< p>

Crowdfunding - Claassen, Moolenbeek en Partners

Crowdfunding

Deel deze pagina

29 oktober 2014



// CROWDFUNDING

Crowdfunding aantrekkelijk voor ondernemers
Geld lenen bij de bank is een stuk lastiger geworden voor ondernemers. Heeft u als particulier of ondernemer geld over, dan kunt u momenteel op een spaarrekening weinig rendement behalen.
De nieuwe financiering- of beleggingsvorm crowdfunding helpt u daarbij.
Wat is crowdfunding?
Het verzamelen van geld via een mensenmassa (crowd), middels platforms op het internet. Crowdfunding laat zien dat er nieuwe financieringsvormen mogelijk zijn. Deze projecten kunnen gerealiseerd worden zonder de steun van de bank of subsidies en zonder ingewikkelde bureaucratische processen. Crowdfunding versnelt processen en snijdt tussenlagen weg. Het is een goed voorbeeld van de inzet van Social Media. Tijdens het proces kun je zien hoeveel geld er is opgehaald. Gaat het gedurende de afgesproken periode niet snel genoeg, dan kun je daar zelf invloed op uitoefenen.
Welke vormen van Crowdfunding zijn er?
Donaties
Geld geven, omdat je iets mooi of waardevol vindt zonder er iets voor terug te verwachten. Zo maakt een software ontwikkelaar plugins voor WordPress. Hij biedt deze gratis aan, vergezeld van de optie tot doneren. Mensen die hun waardering uitspreken doneren bijna voor € 1.500,- per maand.
Sponsoring
De eredivisie voetbalclub De Graafschap bood hun aanhangers aan shirtsponsor te worden. Tegen betaling van € 19,- kwam je naam dan op het nieuwe shirt van De Graafschap. Ruim 2000 aanhangers betaalden de € 19,-.
Voorfinanciering
Veel crowdfunding producten zijn een vorm van voorfinanciering. Wie geldt overmaakt, betaalt vooraf voor het product, dat bij succes wordt thuis gestuurd. Voor een muziekinstrument betaald de klant € 100,- en later in de winkel zou het product € 150,- gaan kosten. De maker had € 10.000,- nodig om het in productie te nemen, maar zag kans om door voorfinanciering ruim € 40.000,- op te halen.
Lening
De klant krijgt bij een lening zijn geld weer terug. Al dan niet met rente. Een online modemerk voor vrouwen had € 50.000,- nodig om te starten. Het bedrijf besloot op zoek te gaan naar vrouwen die € 500,- wilde steken in het project. In ruil kregen zij na 4 jaar hun geld terug met 4% rente per jaar. Ook kregen zij het privilege om de kleding met 40% korting te kopen.
Investering
Klanten krijgen een investering/aandeel in een bedrijf of ze delen mee in de winst. Een ondernemer had € 25.000,-nodig om goederen te kopen in China. Hij vond binnen 4 uur voldoende mensen die het geld bij elkaar brachten. Uiterlijk over 3 jaar krijgen zij hun geld terug met een verwachte rendement van 15%. Het blijft wel een risico investering. U kunt u geld dus ook kwijt zijn.
Succes of falen?
Crowdfunding is niet de oplossing voor alles. Er mislukken ook nog vele projecten. Een goed executie is cruciaal. het werkt eigenlijk alleen als het doel duidelijk, haalbaar en urgent is en er een persoon aan het roer staat, die gaat voor zijn doel. Maar wie teveel geld verwacht, onduidelijk is in zijn streven, de urgentie niet duidelijk kan maken en er niet 100% voor gaat, krijgt het moeilijk. Dat zijn de belangrijkste succes- en faal factoren.
Geld blijft echter de brandstof voor elke ondernemer en voor elk businessplan. Groeien of een overname gaat niet zonder voldoende financiële middelen. In tijden van crisis blijft het lastig het bedrijfskrediet rond te krijgen. Dit geldt dus ook voor het intermediair. Bedrijfsfinanciering blijft echter goed mogelijk, mits u de juiste wegen bewandelt.
Meer informatie?
Wilt u meer weten over bedrijfsfinanciering? Neem
contact
met Dorus Duchateau op voor een vrijblijvend gesprek. Ik kom graag naar u toe.