Ondernemer, waar haal je toch de tijd vandaan?

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
15 februari 2019

Ondernemer waar haal je toch de tijd vandaan

Eén van de dingen die succesvolle ondernemers gemeen hebben is: het zijn geen luie persoonlijkheden. Wie droomt van een succesvol ondernemersbestaan, waarbij je maar een paar uur per dag hoeft te werken, komt meestal bedrogen uit. Ondernemen is inzet, ondernemen is gáán! Maar dat hoeft niet te betekenen dat je jezelf een burn-out in hoeft te werken.

En dat is nu net het gevaar bij een grote groep ondernemers: zij nemen zichzelf zoveel werk op de hals, dat ze het uiteindelijk niet volhouden en de kantjes er ergens vanaf gaan lopen. Terwijl dat tegenwoordig meestal makkelijk te voorkomen is.

Ben jij veel tijd kwijt aan operationele zaken?

Vooral kleine zelfstandigen, met een klein team, werken zichzelf vaak een slag in de rondte. De ondernemer neemt zelf veel taken op zich, die ook anders geregeld zouden kunnen worden. Zo is het natuurlijk belangrijk dat je je cijfers kent, en weet hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Maar is het echt nodig dat je zelf al die facturen inboekt, of de bankafschriften? En het werven van nieuwe klanten? Moet je daarvoor echt zelf die auto in en heel Nederland door crossen? Of kan ook dan anders?

Ga eens voor jezelf na:

  • Welke werkzaamheden leveren mijn bedrijf direct geld op en wat zijn de ‘randtaken’?
  • Waar ben ik zelf echt heel goed in?
  • Waar ben ik minder goed in?
  • Hoe kan ik zaken anders regelen zodat het mij geen of weinig tijd meer kost?

Maar hoe “regel ik het anders” dan?

Maak eens een lijstje met operationele taken die je nu zelf uitvoert, maar die je liever niet zelf doet. Misschien omdat je er niet (zo) goed in bent. Of omdat je met andere werkzaamheden meer omzet kunt genereren. Het is namelijk heel frustrerend als je een opdracht/klant moet weigeren, omdat je nog zoveel andere taken (die niet direct geld opleveren) moet voltooien.

We snappen dat het belangrijk is om ook je uitgaven in toom te houden. Maar reken eens uit wat het kost (aan de hand van jouw “uurtarief”) als je bepaalde taken zelf uitvoert. Zou je die tijd in opdrachten kunnen steken, dan komt er al snel wat geld vrij om te investeren. En dan heb je, simplistisch gezien, twee keuzes: uitbesteden of automatiseren.

Uitbesteden die hap!

Waarom zou je bijvoorbeeld niet een starter parttime in dienst nemen om de marketing voor jouw onderneming te voeren? Schoolverlaters, dus starters op de arbeidsmarkt, staan vaak te trappelen om ergens aan de slag te mogen. Datzelfde geldt voor administratief geschoolde starters. Of een starter uit de commerciële richting, die voor jou (koude) acquisitie kan oppakken? Zij beschikken over de laatste kennis binnen hun vakgebied. Wie weet groeien ze ook nog eens mee met jouw onderneming. Blijven ze ‘kleven’ en verbinden ze zich langdurig aan jouw bedrijf. In de tussentijd kun jij groei realiseren, omdat je nu de tijd hebt voor de echt belangrijke zaken als ondernemer.

Het kan zijn dat je huiverig bent om nu al (meer) personeel aan te nemen. In dat geval kun je ook eens kijken naar het inhuren van een andere kleine zelfstandige, zoals een zzp’er. Het uurtarief is doorgaans hoger dan bij personeel, maar het biedt wel meer flexibiliteit. En als je je niet voor langere tijd committeert, kun je makkelijk stoppen met de samenwerking als je het niet meer kunt betalen.

Op de automatische piloot

Wat betreft automatisering zijn er tegenwoordig veel systemen die jou werk uit handen kunnen nemen. Bij veel boekhoudprogramma’s kun je bijna alles laten ‘inlezen’ waardoor je niet meer ieder bankafschrift of iedere factuur hoeft in te typen, en btw-aangiftes worden automatisch gegenereerd. Denk eens aan een CRM-systeem dat niet alleen informatie voor je opslaat, maar je ook herinneringen stuurt en kant-en-klare sjablonen voor acties bevat. Als je je bedrijfsprocessen hebt geoptimaliseerd en (wat bij je past) geautomatiseerd, dan bespaar je al snel uren per week.

Vergeet ten slotte niet dat ook jouw managementstijl bijdraagt aan de motivatie van jouw team. Voelt men zich niet gemotiveerd, dan verzet men doorgaans minder werk (vaak onbewust). Terwijl je team misschien wel meer kan verzetten, met de juiste motivatie.

Misschien kunnen wij je alvast een stap de goede richting in helpen, middels onze managementondersteuning? Schroom dan niet vrijblijvend contact op te nemen. Wij zetten onze ervaring graag voor je in! Met onze landelijke dekking is er altijd wel een expert in de buurt. Zoek hier een vestiging bij jou in de buurt.

Bart Lemmen, CM&P Venray

Over de auteur:

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via www.cmenp.nl/partner/Bart-Lemmen.