Maak van je bedrijfsstrategie operationele plannen!

Er zitten doorgaans wel de nodige uurtjes in het bepalen van je bedrijfsstrategie, wil je het goed doen althans. Als ondernemer weet je namelijk dat ondernemen zonder strategie is als schieten met hagel. Maar alleen een helder strategisch plan is natuurlijk niet voldoende als je er vervolgens niets mee doet. Het is namelijk belangrijk je strategie om te zetten in een operationeel (actie)plan. Zodat jij en je personeel daadwerkelijk volgens strategie aan de slag kunnen.

Waarom is een bedrijfsstrategie belangrijk?

Ondernemen zit in je bloed en wat je precies doet is je passie. Veel ondernemers verdrinken echter al snel in het uitvoeren van de dagelijkse klussen voor klanten en het bijhouden van al die administratie. Zij werken vooral ín hun bedrijf. En dat is ook belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het om te werken áán je bedrijf. Waar wil je naartoe, wat zijn jouw doelen en welke stappen horen daarbij? Een langetermijnplanning helpt je onderneming beter in de markt te komen staan en duidelijke keuzes zorgen voor groei. Maar het maakt je onderneming ook weerbaar. Zonder bedrijfsstrategie overkomen dingen je, met strategie kun je tijdig op veranderingen inspelen.

Denk hier goed over na bij het bepalen van je strategie

Zoals gezegd is het bepalen van een strategie iets om goed de tijd voor te nemen. Denk na over waar je heen wilt. Welke toekomst wil jij voor je onderneming creëren? Wat zijn dus jouw doelen en wanneer wil je die doelen bereikt hebben? Bedenkt welke tussenstappen nodig of handig zijn om je doelen te bereiken, en plak ook daar deadlines aan. Kijk goed naar de markt en je concurrenten. Ga ook goed na wat er anders of misschien zelfs mis zou kunnen lopen. Kleine veranderingen kunnen misschien al voor de nodige impact zorgen, laat staan wat een grote verandering voor impact kan hebben. Bepaal daarom een zogenaamd ‘plan B’ voor diverse situaties of neem tijd om bij te sturen als dat nodig is. Dat vergroot je flexibiliteit en zorgt ervoor dat je snel op onverwachte veranderingen kunt inspelen.

Inventariseer ten slotte wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Moeten er veranderingen komen in de organisatie en/of processen? Misschien moet je je beleid aanpassen, is er een andere manier van werken nodig of heb je meer of minder personeel nodig. Bereken ook of je naast je inkomen uit verdiensten nog externe financiering nodig hebt. Voor bijvoorbeeld voorraadgroei, automatisering, uitbreiding pand of andere zaken. En bepaal welke vorm van financiering in jouw situatie het beste is.

Nu ga je je bedrijfsstrategie omzetten in operationele plannen

Het ‘verslag’ wat je in bovenstaande paragraaf hebt samengesteld vormt je strategisch plan. Dit is de leidraad om vervolgens je strategie om te zetten in een operationeel plan. Je weet nu wat je wilt en wat daarvoor nodig is. Het is tijd om stappen te gaan zetten om toe te werken naar je doelen.

Vanuit je strategisch plan bepaal je allereerst de prioriteiten en zet je deze uit op een tijdlijn. In die tijdlijn betrek je vervolgens alles waar een datum aan hangt. Dus niet alleen wanneer je bepaalde doelen bereikt moet hebben, maar ook de verwachte tussenstappen en de acties die je (intern/extern) moet ondernemen om een en ander voor elkaar te krijgen. Al deze data neem je op in bijvoorbeeld je agenda, zodat je tijdige herinneringen kunt instellen. Dat is erg handig als je de neiging hebt om, zoals veel ondernemers, vooral ín je bedrijf te werken en niet áán je bedrijf.

Stel niet uit, maar doe het!

Dan is het natuurlijk nog wel een kwestie van DOEN. Committeer je écht aan de actielijst die je hebt opgesteld en negeer de herinneringen vanuit je agenda niet! Maak het volgen van je bedrijfsstrategie een prioriteit. Plan dus niet langer je week alleen maar vol met klussen, maar plan vanaf nu ook bewust tijd in voor het ontwikkelen én het uitvoeren van je strategie.

Als je het serieus aanpakt komt er dus nogal wat kijken bij het bepalen van je strategie en het omzetten daarvan in operationele plannen. Het kan dan ook verstandig zijn om hierbij hulp te vragen. Daarvoor mag je uiteraard altijd contact met ons opnemen. Wij hebben al vele klanten mogen helpen met het bepalen van een heldere en uitvoerbare bedrijfsstrategie. Middels onze management ondersteuning bieden we ook begeleiding in het uitvoeren van het (verander)proces en het op koers houden daarvan. Zo leiden we samen alles in goede banen. Met maar één doel: jouw plannen realiseren!

Over de auteur
drs. ing. Bart Lemmen RAB

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via 06-31045337 of mail.

Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu