Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Uw bedrijf laten groeien? Kijk vooruit!

Deel deze pagina
Geschreven door: Robert Claassen MBA
13 januari 2017

De lange termijn of de korte termijn?

In het onderzoek van de Kamer van Koophandel met de titel ‘Grip op de tent: ondernemers over hun financiële inzicht’ staat: ‘Slechts 25% van de ondernemers laat zich ondersteunen bij de rentabiliteitsprognoses en het regelen van de pensioenvoorziening. Dat is opmerkelijk omdat financieel vooruitkijken belangrijk is om een dreigende ongewenste situatie te vermijden of om hierop tijdig bij te sturen.’

Uw organisatie

Hoe is dat binnen uw onderneming geregeld? Kijkt u regelmatig naar uw rentabiliteitsprognose c.q. winstgevendheid van uw bedrijf of leeft u in de waan / hectiek van de dag? Financieel vooruitblikken is namelijk zeer belangrijk om problemen te voorkomen en om betere beslissingen te kunnen nemen, zodat u uw gestelde doelen kunt bereiken.

Het opvallende uit dit onderzoek is, is het feit dat veel MKB’ers aangeven niet lang vooruit te kijken en geen lange termijn doelen nastreven. Adviseurs schakelt men vooral voor de korte termijn in, op de korte termijn gebieden van het voeren c.q. bijhouden van de administratie en het gebied van fiscaliteiten en belastingaangiften.

De lange termijn blijft echter wat onderbelicht, volgens dit onderzoek. Terwijl juist het opstellen van een gedegen rentabiliteitsprognose en een goed ondernemersplan de ondernemer kan laten zien welke factoren van belang zijn voor de kosten en opbrengsten van zijn bedrijf en hoe de winst (verlies) ontwikkeling verloopt. Zeker indien u als ondernemer grootse (kostbare) plannen heeft. Juist dan wilt u als ondernemer toch helder krijgen hoe de toekomstige kosten en opbrengsten een uitwerking hebben op de winstgevendheid?

Er zijn diverse manieren, om je ‘ondernemingsplan’ vorm te geven. Hieronder lichten we er drie toe:

Scenarioplanning

Door het opstellen van verschillende scenario’s en deze met elkaar te vergelijken, kunt u goed nadenken over welke strategie / strategieën u kunt gaan inzetten en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Daarbij moet u kijken naar de trends en ontwikkelingen en de mogelijke invloed op uw onderneming én welke invloed dat heeft op uw lange termijn financiële plan.

Business MODEL Canvas

Het Business Model Canvas is een schets waarin in één overzicht schematisch de verschillende facetten van uw onderneming helder worden. Door diverse vragen te beantwoorden krijgt u deze schets inzichtelijk. Wie is uw doelgroep (of wordt uw nieuwe doelgroep)? Wat zijn uw activiteiten? Wat is uw toegevoegde waarde? Welke verkoopkanalen gebruikt u? Etc.

Ondernemingsplan

De meest uitgebreide vorm om uw business concept te beschrijven is het ondernemingsplan. In het ondernemingsplan schrijft u zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk de volgende zaken op:

  • Wie bent u als ondernemer?
  • Wat is uw nieuwe business idee of huidige business?
  • Hoe is (wordt) de organisatie van de onderneming?
  • Hoe gaat u de markt benaderen en welke marketinginstrumenten past u toe en wat is uw financiële plan.

Hulp nodig?

Heel veel succes met het financieel vooruitkijken voor uw organisatie. Mocht u daarbij hulp nodig hebben, dan horen we dat graag. Wij helpen u graag, om uw plannen én de weg daar naar toe helder te krijgen. Daarnaast kunnen we helpen naar de ideale financiering van uw plannen. Wilt u meer informatie. Neem dan
contact
op.