Uw ‘zaak’ verkopen. Wat nu?

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
28 maart 2018

Bedrijf verkopen

Misschien bereikt u bijna uw pensioenleeftijd. Of, zoals het vaak bij ondernemers gaat, had u allang met pensioen mogen gaan. Maar wellicht gaat u nog lang niet met pensioen, maar zoekt u een nieuwe uitdaging. Wat de reden ook is, u wilt uw bedrijf verkopen. Vandaag de dag is dat nog niet zo simpel en komt er veel bij kijken. En daarover vertellen we graag wat meer.

Een snelle verkoop van uw zaak, bestaat niet (meer). Als u uw zaak gaat verkopen dan moet u er rekening mee houden dat dit proces al snel 1 jaar vergt. Veel stappen in het proces zijn ook niet te versnellen. Dus zorgen wij er met deze tips graag voor dat u in ieder geval weet wat er op u afkomt en wat u zeker niet mag vergeten.

Goede voorbereiding is het halve werk

Het is heel belangrijk om voor uzelf duidelijk te hebben waarom u nu uw zaak wilt gaan verkopen. Daar kunnen veel redenen aan ten grondslag liggen. Welke reden ook voor u geldt, zorg dat u het helder uiteenzet. Dit heeft namelijk grote invloed op de manier waarop u uw bedrijf van de hand gaat doen en hoeveel tijd u heeft om een geschikte deal te sluiten. En weet u al precies wat u wilt verkopen? Zeer vaak wordt er in het MKB gekozen voor een aandelentransactie. Meestal is dit zelfs een harde eis van de koper. Dit houdt in dat u werkelijk alles van de hand doet: bezittingen, schulden, contracten, vergunningen, personeel, de bedrijfshistorie en ga zo maar door. Maar ook een activa – passiva transactie is zeer gebruikelijk binnen het MKB.

U gaat ook uw doelstellingen meer dan helder maken. En dan gaat het zowel om de zakelijke als de persoonlijke doelstellingen achter de verkoop. Schijf alle doelstellingen eens op en zet ze in volgorde van prioriteit. Het is een illusie te denken dat u al uw doelstellingen gaat bereiken met de verkoop, dus zorg dat u weet wat echt belangrijk is en wat minder belangrijk is.

Het proces bij het verkopen van uw zaak

Als u bovenstaande helder hebt, is het belangrijk om aan de slag te gaan met de waardebepaling van uw bedrijf. Dit is een erg lastige stap. Helaas bestaat er geen algemeen geldend rekenmodel, maar zijn er diverse methodes om de bedrijfswaarde te benaderen. Laat een adviseur u helpen om de waarde vast te stellen, alleen is dit werkelijk bijna niet te doen. Soms rekent men met de nettowinst of de jaaromzet. Hier focust men zich vaak grotendeels op de historische cijfers. Maar soms maakt men gebruik van de zogenaamde DCF-methode (oftewel discounted cashflow), waarbij weer meer gekeken wordt naar de verwachte toekomstige geldstromen. Bereid u er wel op voor dat u bijna nooit exact de vraagprijs zult ontvangen. U en de koper kijken nu eenmaal beide met andere ogen naar uw bedrijf. En, net zoals bij de huizenmarkt, soms is het een kopersmarkt en soms een verkopersmarkt.

Maak een gedegen plan, oftewel: exit-plan, dat u voldoende houvast geeft tijdens het hele proces. Hierin noteert u uw complete strategie. Dit stimuleert niet alleen door te zetten tijdens dit lange proces, maar zorgt er ook voor dat u de touwtjes in handen houdt. Een goed plan draagt zeker bij aan een succesvolle overdracht. Maar bijna evenzo belangrijk is het verzamelen van de juiste mensen om u heen. Dit kost natuurlijk wel wat en natuurlijk moet u ook rekening houden met deze kosten. De juiste adviseurs dragen namelijk zeer zeker bij aan een succesvolle verkoop en maken het proces voor u minder zwaar en ingewikkeld.

Zorg er ook voor dat u niet alleen uw bedrijf verkoop klaar maakt. Ook moet u uzelf (emotioneel) verkoop klaar maken. Wat gaat u doen als het bedrijf overgedragen is? Gaat u genieten van uw verworven vrije tijd, of gaat u misschien een nieuwe uitdaging aan? Richt dit alvast zoveel mogelijk in, zodat u na de transactie niet overvallen wordt door een ‘leeg’ gevoel.

Onderhandeling over waarde bedrijf

Wat de beste koper voor uw bedrijf is, is ook niet altijd even simpel zelf te bepalen. Grofweg zijn er vier type “kopers” te onderscheiden:

Wanneer je de ideale “koper” gevonden hebt, ga je de onderhandeling in. U kent de bedrijfswaarde, maar bepaal ook uw limiet hierin. Wat wilt u, realistisch gezien, minimaal voor uw bedrijf ontvangen? Zorg ervoor dat zowel uzelf als uw adviseur onafhankelijk in het proces staat. Neem bijvoorbeeld geen deal aan omdat u snel geld nodig heeft. En verzeker u ervan dat uw belang altijd voorop staat bij uw adviseur(s). U heeft uw doelstellingen en strategie bepaald en bent klaar voor de daadwerkelijke onderhandeling.

Wanneer u met de kopende partij overeenkomt, wordt een en ander juridisch in gang gezet. Er zal vaak een letter of intent worden opgesteld. Hierin worden naast de uitgangspunten ook vaak eventuele garanties, voorwaarden en vrijwaringen opgenomen. De koper zelf heeft ook een eigen onderzoekplicht. Na het onderzoek vanuit de koper wordt een verkoopovereenkomst opgesteld.

U sluit de deal, de verkoop van uw zaak is een feit

De afsluitende stappen van een bedrijfsoverdracht wordt ook wel de ‘closing’ genoemd. Samen met de koper gaat u bij de notaris alle stukken tekenen, zoals de koopovereenkomst en leveringsakte. De notaris ziet er ook op toe dat het aankoopbedrag de dag van levering op de derdengeldenrekening staat. Pas na het passeren van de leveringsakte is de verkoop daadwerkelijk rond. De koper is nu de nieuwe eigenaar van de aandelen of activa en daarmee dus van uw bedrijf.

Bent u van plan uw zaak te verkopen in de toekomst, of heeft dit artikel u op ideeën gebracht? Neem dan gerust eens contact met ons op via 0478-769006 of bart.lemmen@cmenp.nl om te zien wat wij voor u kunnen betekenen in dit proces. Onze ervaring met bedrijfsoverdracht gaat u zeker veel opleveren!