Succesvol ondernemen begint met vragen stellen

Deel deze pagina
Geschreven door: Ferdinand Zomerman
6 februari 2018



De klant zucht… “Wat stel jij veel vragen, zeg.” Het is mijn eerste afspraak met een potentiële opdrachtgever. Je zou denken dat ik baal van zijn opmerking, maar eerlijk gezegd ben ik blij met deze constatering. 

Bewust naar de Top

De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan de ontwikkeling van mijn groeiprogramma Bewust naar de Top. Ik heb altijd de missie gehad om mensen in beweging te zetten. Niet alleen zakelijk gezien, maar ook in mijn vrijwilligerswerk in de kerk en in de gemeenteraad van Dronten. Met hulp van het groeiprogramma help ik ondernemers om hun groeiambities waar te maken. Bewustwording en strategie zijn daarbij sleutelwoorden. Ik dicteer niet wat de ondernemer moet doen om de doelen te bereiken; ik geef instrumenten om de juiste keuzes te maken. Kritische vragen ga ik dus niet uit de weg! Vandaar dat mijn potentiële klant terecht zegt: “Wat stel jij veel vragen.”

Mijn werkwijze

Het eerste gesprek is uiteraard vrijblijvend. We maken kennis en ik doe de prospect een aantrekkelijk voorstel hoe hij Bewust naar de Top zou kunnen komen. Daarna plannen we een aantal sessies en opdrachten in. De thema’s die aan bod komen zijn:

 

  • Mensen
  • Doelen
  • Strategie
  • Processen
  • Geld
  • Klanten en
  • Leiderschap.

Tijdens het programma ga je als ondernemer al direct stappen zetten. Dat garandeer ik je. Wat het programma verder oplevert? Bewustwording, reflectie, groeistrategie, misschien een passende financiering, wellicht een overname en, last but not least, een grote kans op een plek aan de Top in de branche waar jij actief bent.

Wat klanten zeggen

Klanten die mijn groeiprogramma doorlopen hebben, kunnen met recht zeggen dat zij in korte tijd acties hebben ingezet en keuzes hebben gemaakt die zij zelf niet voor mogelijk hadden gehouden. Bovendien ervaart een aantal ondernemers dat zij beter kan reflecteren en meer ‘aan’ hun bedrijf werkt dan ‘in’ hun bedrijf. Dat is natuurlijk fantastisch, want dat is precies de bedoeling van het groeiprogramma.

Mijn inspiratiebron

Ondernemers vragen mij regelmatig wie mijn inspiratiebron is. Eén van de mensen die mij heeft getriggerd met zijn ideeën is Simon Sinek. Hij creëerde een simpel model: De gouden cirkel. Met deze gouden cirkel geeft hij een verklaring voor de “Waarom” / “Why”. Waarom sommige mensen zo inspireren en waarom sommige bedrijven zo succesvol en invloedrijk zijn. Waarom zij zoveel ambassadeurs, ‘believers’, mond-tot-mond reclame hebben.

De gouden cirkel kent drie ringen

  1. de binnenste ring: WHY
  2. een middelste ring: HOW
  3. een buitenste ring: WHAT

Sinek legt uit dat alle bedrijven weten “What they do”. Sommige weten ook “How they do it”. Slechts enkele personen en bedrijven weten “Why they do what they do”. En bij WHY bedoelt Sinek niet de winst qua geld, dat is een resultaat. Met WHY bedoelt hij: wat is je doel, wat wil je bereiken voor je doelgroep, wat is je overtuiging, waar geloof je in?

99% van de ondernemers past deze gouden cirkel, ondanks zijn eenvoud, verkeerd toe.*
Volgens Sinek werken mensen van buiten naar binnen in plaats van van binnen naar buiten. Sterker nog. Velen weten nog niet eens af van het bestaan van de binnenste ring: de WHY.

Wanneer je mijn groeiprogramma doorlopen hebt, weet jij wat jouw WHY is.

* Stijn Zeeman op nexttrainer.nl

Geschreven door Ferdinand Zomerman

In 2013 heb ik mij als bedrijfsadviseur aangesloten bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Dit bureau aan de Larserpoortweg in Lelystad, helpt ondernemers in het MKB bij bedrijfsstrategieën, -financieringen en -overnames.

In de afgelopen jaren heb ik vele bedrijven van binnen mogen zien. Ik ervaar dit als een groot voorrecht. Ik ontmoet ontzettend veel verschillende (soorten en smaken) ondernemers en leer elke dag iets.

Mijn ervaring zorgt voor een goede kruisbestuiving: de succesfactor bij de één probeer ik ook toe te passen op de ander.