Nederland. In een wereld die zich steeds sneller ontwikkelt, zorgt Secuvita voor innovatieve oplossingen die de kwaliteit van leven van cliënten, patiënten en bewoners verhogen. In juni 2021 heeft het Engelse bedrijf Tunstall een 100% belang verworven in Secuvita.

Tunstall is een wereldwijd toonaangevende leverancier van diensten en technologie voor de telezorg- en gezondheidssector. Deze overname biedt Secuvita de mogelijkheid om nog verder uit te breiden en om haar cliënten te blijven voorzien van baanbrekende technologische oplossingen. Ed Jansen Venneboer, partner van Claassen, Moolenbeek & Partners begeleidde Secuvita bij deze bijzondere deal.

 

De directeur/eigenaar van Secuvita, Patrick Gaasbeek, besloot tot verkoop van zijn onderneming toen deze in 2020 aan het begin van een nieuwe groeifase kwam te staan. Het managen van een dergelijk veranderingsproces vormt voor Patrick geen uitdaging, hij houdt zich liever bezig met de technologie en het ontwikkelen van passende oplossingen voor het welzijn van thuiszorgbewoners. Aansluiting zoeken bij een sterke strategische partij en geen verantwoordelijkheid meer hoeven dragen voor de gehele onderneming zou de ultieme oplossing zijn.

 

Dealteam voor Secuvita, online werkwijze

“Dit was mijn eerste overname die volledig via Teams heeft plaatsgevonden”, zegt Ed. Als bedrijfsovername adviseur is hij vanaf het eerste moment bij het overname-traject betrokken geweest en heeft het gehele traject begeleid. De corona-pandemie zorgde ervoor dat onderhandelen alleen op afstand mogelijk was. Bedenk daarbij de verschillende nationaliteiten (Engels, Frans en Nederlands) en culturen van de betrokken partijen, dan kan rustig gezegd worden dat het overnametraject een uitdaging was. Voor het juridische traject werden Marjolein van Leeuwen en Margreet Diemel van JPR Advocaten ingeschakeld. Zo werd met deze M&A specialisten een uitstekend en ervaren dealteam gevormd.

Het bedrijfsoverdracht proces: van analyse tot beste deal

In het voortraject naar de deal zorgde Ed onder andere voor een bedrijfsanalyse en een waardering en stelde een informatiememorandum op. “Het is belangrijk om de bedrijfsinformatie zo nauwkeurig mogelijk aan te leveren aan een potentiële overnamekandidaat”, vervolgt hij. “Nadat de principeovereenkomst is vastgelegd in een LOI is het vervolgens van belang dat de koper een goed due diligence-onderzoek uitvoert. Door een juiste beoordeling van de uitkomst van dit onderzoek en dankzij de goede onderlinge samenwerking tussen het team en verkoper hebben we voor Patrick de best mogelijke deal kunnen realiseren”.

 

Een overnametraject beperkt zich niet tot kantooruren. Gaasbeek: “Het dagelijkse werk ging gewoon door, en het was fijn dat ik alle vragen die overdag bij mij opkwamen, ’s avonds aan het team kon voorleggen”. Marjolein van Leeuwen vult daarop aan: “Zelfs de closing liep uit tot na middernacht. Maar dat doen we graag. Doordat we ook buiten kantoortijden bereikbaar zijn, hoeft de klant niet met zijn zorgen wakker te liggen, maar kunnen we die meteen wegnemen en actie ondernemen. Dat vinden we niet meer dan logisch.”

 

Van Leeuwen: “Een overnameproces is teamwork. Niet alleen tussen de advocaat en de klant, maar ook met adviseurs, zoals Ed. We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: een goede deal voor Gaasbeek realiseren. En mede dankzij onze prettige en constructieve samenwerking is dat doel absoluut bereikt!”

Over de auteur

Ed Jansen Venneboer, partner bij CM&P sinds 1993, is jaren actief geweest in diverse directiefuncties in het bedrijfsleven. Hij heeft zich gespecialiseerd op het gebied van bedrijfsovername, waardering, herstructurering en begeleiding van bedrijven in zwaar weer. Hij is gecertificeerd BOBB-lid (Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht) en lid van de DCFA (Dutch Corporate Finance Association).

Meer weten wat Ed voor jou en je onderneming kan betekenen? Neem gerust contact met hem op voor een vrijblijvend gesprek.

Via mail of 06 – 53 37 84 51