Nederlandse retailer verzuimt te innoveren

Deel deze pagina

17 januari 2014



Nederlandse retailers zijn terughoudend met technologische vernieuwen. Zij ervaren technische en organisatorische belemmeringen bij het integreren van nieuwe technologieën. Verder spelen beperkte budgeten in vergelijking tot VS en Groot-Brittannië de Nederlandse retailers parten. Tot deze conclusies komt de expertgroep Technologisch van Shopping2020 in haar einddossier dat vandaag, 17 januari 2014, is verschenen.

De expertgroep Technologisch maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping 2020, waarvan 16 brancheorganisaties deelnemen. Shopping 2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt.

Naast het lagere budget voor innovatie zien de experts ook technische en organisatorische belemmeringen, die in andere landen zoals de VS en Groot-Brittannië niet of nauwelijks een rol spelen. Voorzitter en tevens consulting partner bij PwC, Lars Leemhorst, zegt dat retailers nu echt moeten innoveren om te overleven. Het technisch integreren van off- en online kanalen is volgens hem niet voldoende. “Met nieuwe technologieën zoals 3D-visualisaties, real-time analytics en tablets in de winkel kan de retailer zich onderscheiden en daarmee een unieke schopping experience bieden aan de klant”.

De expertgroep benoemt vijf megatrends, waarmee de retailer in 2020 te maken krijgt.  De megatrends zijn:

  • ‘Big Data Analytic’, de uitdaging om op de juiste wijze gebruik de maken van een overvloed aan data;
  • ‘Internet of Things & 24/7 Connected’, betekent o.a. dat de medewerkers ten minste over dezelfde informatie moeten beschikken als de klant en dat de retailer real-time reactie moet kunnen geven op sociale media;
  • Het digitaliseren van de ‘Shopping experience’ biedt een extra mogelijkheid om onderscheidend te zijn;
  • ‘Digitaliseren van producten en diensten’ (3D-printing/scanning) geeft mogelijkheden om producten te personaliseren en zal zorgen voor verschuiving van fysieke  goederenstroom naar een digitale datastroom;
  • ‘Trusted Identity’, wat inhoud dat nieuwe betaalvormen worden geïntroduceerd waarbij de klant de transactie zelfstandig uitvoert.

Tot slot voorzien de experts dat door integratie van technologie de rol van de retailer gaat veranderen naar die van regievoering van alle informatiestromen tussen fabrikanten, toeleveranciers en consument. De integratie zorgt verder voor een snellere time to market en lagere kosten in de productieketen.

Om de bovenstaande trends vorm te geven in uw Retail onderneming is het belangrijk dat u voor uw onderneming een duidelijke visie en strategie heeft ontwikkeld.  Het niet hebben van duidelijke visie en strategie kan er toe leiden dat er verkeerde keuze’s worden gemaakt, wat leidt tot kapitaalvernietiging. Wij, als Claassen, Moolenbeek & Partners, kunnen u helpen een duidelijke visie en strategie te ontwikkelen.

Het gehele onderzoeksrapport is gratis te downloaden op: https://www.shopping2020.nl/eindresultaten