Het ondernemingsplan – de organisatie en de cijfers

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
8 november 2017



Het ondernemingsplan is belangrijker voor uw organisatie dan u denkt. Niet alleen wanneer u een onderneming start, maar ook daarna blijft het een waardevolle leidraad. Zoals beloofd gaan we u deze laatste maanden van 2017 alles vertellen over het ondernemingsplan. Ons vorige artikel ging overde basis en het belang van een goed ondernemingsplan. Heeft u dit gemist? Lees dan hier het artikel over de basis van het opstellen van een ondernemingsplan.

Het internet staat er vol mee

Overal op internet zijn ondernemingsplannen te vinden. Vaak een kant-en-klare download waarbij u alleen nog maar velden hoeft in te vullen. “Dat is handig!” hoor ik u denken. Maar is dat wel zo? Denk eens na over de motivatie om een bedrijf te starten, of met uw bedrijf door te gaan. Dat is toch vooral uit passie voor uw vak, passie voor het ondernemerschap en omdat u uw idee of plan wil realiseren? U wilt er toch alles aan doen om er een succes van te maken, en niet maar wat aanmodderen, totdat u kopje onder gaat en iets anders moet gaan doen?

Vergeet dan alle kant-en-klare ondernemingsplannen en focus u op waar het werkelijk om gaat: nadenken, vaststellen en acteren! Ook wij kunnen u klakkeloos een inhoudsopgave aanbieden en u verder aan uw lot overlaten. Maar daar kiezen wij bij CM&P niet voor. Gewoonweg omdat wij weten, dat u daar niets aan heeft. Wij vinden het belangrijk dat u overal goed en diepgaand over nadenkt. Niet zomaar wat invult, maar een gedegen plan maakt, waar u steeds op kunt terugvallen. U een denk- en werkwijze meegeven waarmee u zelfstandig uw onderneming tot een succes kunt maken, niet alleen nu maar ook voor de jaren die voor u liggen.

De inhoud

De inhoudsopgave van een ondernemingsplan bestaat eigenlijk altijd uit vergelijkbare vaste onderwerpen. In deze reeks artikelen zullen wij de onderwerpen wat verder voor u uitdiepen, gebaseerd op de aanpak die wij voor onze klanten gebruiken. Wij  gaan u vragen stellen, en dagen u dus vooral uit om goed na te denken. Wees geduldig, neem de tijd, en u gaat er nog jaren van profiteren!

In dit artikel:

Organisatie & management

In uw ondernemingsplan beschrijft u hoe u uw onderneming gaat organiseren. Een belangrijke pijler daarin bent uzelf! Wie bent u en wat zijn uw sterke en zwakke kanten? Hoe gaat u uw sterke kanten inzetten? Maar ook: hoe gaat u ervoor zorgen dat uw zwakke kanten geen negatieve invloed op uw onderneming hebben? Gaat u daarvoor personeel aannemen, of gaat u deze zaken misschien uitbesteden? En wat zijn hiervan op langere termijn de consequenties? Personeel aannemen lijkt soms de logische optie. Maar dat brengt natuurlijk wel veel verantwoordelijkheden met zich mee. Kunt u deze verantwoordelijkheden dragen? En als het niet (direct) loopt zoals u voor ogen had, kunt u deze dan nog steeds dragen? Reken de diverse scenario’s altijd goed door en vergeet daarbij dus vooral de lange termijn niet.

Net zoals u persoonlijk zwakke en sterke kanten heeft, zijn er natuurlijk ook zwaktes en sterktes vanuit uw organisatie. Waarmee gaat u de kansen benutten? Gaat u inzetten op de sterke kanten of gaat u zich juist focussen op het ombuigen van de zwakke kanten om daarmee kansen te benutten?

Natuurlijk gaat u ook de feitelijkheden van uw organisatie in uw ondernemingsplan vermelden. Voor welke rechtsvorm kiest u bijvoorbeeld? Een eenmanszaak is natuurlijk iets heel anders dan een BV. En het openen van een winkel is niet te vergelijken met het starten als accountant vanuit uw zolderkamer. De keuze van de rechtsvorm heeft een juridische grond, maar heeft ook veel invloed op fiscaal gebied of op het gebied van aansprakelijkheid. Verdiep u dus goed in de verschillende rechtsvormen en kijk welke vorm het beste bij uw specifieke situatie past.

Cijfers & analyse

Zoals collega-partner Peter Segers onlangs al schreef: administratie is niet de meest favoriete bezigheid van ondernemers, maar wel
belangrijker dan men vaak denkt! En dat geldt ook voor het ondernemingsplan. Wat heeft u bijvoorbeeld nodig als startkapitaal? Welke investeringen moet u nu direct doen, maar ook: met welke investeringen moet u in de toekomst rekening houden? Wat verwacht u aan de andere kant te verdienen? En is dit alles wel realistisch? Wat als de inkomsten tegenvallen, welke consequenties heeft dit op uw eerder vastgestelde financieel model? En welke maatregelen kunt u dan nemen om toch financieel gezond te blijven?

Zorg dat u niet vast komt te zitten, zodat uw enige optie bezuinigen wordt. Dit kan soms namelijk grote invloed hebben op de kwaliteit van uw dienst- of serviceverlening. En daarmee komt u in een neerwaartse spiraal terecht, waar het moeilijk uitkomen is. In plaats van automatisch te bezuinigen is het beter om uw omzet (en dus inkomsten) te laten groeien. Maar hoe kunt u dat gaan aanpakken, met name als het (nog) niet loopt zoals u gehoopt had? Een uitgebreide analyse van de cijfers en verwachtingen (inclusief het zogenaamde ‘rampscenario’) helpt u de beste strategie te kiezen voordat het te laat is.

Een goede liquiditeit is dus erg belangrijk om groei waar te kunnen maken. Nog een reden waarom het zo belangrijk is om over alles goed na te denken. En u voor te bereiden op diverse scenario’s. Betrek dus ook deze scenario’s in uw ondernemingsplan. Zo creëert u een document waar u en uw organisatie nog jaren op kunnen terugvallen. En wees ook niet bang om wijzigingen door te voeren, als de situatie daarom vraagt. Beschouw het ondernemingsplan niet langer als een statisch document dat in de archiefkast verdwijnt en waar u nooit meer naar omkijkt. Hiervoor steken we juist samen energie in het uitvoeringsplan om de vertaalslag te maken van uw plannen naar actiepunten.

In december gaan we verder met deze reeks en behandelen we andere belangrijke onderwerpen uit het ondernemingsplan. Hou dus onze website, Facebookpagina, Twitter en/of LinkedIn goed in de gaten. En kunt u wel wat hulp gebruiken? Onze werkwijze produceert niet alleen een plan op papier, maar creëert ook de juiste denkwijze die u nu en in de toekomst verder gaat helpen om succesvol(ler) te ondernemen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op via 0478-769006 of bart.lemmen@cmenp.nl om te zien wat wij voor u kunnen betekenen.