< p>

Steek jij liever je kop in het zand?

Steek jij liever je kop in het zand?

Deel deze pagina

25 augustus 2015



De economische crisis leek in 2008 uit het niets te komen. De BP olieramp in de Golf van Mexico was een bizar ‘ongeluk’. Maar zagen we dat echt niet aankomen? De meeste dingen die gebeuren hadden we kunnen zien aankomen. Maar we knijpen liever een oogje dicht voor de waarheid. We kiezen er liever voor om het te negeren omdat we het niet willen zien.

De grootste bedreigingen zijn dingen die we niet zien. Niet omdat ze geheim of onzichtbaar zijn, maar juist omdat we ze niet willen zien. Ondernemers worden dan overrompeld door veranderingen in de markt, technologische tegenslagen, culturele problemen of wanprestatie. Ze hopen dan ‘dat het wel over waait’ of ‘dat het niet zo’n vaart zal lopen. En dat als je maar lang genoeg wacht, alles weer normaal wordt.

Mooi niet dus. Tenminste, kleine problemen lossen zich vaak vanzelf wel op. Maar grotere, structurele problemen zijn net parasieten. Ze komen gewoon terug. En nog een keer. En nog een keer. Jezelf voor de gek houden, ze negeren en dus je kop in het zand steken, is echt de oplossing niet. Precies, je moet er zelf wat aan doen.

Jij steekt je kop in het zand als je…

  • Blijft vasthouden aan jouw (gedateerde) manier van denken en werken, ondanks dat alles en iedereen weet dat de markt is veranderd;
  • denkt, dat jij in je eentje de markt wel kunt verslaan;
  • de cijfers en feiten negeert (van binnen en buiten je onderneming);
  • alles en iedereen de schuld geeft van de ellende;
  • niet meer luister naar wie dan ook.

Er zijn meerdere redenen waarom we onze kop in het zand steken. Iedereen wil aan bepaalde verwachtingen voldoen. We kunnen daarom bang worden om de onderneming of baan te verliezen als we ingaan op bepaalde factoren. Ondanks de economische situatie, willen we onze levensstijl niet verliezen. Dus dan doen we maar net alsof ze er niet zijn.

Zo gaan je ogen weer open:

    • Kijk de werkelijkheid diep in de ogen. Benoem de problemen en zet ze op papier;
    • stel vast op welke zaken jij invloed kunt uitoefenen. Maak je daar druk over en vergeet de rest;
    • wees kritisch (lees: wees keihard naar jezelf – en je blinde vlekken);
    • vraag goede vrienden om eerlijke en oprechte feedback over jouw bedrijf en/of product.
    • onderneem actie, zoek professionele hulp, en los het op!

Als je besluit om niet langer je kop in het zand te steken, zie je alles opeens veel helderder. Je bent je gevoel van ‘ik weet niet wat er is maar er klopt iets niet’ ook kwijt. En ja, niet alles wat je dan te weten komt, is even leuk. Maar het is altijd beter om te weten wat er is dan elke nacht wakker te liggen door zorgen over je zaak. Toch?

Kortom: haal NU je kop uit het zand en pak de problemen aan. De enige en juiste weg naar een bloeiend bedrijf. Wij, als partners van Claassen, Moolenbeek & Partners, helpen je om je ogen te openen en stappen voorwaarts te maken met gerichte acties.

Succes!


Ferdinand Zomerman