Je ondernemingsdoelen concreet maken? Neem hier de (komkommer-)tijd voor…

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
5 juli 2018

Doelen concreet maken

Dit voorjaar zijn we enorm verwend, het leek wel al zomer. Temperaturen van boven de 25 graden (hier in het zuiden des lands althans), hordes mensen die eropuit trekken, overvolle terrasjes. En dat terwijl de zomer pas onlangs officieel is begonnen. Voor velen is de zomerperiode een wat rustigere periode. Een uitgelezen kans dus om als ondernemer zijnde de (komkommer-)tijd te nemen en eindelijk eens je doelen concreet maken.

Ik weet ongeveer wel waar ik heen wil met mijn bedrijf…

Als het goed is weet je als ondernemer wel waar je heen wilt. Maar hoe concreet is dat en hoe ga je zorgen dat je het bereikt? Je doelen concreet maken zorgt ervoor dat je jezelf verder pusht. Als je je doelen (te) vaag houdt, dan zal de uitkomst ook vaag zijn. Het concreet doelen stellen en naar je doelen toewerken, maakt de kans groter dat je ze ook daadwerkelijk bereikt.

De meeste ondernemers weten ongeveer wel waar ze heen willen. Maar waar wil je nu precies heen? Zie de reis naar het bereiken van je doel als een vakantie. Doorgaans stap je niet zomaar iedere zomer in de auto om maar te zien waar je uitkomt. Je weet van tevoren waar je heen wilt en kiest een vakantiebestemming. Je regelt alles omtrent de reis zelf, boekt een accommodatie, bereidt je afwezigheid binnen de onderneming voor, en ga zo maar door. Voordat je vertrekt zorg je dat je weet waar je heen wilt én hoe je daar gaat komen. Zo werkt het eigenlijk ook met doelen concreet maken in je onderneming. Wat wil je bereiken, wanneer wil je dit bereikt hebben en hoe ga je dat bewerkstelligen?

Je gaat dus je ondernemingsdoelen concreet maken!

Het is mooi dat je ondernemingsdoelen in je hoofd hebt; ideeën over wat je wilt bereiken en wanneer. Maar hoe zorg je er nu voor dat je gestimuleerd wordt en er zelf actief mee aan de slag gaat? En hoe krijg je je personeel mee, als het alleen maar ideeën in jouw hoofd zijn? Juist…we gaan weer onze (digitale) pen oppakken en je doelen concreet maken door alles tot in de puntjes uit te werken. Dit is niet alleen belangrijk voor jezelf om aan vast te houden, maar zorgt er ook voor dat alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant uit komen te staan. Iedereen weet wat je wil bereiken en waar je aan moet werken om daar te komen.

toekomst van jouw bedrijf

Wat is het exacte einddoel?

Verwoord je doel(en) zo precies mogelijk. Ga je voor groei, om hoeveel groei gaat het dan exact? Gaat het om innovatie, wat wil je dan specifiek innoveren? Wil je een bedrijfspand kopen, welke belangrijke eisen stel je aan dat pand (voor nu, maar vooral ook rekening houdend met je toekomstvisie)? Begin met het basisdoel en werk dit, door jezelf steeds diepere vragen te stellen, uit tot een gedetailleerd doel. Zorg er wel voor dat het realistisch is wat je wilt bereiken en binnen welke termijn! Stel geen doelen die je bij voorbaat (waarschijnlijk) niet zult halen. Dit werkt demotiverend. Hak alles in haalbare brokken en zorg ook dat je einddoel realistisch en dus haalbaar is.

Wat heb je nodig om je doel(en) te bereiken?

Zijn er financiën nodig om je ondernemingsdoel(en) te bereiken? Probeer dan zo nauwkeurig mogelijk te bepalen om welke financiële impuls het gaat. Hierbij hou je niet alleen rekening met de kosten die je doel gericht met zich meebrengt, maar ook de kosten die je maakt op de weg naar je doel toe. Zijn er commerciële- of marketingacties nodig, waarvoor je budget moet reserveren? Of wellicht een vernieuwing van de systemen of machines? Noteer iedere actie die je kunt bedenken en plak daar een prijskaartje aan.

Het is zeker aan te raden om een financieel specialist in te schakelen. En meer nog wanneer je, zoals in de meeste gevallen, externe financiering nodig hebt om je doel(en) te bereiken. Als je gaat voor externe financiering wil je niets over het hoofd zien. Daarmee riskeer je dat je later in het proces misschien terug moet voor extra financiering. Een financieel plan maken, is ook belangrijk.

Plan alle benodigde acties zorgvuldig

Je weet nu wat je nodig hebt om je ondernemingsdoel(en) te bereiken. Stel nu een aparte lijst op met alle specifieke acties die ondernomen moeten worden. Noteer niet alleen de beknopte actie zelf, maar zorg voor een heldere uitleg van de actie. Zet deze acties tevens duidelijk uiteen in een tijdlijn, zodat iedereen weet wat de deadlines zijn. Noteer ook welke actie gedaan moet worden, wie de actie gaat/gaan ondernemen en wanneer dit gereed moet zijn.

Doe het samen!

Als ondernemer weet je vaak veel van diverse zaken, maar dat betekent niet dat jij op alle gebieden de specialist bent. Ben je een éénpitter? Verzamel dan externe partijen om je heen die je bij de diverse processen kunnen helpen. Zoals een financieel specialist ten behoeve van de financiering, een marketingdeskundige die samen met jou de commerciële acties gaat opzetten, en ga zo maar door. Heb je personeel? Maak dan gebruik van hun specialisaties. En dan niet alleen tijdens de uitvoering van je plannen, maar vooral ook tijdens het maken van het ondernemingsplan. Samen weet je meer dan alleen! Daarnaast zullen de medewerkers zich betrokken en serieus genomen voelen. Ze zijn dan meer gemotiveerd om samen met jou het doel of de doelen te bereiken.

Vergeet aan het eind van de reis, als je je doel(en) hebt bereikt, ook zeker niet om dit te vieren. Laat je waardering blijken voor de inzet van je partners/personeel. Je hebt het samen bereikt, en dat mag je samen best vieren.

Ondernemers helpen concrete doelen te stellen én ze te bereiken, maakt deel uit van onze management ondersteuning. Zo hebben we al vele ondernemers geholpen om hun doelen te bereiken, en dat is ook voor ons genieten. Kun jij wel wat hulp gebruiken? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Met onze landelijke dekking is er altijd wel een expert in de buurt. Zoek hier een vestiging bij jou in de buurt.

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur:

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/Bart-Lemmen.