Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Ondernemingsplan webshop

Deel deze pagina

1 april 2021

Ondernemingsplan webshop

Online winkelen is populair en het aantal webshops groeit elk jaar. Om als webshopeigenaar ‘on top of mind’ te blijven, is het belangrijk je bedrijf en de markt goed te kennen. Wil je een succesvolle webshop starten of wil je groeien met je bestaande webwinkel, dan is een ondernemingsplan essentieel.

Hierin worden belangrijke aspecten van je webshop uiteengezet. Veel ondernemers zien het maken van een ondernemingsplan als een lastige opgave, maar met een goede voorbereiding hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Bekijk onderstaand stappenplan van CM&P en lees hoe jij een ijzersterk ondernemingsplan voor je webshop kunt schrijven.

 

Waarom een ondernemingsplan voor je webshop?

Of je nu besluit een webwinkel te starten of dat het tijd is om te groeien met je bestaande webshop: het liefst wil je meteen beginnen met de uitvoering van jouw ideeën.

Toch is het slim om eerst een aantal belangrijke zaken op papier te zetten, in de vorm van een ondernemingsplan. Hierin onderzoek je de doelgroep en de concurrentie van je webshop en stel je een begroting, planning en marketingplan op.

Veel webshopeigenaren vinden het schrijven van een ondernemingsplan lastig of overbodig. Houd in gedachten dat een ondernemingsplan niet alleen een document is om financiering te krijgen, het is ook een plan waardoor jij weet hoe je je webshop ijzersterk in de markt kunt zetten. En dat is nodig. Online ondernemen biedt namelijk niet alleen veel kansen, maar ook veel concurrentie.

 

De voordelen van een ondernemingsplan voor je webwinkel

Met een doordacht ondernemingsplan voor jouw webshop profiteer je van een aantal voordelen:

  • Dit geeft een betrouwbaar beeld van de haalbaarheid van je webshop;
  • Biedt houvast tijdens de opstartfase van je webwinkel;
  • Brengt concurrerende webshops in kaart;
  • Geeft inzicht in de markt waarin je opereert. Dit voorkomt verkeerde keuzes;
  • Brengt eventuele risico’s voor je webshop in kaart.

 

In 5 stappen een ondernemingsplan voor je webwinkel

Zie jij, ondanks de voordelen, op tegen het opstellen van een ondernemingsplan voor je webshop? In onderstaand stappenplan laten we zien dat het maken van een businessplan helemaal geen lastige klus hoeft te zijn.

Volg bij het schrijven van een ondernemingsplan voor jouw webwinkel de volgende 5 stappen.

 

Stap 1. Introduceer jouw webshop

Elk bedrijfsplan begint met een inleiding. Zo ook het businessplan van jouw webshop. In de inleiding introduceer je jouw webwinkel. Hierbij vermeld je niet alleen formele gegevens, zoals de naam en eventuele personeelsleden, maar leg je ook je idee uit.

Wat verkoop je in je webshop en waarom heeft dit kans van slagen (met andere woorden: waarom is jouw webwinkel anders dan andere webwinkels)? Ben je op zoek naar financiering? Vermeld dan hoeveel je nodig denkt te hebben en licht je motivatie om te ondernemen toe.

 

Stap 2. Analyseer de markt

Een belangrijk onderdeel van een ondernemingsplan is, zeker als je online onderneemt, de marktanalyse. Met een webshop is de markt waarin je opereert groot. Het is dus van belang om deze kritisch onder de loep te nemen.

Hoe zijn de ontwikkelingen in de markt en hoe snel gaan deze? Kan jouw webwinkel hierop inspelen? Met welke concurrenten heb je te maken? Zijn dat grote spelers als Bol.com en Wehkamp? Zo ja, hoe ga je deze concurrentie aan? In stap 2 beantwoord je deze vragen.

 

Stap 3. Maak een marketingplan

Geen bedrijf ontkomt eraan: marketing. Als je wilt dat klanten in jouw webshop bestellen, zul je naamsbekendheid moeten opbouwen. Omschrijf daarom goed hoe je de marketing aanpakt. Denk hierbij aan het budget, de advertentiemogelijkheden (zijn deze vooral online?) en eventuele media die je wilt benaderen.

 

Stap 4. Maak een financieel plan

In dit onderdeel ga je gedetailleerd in op je financiën. Ook als je niet op zoek bent naar extra financiering is het slim om hier aandacht aan te besteden. Zo weet je precies of de plannen die je hebt voor je webwinkel haalbaar zijn. Hoeveel moet je investeren in hosting en andere technische aspecten van je webshop? Hoe hoog zijn de kosten voor de inkoop van je producten en hoeveel winst verwacht je te maken?

 

Stap 5. Schrijf een samenvatting

Als laatste stap maak je een samenvatting van alle onderdelen. Dit is niet alleen fijn voor potentiële investeerders en andere belanghebbenden met weinig tijd, maar ook voor jezelf. Zo zie je namelijk direct of je nog iets over het hoofd hebt gezien.

 

Voorbeeld van een ondernemingsplan webshop

Bovenstaand stappenplan helpt bij het maken van een gestructureerde opzet voor jouw businessplan. Ben je benieuwd hoe zo’n opzet er daadwerkelijk uitziet? Vraag dan een van onze adviseurs om een voorbeeld.

 

Ondernemingsplan voor je webshop laten maken?

Wil je na het lezen van ons stappenplan je ondernemingsplan toch graag door een professional laten schrijven? Laat je ondernemingsplan dan maken door de professionals van CM&P. Onze adviseurs hebben jarenlange ervaring in het opstellen van ondernemingsplannen voor bedrijven in verschillende branches.

Ook steeds meer webshopeigenaren weten ons te vinden. We kennen de kansen en uitdagingen als geen ander. Dus of je nu een startende webshopeigenaar bent of een nieuwe koers wilt varen met je bestaande webwinkel, onze specialisten denken graag met je mee.

Neem gerust contact op om de mogelijkheden voor jouw webshop te bespreken.