Onze eigen branche onder de loep

Deel deze pagina

23 februari 2016



Het CBS publiceert regelmatig over de brancheontwikkelingen. Afgelopen week werd onze eigen branche mede onder het vergrootglas gelegd.

Heel veel starters vinden het blijkbaar ontzettend leuk om
management-advies
te geven. Afgelopen jaar startten maar liefst 12.000 (!) mensen een managementadvies-bureau. De meest populaire bedrijfstype onder de startende ondernemers.  De keerzijde: ruim 7.000 managementadvies-bureaus staakten ook hun activiteit.

Alhoewel wij hier geen gedegen onderzoek naar gedaan hebben, we hebben wel een groot vermoeden waar deze dynamiek van starten en stoppen vandaan komt. Zoals gesteld: consultancy lijkt vooral “leuk om te doen”.  Als je enig ervaring hebt in management of leidinggeven, lijkt de stap naar een adviespraktijk maar klein.

Echter: management advies geven kan niet alleen op basis van ervaring. Vakkennis is maar één aspect. Het gaat ook over het proces, de methodiek, de structuur die nodig is voor het advieswerk. Wat dat betreft is management-advies niet veel anders dan een productieproces.

Wij vermoeden dat veel adviseurs te weinig (bewezen) methodiek gebruiken bij het advieswerk. Een klant die managementadvies nodig heeft, vraagt meer dan alleen ervaring en specialisme! De wijze waarop het advies tot stand komt is een Kunst en geen Kunstje. De klant eist -terecht – meer dan alleen: mijn advies is……, vanwege mijn ervaring hierin…..

Voor meer achtergronden over de publicatie van het cbs verwijzen we graag naar hun site