< p>

Onderzoek: sociale innovatie bepaalt succes van topsectorbedrijven - Claassen, Moolenbeek en Partners

Onderzoek: sociale innovatie bepaalt succes van topsectorbedrijven

Deel deze pagina

28 januari 2014



De Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Panteia hebben het onderzoeksrapport ‘Technologische en sociale innovatie in een concurrerende markt – Innovatie- en concurrentiemonitor topsectoren 2012’ gepubliceerd.

Uit het onderzoek, waaraan ruim 1.500 bedrijven uit de topsectoren (zie TOPSECTOR) hebben deelgenomen, blijkt dat ongeveer twee op de drie bedrijven in de topsectoren de afgelopen drie jaar een deel van de omzet investeerden in technologische innovatie. Driekwart van het succes in innovatie wordt bepaald door sociale innovatie.

In de topsectoren wordt 77% van het innovatiesucces bepaald door sociale innovatie en 23% door technologische innovatie. De sociaal-innovatieve topsectorbedrijven hebben 36% meer radicale innovaties en 29% meer incrementele innovaties dan niet sociaal-innovatieve bedrijven in de topsectoren. Sociale innovatie bestaat uit het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden, het hanteren van innovatieve organisatievormen, het realiseren van hoogwaardige arbeidsrelaties en samenwerken met externe partijen.

De sector Chemie heeft het hoogste aandeel koplopers en het hoogste aandeel ontwikkelaars. In de Chemie ontwikkelt 66% van de bedrijven zelf product- of procesinnovaties. Ruim een derde van deze bedrijven verricht daarbij ook systematisch R&D. Ook de sectoren Energie, Hightech systemen en materialen en Life sciences & health kennen een relatief groot aandeel koplopers. In de Agro & Food zijn relatief veel toepassers en volgers actief. Vaak gaat het in deze sector om adoptie van technologische innovatie.

Verder blijkt dat grotere bedrijven relatief vaker een koploper zijn in innovatie. In het grootbedrijf is 50% van de ondervraagde bedrijven in de topsectoren aan te merken als koploper, terwijl dit in het kleinbedrijf 7% is. Verder blijkt dat exporterende bedrijven vaak innovatiever zijn dan niet-exporteurs.

Bedrijven in de topsectoren geven aan dan dat de voornaamste concurrentie zich in Nederland bevindt. Naarmate een bedrijf in de topsector meer met technologische innovatie bezig is, ervaart het vaker concurrentie vanuit het buitenland.

Als de bedrijven die concurrentie ervaren hun bedrijfsprestaties afzetten tegen die van de concurrentie, dan geeft een kwart van de bedrijven aan dat zij een betere omzetgroei realiseren dan hun concurrentie. Ook voor wat betreft de winstgroei geeft een kwart van de bedrijven aan dat ze vinden beter te presteren dan de concurrentie. Eén op de vijf bedrijven in de topsectoren ziet een betere groei van het marktaandeel dan de concurrentie. Ook denkt ruim een kwart van de topsectorbedrijven beter te zijn in het aantrekken van nieuwe klanten dan de concurrentie.

Zie voor het gehele persbericht:

http://www.ondernemerschap.nl/index.cfm/12,html?nxt=ctm_nieuwsbericht&perID=3724

Bron: RSM, Erasmus, Panteia, Ondernemerschap.nl (december 2013)