Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Samenwerking in een onderneming: ‘Een (on)voorwaardelijk huwelijk’

Deel deze pagina

10 september 2019

Waldy van de Walle

Een samenwerking tussen twee of meer partners binnen een onderneming is net als een huwelijk. Je ontmoet je zakelijke partner (net als je levenspartner). Na een mooie verleidingsdans (met flirten en aftasten) neem je de stap en je gaat je aan elkaar binden. Binnen het familierecht (boek 1 van het burgerlijk wetboek) is dan van alles geregeld. Ben je het hier niet mee eens dan kun je altijd naar een notaris stappen voor huwelijkse voorwaarden. Maar hoe zit dat nu als je samen met een zakelijke partner een onderneming gaat starten?

Zakelijke samenwerking

Een zakelijke samenwerking is veel minder verankerd in de Nederlandse wetgeving. In feite moet je samen tot een samenwerking komen. Het een en ander vast leggen in een overeenkomst. Dit kan ofwel in een vennootschapsovereenkomst (VOF) of in de statuten van een Besloten Vennootschap (BV). Hierbij heeft men in feite vele juridische vrijheden. Maar wat moet er nu in staan?

Samenwerken vergt een goede voorbereiding

Bij de meeste samenwerkingen worden vooraf geld, fiscus en arbeid geregeld. Maar samenwerken gaat verder. Men heeft te maken met mensen. Dus ook met sociaal-emotionele en menselijke aspecten. Deze bepalen mede het succes van de samenwerking. Want sociaal- emotionele aspecten zijn vaak de eerste oorzaken voor conflicten. Aan het begin van een samenwerking is het dan ook goed om te onderzoeken of:

  1. Beiden partijen geschikt zijn om samen te werken. Persoonlijkheden zijn dan vaak van belang. In welke mate vullen jullie elkaar aan?
  2. Wat de toekomstverwachtingen van beide partners zijn.
  3. Hoe de naaste omgeving (levenspartners) in de samenwerking staat.
  4. Hoe de taakverdeling is en welke rollen men wenst te vervullen.
  5. wat de visie van ieder afzonderlijk is.

En er zijn nog meer zaken waar zeker naar gekeken moet worden. Hierbij kan mediation een goede techniek zijn, maar ook startersbegeleiding is belangrijk. Ook bij het begin van een samenwerking. Een mediator is geschoold om via een middellijke weg tot een oplossing van een conflict te komen. Dus ziet hij vaak wat er mis kan gaan op sociaal-emotioneel gebied. Hij (of zij) beschikt over de juiste competenties om vooraf te onderzoeken of beide partijen geschikt zijn om samen te werken, of men op één lijn zit en of er mogelijk conflict of interest aanwezig is.

Mediation voor een goede samenwerking

Ondanks een goede voorbereiding, kan het voorkomen dat er een geschil of conflict ontstaat. Als men in een dergelijke situatie belandt, is vaak de neiging om het conflict uit handen te geven aan bijvoorbeeld een advocaat. De juridische procedure die dan volgt is gericht op wat er in het verleden fout is gegaan en welke (rechts)gevolgen daar aan verbonden kunnen worden. Daarmee wordt voorbijgegaan aan de werkelijke oorzaak en het oplossen daarvan. Business mediation is een manier om de werkelijke oorzaak aan te pakken en van daaruit naar een oplossing toe te werken. In de schaduw van het recht. CM&P krijgt vaker te maken met situaties waar professionele mediation de oplossing kan brengen. We kennen de markt van mediators goed.

F&V Mediation

Zo werken we in Zeeland heel graag samen met F&V Mediation. F&V Mediation heeft zich onder andere gespecialiseerd in mediation op zakelijk gebied (naast familiair gebied) en is gericht op het creëren van duurzame afspraken. Bedrijven begeleiden ze bij het herstellen van verstoorde werkrelaties en arbeidsconflicten. Maar wat dacht je van preventie om conflicten te voorkomen? Business Mediation kan ingezet worden voor uiteenlopende zakelijke geschillen.

Vervolg

Door het inzetten van mediation is de kans groot dat een onoverbrugbaar zakelijk conflict op een nette manier kan worden opgelost. Ook bedrijfsovernames die vast (dreigen) te lopen worden regelmatig met behulp van mediation weer vlot getrokken. Op basis van de bevindingen van de mediator kan ik dan weer als Register Adviseur Bedrijfsoverdrachten (RAB) de organisatie goed inrichten. Zowel financieel, fiscaal als juridisch. En hiermee verkleinen we de kans voor onze klanten dat een samenwerking strandt. En mocht het dan onverhoopt toch stranden, dan staat alles goed op papier om snel, eenvoudig en goedkoop uit elkaar te gaan.

Waldy van de Walle

Over de auteurs

Waldy van de Walle MSc RAB FJ / BV

Waldy van de Walle is zeer ervaren in het begeleiden van financieringsaanvragen. Zowel bancaire aanvragen als aanvragen via alternatieve financieringen. Daarnaast is Waldy crowdfundbemiddelaar bij GeldvoorElkaar.nl. In opdracht van Geldvoorelkaar.nl helpt hij de accountants, administratiekantoren en financieel adviseurs bij het opstellen en begeleiden van een financieringsaanvraag.

Frank Roelen

Frank Roelen is opgeleid als MfN-registermediator, Transformationeel Mediator, Familie Mediator, Arbeids- en Organisatiemediator en als Financieel Echtscheidings Adviseur. Door zijn werkervaring in de financiële wereld en het bedrijfsleven heeft hij veel kennis en kunde als zakelijke mediator.