< p>

Veranderende markten; kijk eens naar de auto-verkoop! - Claassen, Moolenbeek en Partners

Veranderende markten; kijk eens naar de auto-verkoop!

Deel deze pagina

24 april 2014



Vandaag presenteren, aldus het FD, de BOVAG en RAI een rapport waarin de conclusie getrokken wordt dat de autosector zich drastisch moet veranderen. Vorig jaar leed maar liefst 42% (!) van de autodealers in Nederland een verlies. De markt staat op zijn kop (althans de verkoop van auto’s in west-europa), want de auto-industrie, mondiaal, toont groeicijfers.

Wat de auto-sector nu overkomt is niet uniek. In elke branche, in elke onderneming, in elk productlevenscyclus, krijgt men ooit te maken met een forse verandering van de markt. Businessmodellen van weleer passen niet meer. Het grootste gevaar van elke ondernemer is om te denken dat  het over “een tijdje wel beter zal gaan” .  Dat is ook begrijpelijk, ondanks dat  -achteraf gezien- iedereen de verandering zag aankomen. In de praktijk gaan de verandering altijd stap voor stap. Bijna onmerkbaar, als je er zelf midden in zit. Het is het verhaal van de kikker in een pan met water die langzaam wordt opgewarmd tot het kookpunt. De kikker blijft zitten waar hij zit, tot de dood er op volgt. Terwijl de kikker onmiddellijk zou wegspringen als hij plots nabij heet water zou komen óf als iemand de kikker eerder een por geeft en waarschuwt voor het gevaar.

Het is wellicht de grootste uitdaging van elke ondernemer: tijdig inzien dat het businessmodel aanpassing behoeft. Als men er tijdig bij is, kan dat vaak in kleine stapjes. Dan zijn grote reorganisatieplannen niet nodig.