< p>

Wat als Human Capital geen Capital blijkt te zijn? - Claassen, Moolenbeek en Partners

Wat als Human Capital geen Capital blijkt te zijn?

Deel deze pagina
Geschreven door: Richard Boonman MBA
5 februari 2018



“Mijn personeel staat niet op de balans van het bedrijf. Gelukkig maar, want ze zijn ook niet het belangrijkste bezit.” Dit kan zomaar door je hoofd spelen als het even allemaal niet zo meezit.

Meestal ben je dan in één van de volgende situaties beland:
1. Er zijn medewerkers die niet functioneren.
2. Je overweegt personeel te ontslaan omdat de omzet van je bedrijf achter blijft.

Niet functionerend personeel

Als je ontevreden bent over je personeel, denk je al snel aan ontslag. Is dat wel een goede start? Het is belangrijk eerst goed in de spiegel te kijken en jezelf een aantal vragen te stellen:
• Wat is er gebeurd waardoor ze niet goed functioneren?
• Mogelijk heb ik deze mensen zelf aangenomen. Was mijn inschatting bij de aanname toch niet zo goed?
• Ben ik duidelijk naar de medewerkers over waar ik met het bedrijf naar toe wilt, wat de doelen zijn en wat ik van hen verwacht?
• Hoe stuur ik mensen aan: Enthousiasmeer ik ze om een stap extra te doen? Zit ik kort op de bal of krijgen ze juist veel vrijheid? Wat doe ik als die vrijheid niet in goede resultaten omgezet wordt?
• Spreek ik mensen aan op hun resultaten en help ik hen zich te verbeteren?

Als directeur eigenaar heb je een heel grote invloed op de kwaliteit van het personeel. Bovenstaande vragen geven hier goede handvaten voor. Vraag  daarnaast eens aan anderen binnen het bedrijf wat hun visie is op jouw invloed op de medewerkers. Vinden zij ook dat jij voldoende doet om hun resultaten te verbeteren? Durf jezelf kwetsbaar op te stellen en je verantwoordelijkheid te nemen. Dat kan heel verhelderend zijn en nieuwe inzichten geven.

Prestaties van medewerkers verbeteren

Als ondanks al je goede inspanningen medewerkers nog steeds de “kantjes ervan af lopen”, aarzel dan niet om door te pakken. Dit alles met een duidelijk doel: óf de prestaties verbeteren óf je neemt afscheid van medewerkers die niet functioneren. Geef duidelijk aan wat je van hen verwacht en wat zij van jou kunnen verwachten. Je zult snel het effect zien. Een bijkomend voordeel is dat goede medewerkers extra gemotiveerd raken als ze zien dat je hier daadkrachtig in bent.

Personeel ontslaan vanwege financiële druk

Als het rendement van je bedrijf sterk onder druk staat, denk je al snel aan ontslag van personeel. Logisch, want op korte termijn kan dit voor een grote bezuiniging zorgen. Toch is het in zo’n situatie belangrijk niet zomaar tot actie over te gaan. Vaak zit je als ondernemer al in een vervelende situatie: je ervaart druk van financier(s), leveranciers en de belastingdienst.

Voordat je aan ontslag begint

Voordat je direct aan ontslag denkt, is het verstandig eerst een paar stappen te doorlopen:

  • Maak een heldere analyse van hoe je bedrijf er voor staat en waar de pijnpunten én sterke punten zitten.
  • Bepaal waar je met je bedrijf naar toe wilt en wat ervoor nodig is om daar te komen.
  • Maak een helder actieplan. Benadruk hier niet alleen de mogelijke kostenbezuiniging, maar juist de kansen in de markt en hoe je die (op korte termijn) gaat benutten.
  • Presenteer de analyse en concrete plannen aan de bank, de belangrijkste leveranciers en zo nodig aan de belastingdienst, om hun vertrouwen te herwinnen. Hiermee creëer je financiële ruimte en tijd om de acties op te pakken en het resultaat hiervan te tonen.
  • Moeten er echt ontslagen vallen, dan is dit het moment om het uit te werken. Zowel de gevolgen voor de organisatie als de financiële impact. Transitie-vergoedingen kunnen namelijk een behoorlijke aanslag op je liquiditeiten zijn.

Informeer de financiële partijen

 

Veel ondernemers gaan al snel allerlei losse maatregelen nemen en informeren de financiers, leveranciers en belastingdienst niet over hoe ze ervoor staan en waar ze mee bezig zijn om het op te lossen. Als je in financieel zwaar weer zit is het juist belangrijk het vertrouwen van deze partijen te (her)winnen om daarmee de tijd te krijgen om maatregelen te nemen.

Conclusie

partner in succesvol ondernemen

Als je menselijk kapitaal geen kapitaal (b)lijkt te zijn, zitten er meestal diepere oorzaken binnen het bedrijf en bij jezelf als eigenaar. Het is belangrijk dit eerst helder te krijgen, voordat je tot actie overgaat. Zorg voor een goed klankbord. Je staat er niet alleen voor!

 

 

ontslag voorkomen

Auteur: Richard Boonman MBA is bedrijfskundige en heeft ruim 25 jaar ervaring in de financiële wereld. Hij heeft hierdoor een gedegen achtergrond in het adviseren rond financierings- en ondernemersvraagstukken van familiebedrijven.

Telefoonnummer: 033 46 35 508

E-mail: richard.boonman@cmenp.nl